Annons

Speedlite 580 EX underexponerar?

Produkter
(logga in för att koppla)

bgl

Aktiv medlem
Min Speedlite 580 EX underexponerar 1 helt steg med reflektorvinkel 0 grader jämfört med den inbyggda blixten på 20D och ungefär lika mycket jämfört med reflektorn i vinkel 45 grader och större. Visst kan man kompensera för det men skall det verkligen behövas? Hittar ingen förklaring på detta i manualen och ser ingen vits med det heller, är det en indikation på kvalitetsnivån eller har jag missat något?

Jag också :)

Min D20 underexponerar också konsistent ca 1 steg tillsammans med min 550ex. Jag hade samma problem med den 300D jag tidigare ägde. Efter lite trixande har jag gett upp och permanent satt blixtkompensationen till +1 på kameran. Du har rätt i att det inte borde behövas.

Jag är för övrigt ingen större beundrare av Canons blixtsystem. Alltför ofta felexponeras motiv som borde vara lätta att lysa ut. Färgtemperaturen blir dessutom ofta fel.

Min är prick på. Läskigt så. Plåtar jag en enfärgad yta har jag en perfekt spik i precisa mitten av histogrammet.

Har du en exempelbild på vad du plåtar. Vilket objektiv använder du, leverar det avståndsinformation så att E-TTL 2 fungerar fullt ut.

Jag provade bara hemma att ta kort på ett av hundarnas mjukisdjur och använder EF-S 17-85.
Kameran exponerar bra med den inbyggda blixten och i 45 graders vinkel på 580EX men inte med reflektorn i 0 grader!

Att sätta en exponeringskompensation på +1 på kameran gör ju att den i så fall överexponerar med reflektorn i 45 grader eller mer.

Är det någon som kollat med Canon vad dom säger?

Jag testade litegranna nyss på massa olika saker. Kör jag ytor som är mer eller mindre enfärgade eller har färger av samma intensitet så funkar det hur bra som helst. Om jag därimot har vita föremål med i bilden vill den gärna väga åt dessa lite och drar ner exponeringen.

Därimot så ändras ju karaktären på ljuset väldigt mycket om jag har den vinklad eller slagen direkt på.

Dumt att edit-gränsen är 15 minuter ibland.

Jag har nu suttit och kollat igenom det 100-talet testbilder jag tog, på det hela taget underexponerar kameran en aning i direkt blixt om det finns vita partier med i bilden. Finns det inget högreflekterande eller vitt så exponernar den perfekt. Detsamma gäller om jag riktar blixten i taket.

Testade även att mäta på en svar filt med vita prickar och på en grå sak bredvid. Så fort jag låste exponeringen efter det grå så bli alla vita prickar totoalt urfrätta, trots att det igentligen inte var mer än något steg i skillnad på resten.

Den verkar också väga mer inom utsnittsområdet i många lägen.

På det hela taget ligger exponeringarna bra såvida jag inte har för mycket vitt i bilden då mätaren vill göra om detta till grått.

ANNONS
Götaplatsens Foto