Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara flera bilder i mindre format

Produkter
(logga in för att koppla)

oskda

Aktiv medlem
Hej gott folk!

Jag har en fundering. Jag sitter och skall spara ner ca 150bilder till ett mer hanterbart storleksformat för webben och undrar om det är möjligt att göra det med flera bilder samtidigt eller om man är tvungen att ta varje bild för sig? Har idag PSE 5.

Bilderna skall sedan läggas upp på en hemsida och jag funderar även då på vilken storlek på bilderna som vore den bästa för både hemsidans laddnings hastighet och betraktarens kräsenhet? Hur jag förminskar är inga problem utan det är vilken storlek jag borde spara ner dem till.

Mvh//oskar

Macro

Hej

Vet nu inte om det funkar med macro i Elements.
Men det är ett smidigt sätt att spara eller göra ändringar på många bilder samtidigt.

Ang lämplig storlek så borde väl 800*600 vara ok.
Då är det inte fullscreen och inte för litet så du tappar för mycket detaljer, kanske 640*480 om det kniper.

Kolla på http://www.moderskeppet.se/video/show/ett-snabbt-arbetsflode

Där visar Mattias hur du gör macron för snabbt arbetsflöde samt "sparar för web" på ett bra sätt.

Lycka till

Tackar så mkt! nu har jag lite alternativ att prova. Vore duktigt skönt att slippa sitta med varenda bild.

//oskar

Jaha!

Då var det jag igen.... Om någon annan funderar på samma sak som jag så: - Ja, det går att göra detta i PSE 5. Hittade under arkivmenyn ett alternativ som heter "Bearbeta flera filer" (jag har tydligen varit selektivt blind i går eftermiddag och idag på morgonen). Och där gick det mkt bra att samtidigt arbeta om alla 150 bilder till samma "lilla" format på ett "kick", mkt smidigt.

Tack endå för svaren.

Mvh//oskar

ANNONS
Götaplatsens Foto