Annons

Spara i Mac eller PC i PS

Produkter
(logga in för att koppla)

Gomer

Aktiv medlem
Hej
Jobbar med en ny kund som är ganska noga av sig.
För att allt skulle bli rätt gick vi igenom spesen.
Jag var dum nog att fråga om bilderna skulle sparas i Mac eller PC. De allternativen finns ju i PS när du väljer att spara som tiff.

Jag fick frågan, vad är skillnaden?

ERKÄNNER! Trots att jag suttit i PS sedan 3.5 i PC så kunde jag inte svara.
är det någon vänlig själ som kan bena ut begreppen??

Evigt tacksam
Fotograf Gomer

Det har med ordningen på informationen, dvs om det är "little endian" eller "big endian" (för beskrivning se denna sida). Jag har för mig att jag läst någonstans att TIFF-specifikationen kräver att en applikation ska förstå båda varianterna, men det måste nog kollas upp. Med största säkerhet finns det program som inte följer denna specifikation och därmed blir det problem.

När jag sökte efter TIFF-specifikationen för att verifiera detta så hittade jag den gamla goda Unofficial TIFF FAQ som sammanfattar detta med:

"For example the TIFF format permits both MSB ("Motorola") and LSB ("Intel") byte order data to be stored, with a header item indicating which order is used. There are old, poorly written TIFF programs on the PC which rebelled against this and assume that all TIFF files are Intel byte order."

Formatet beskrivs i "TIFF 6.0 specification" och på sidan 13 finns "byte order". Rimligtvis bör ett program respektera informationen som står i headern på bildfilen. Något annat är ungefär lika dumt som att alltid anta att alla bilder är 100x100 pixel stora :)

Förhoppningsvis bör alla stora/vettiga program som används idag följa specifikationen eller använda det bibliotek som finns tillgängligt för att läsa TIFF-filer vilket gör att detta inte bör vara ett allvarligt problem i dagsläget. Får någon problem bör de se över vilka program de använder och kanske byta ut. Fast det är svårt att säga till kunden när han ville öppna bildfilen och se den på sin skärm fem minuter sedan.

Slutkontentan är att dåliga program är en pina, vissa programmerare är nötter och att man ska följa specifikationer.

Max!
vad kan jag säga! Du är en guldklimp!
Tack för exakt det svar jag behövde.
Så länge får du en stjärna i boken.
Korsas våra vägar någon gång är jag skyldig att bjuda på nått gott.
Tack än en gång!
G

Oj! Med så överväldigande feedback kan jag hoppa runt på små moln resten av veckan :)

Det är kul med små frågor där man får aktivera de där små grå längst bak också, de i avdelningen för onödigt vetande, och bevisa för sig själv att man inte blivit helt senil med tiden.

Tack för stjärnan!

Fotograf Gomer skrev:
Hej
Jobbar med en ny kund som är ganska noga av sig.
För att allt skulle bli rätt gick vi igenom spesen.
Jag var dum nog att fråga om bilderna skulle sparas i Mac eller PC. De allternativen finns ju i PS när du väljer att spara som tiff.

Jag fick frågan, vad är skillnaden?

ERKÄNNER! Trots att jag suttit i PS sedan 3.5 i PC så kunde jag inte svara.
är det någon vänlig själ som kan bena ut begreppen??

Evigt tacksam
Fotograf Gomer

Macar läser alla normala bildformat, så spara du i PC-format.

Har förresten för mig att den specifikationen endast gällde förhandsvisning.

Mmm, hade något sådant i bakhuvudet.
Kom fram till samma slutsats som ditt råd.
tack Thomas!
G

ANNONS
Götaplatsens Foto