Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spara och skala om många bilder??

Produkter
(logga in för att koppla)

E_Axel

Aktiv medlem
Hej

jag har ett hundra tal bilder som jag vill ändra storlek och upplösning på i olika varianter. dvs webanpassa alla i en viss storlek och upplösning, samt anpassa alla för tryck i en annan storlek och upplösning.

Vad är det smidigaste sättet att göra det på..finns det någon bra automatik för detta. Det är ju blandat med stående och liggande bilder. Det ultimata hade varit om jag kunde bestäma längden på den långa sidan samt upplösningen..då hade dom blivit ungefär lika stora allihoppa..men går det. eller hur brukar ni göra?

Mvh
Elias Axelsson

Man kan göra på flera sätt i PS3. Antingen spelar man in ett Makro, eller så kan du använda ett script som följer med PS3. Det ligger under File/Scripts/File Processor. Inställningarna där är ganska självklara.

ja jag tänkte på det med mackro men då måste jag väl öppna alla bilder..tänkte det fanns så man kan markera en mapp o sen köra..ska kolla in det där med scriptet o se hur det funkar..tack för tipset!!

Du behöver inte öppna alla bilder om du ska göra ett Makro. Tryck på "spela in" Öppna en bild och gör dina åtgärder. Tryck på "stop" och sedan tillämpar du det nya makrot på alla bilder (snabbt förklarat).

ah okay..alltså jag kan göra så med mackron, det är ju guld..så då borde jag kunna göra ett mackro för höjdbilder ett mackro för liggande bilder och sen köra. men hur tillämpar jag det inspelade mackrot på massa bilder med ett klick? Så som jag använder mackro nu så brukar jag öppna bilden och sen trycka på play.

När makrot är klart går du till File/Automate/Batch.
Där väljer du en mapp där bilderna ligger.

När du gör makrot kan du även spela in "spara som" och "stäng". Då behöver du inte ange en målmapp eftersom det redan finns i makrot.

Du kan köra macrot på mappar.
File/Automate/Batch
Enbart storleken är intressant för webb-bilderna, webb-läsarna läser bara antalet pixlar inte upplösningen

/Mats

riktigt bra!! tack så mycket! det sista förstod jag inte riktigt..vari ligger skillnaden på upplösning och antalet pixlar?

Det var DPI som avsågs med upplösning. Antalet pixlar är just antalet bildpunkter i höjd och bredd. Webbläsaren läser bara antalet pixlar i höjd och bredd, upplösning/dpi spelar ingen roll. Om du har en bild som är 600 px X 800 px så blir den 600 px X 800 px i webbläsaren oavsett vad som är angivet som upplösning/resolution i PS.Prova med att ha en bild med storleken enligt ovan sätt upplösningen till 1 dpi/72 dpi/300 dpi, du kommer inte att se någon skillnad i storlek när du tittar på dom i webb-läsaren.

/Mats

ANNONS
Götaplatsens Foto