Annons

Spegellös ff med hss, blixtbajonett,focus peaking

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Klämde och kände på en del idag och för att förtydliga är jag ute efter bra af på systemets egna objektiv då alla äldre objektiv är helt manuella i mitt fall.

Testade sikt a7iii men utrymmet mellan fingrarna och objektivet var för litet (skaver). Canon hade bra hus, men af är inget vidare.

Tittade även på z6, lumix s1 samt z50 för jag gillade ergonomin och storleken hos z50, men som tyvärr är en dx.

Har jag sett det som är värt att ha då tro?

Jag funderar på att köpa en z50 begagnat att övervintra med till det kommer fler alternativ annars tror jag.

Jag kör godox xpro trigger, så en blixtsko är det som krävs för min del.
Lumix s1 och z50 har jag aldrig haft att göra med (så jag kan inte uttala mig om dom), men dom andra är bra kameror allihopa om det var Canons spegellösa systemare du fingrade på.

Greppet och handhavandet är viktiga parametrar, så känn och kläm är helt klart rätt taktik.
 

AWid

Aktiv medlem
..................

Något som väl däremot inte fungerar med Z-kamerorna på grund av fokussystemet är AF-hjälpbelysningen i de blixtar som har det. På SB-500 kan man kanske ta lite hjälp av LED-belysningsfunktionen.
Fast det finns AF-hjälpbelysning på kamerahuset som fungerar bra (menyn a12). (Men lampan är inte helt optimalt placerad:)
 

Falumas

Aktiv medlem
Fast det finns AF-hjälpbelysning på kamerahuset som fungerar bra (menyn a12). (Men lampan är inte helt optimalt placerad:)
Eller så använder man kontrast-AF:en och struntar helt i lampa.

Har faktiskt aldrig använt IR-lampan på min SB800 en endaste gång och när jag köpte den var Nikon D70 fortfarande en rätt häftig DSLR.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Klämde och kände på en del idag och för att förtydliga är jag ute efter bra af på systemets egna objektiv då alla äldre objektiv är helt manuella i mitt fall.

Testade sikt a7iii men utrymmet mellan fingrarna och objektivet var för litet (skaver). Canon hade bra hus, men af är inget vidare.

Tittade även på z6, lumix s1 samt z50 för jag gillade ergonomin och storleken hos z50, men som tyvärr är en dx.

Har jag sett det som är värt att ha då tro?

Jag funderar på att köpa en z50 begagnat att övervintra med till det kommer fler alternativ annars tror jag.

Jag kör godox xpro trigger, så en blixtsko är det som krävs för min del.
Canon eos R har ingen dålig af. Däremot blir det inte så många bilder i sekunden vid följande fokus.
Gällande manuell fotografering så har den fokuspeaking men framför allt en annan lösning som är tydligare. Två små streck centreras över varandra och lyser grönt när fokus hittas.
 

cardazio

Aktiv medlem
Canon eos R har ingen dålig af. Däremot blir det inte så många bilder i sekunden vid följande fokus.
Gällande manuell fotografering så har den fokuspeaking men framför allt en annan lösning som är tydligare. Två små streck centreras över varandra och lyser grönt när fokus hittas.
Hmm, jag har hört i flera recensioner att det är problem med af:en, så det är svårt att tro något annat tyvärr. Dock kommer en ny variant under 2020 som kanske är värd att beakta (med ibis denna gång) och canon-husen var ju faktiskt bra att hålla i och skärmarna kunde man vända inåt huskroppen som transportskydd:
https://www.techradar.com/news/canon-eos-r-mark-ii-rumored-to-be-launching-with-ibis-in-2020
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror alla kamerorna är bra som sämst på mesta, sedan har dom kanske lite olika punkter dom är otroligt bra på. Ingen av dom är någon gris i en säck.
Känn och kläm och jag tror faktiskt inte det är någon av dom som är anledning nog att byta system med dina krav. Byter man system så blir det automatiskt adaptrar och annat som måste inhandlas och annat som bytas ut.
När jag skaffade min första var det Canon 20D eller Nikon D70. Canon 20D var den bättre av dom rent tekniskt sett, men jag kunde aldrig komma överens med Canons bakre scrollhjul så jag bytte till Nikon och där har jag blivit fast. Enligt mig skulle det krävas enorma fördelar rent tekniskt för att jag idag ens skulle tänka tanken att byta även om all min kamerautrustning skulle försvinna inatt.
 

cardazio

Aktiv medlem
Jag tror alla kamerorna är bra som sämst på mesta, sedan har dom kanske lite olika punkter dom är otroligt bra på. Ingen av dom är någon gris i en säck.
Känn och kläm och jag tror faktiskt inte det är någon av dom som är anledning nog att byta system med dina krav. Byter man system så blir det automatiskt adaptrar och annat som måste inhandlas och annat som bytas ut.
När jag skaffade min första var det Canon 20D eller Nikon D70. Canon 20D var den bättre av dom rent tekniskt sett, men jag kunde aldrig komma överens med Canons bakre scrollhjul så jag bytte till Nikon och där har jag blivit fast. Enligt mig skulle det krävas enorma fördelar rent tekniskt för att jag idag ens skulle tänka tanken att byta även om all min kamerautrustning skulle försvinna inatt.
Jag har varit nöjd med Nikon hittills, men det finns inget objektiv i F-serien med inbyggd fokusmotor som jag "måste ha kvar" (däremot är 28 f/1.4D fin). Nikon har den största diametern samt kortaste flange distance av alla spegellösa, vilket ska ge dem en möjlighet att utveckla bättre objektiv än de övriga (om än med knapp marginal). Om man ska tänka tråkigt och logiskt (och inte med besvikelse över att Z6 och Z7 inte var det jag hoppades på) kanske man ska sitta kvar i båten och hoppas på en fin Z8 eller Z9 (eller Z6/z7 mk2). Då slipper jag köpa ny Godox Xpro också.

Kommer det ut en tillräckligt billig begagnad Z50 kanske jag köper den i mellantiden. Z6 och Z7 vill jag hoppa över, men tiden får väl utvisa om jag tappar tålamodet och köper en av dem under tiden istället. Får hem en Helios i veckan och har saknat focus peaking lite för länge nu.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hmm, jag har hört i flera recensioner att det är problem med af:en, så det är svårt att tro något annat tyvärr. Dock kommer en ny variant under 2020 som kanske är värd att beakta (med ibis denna gång) och canon-husen var ju faktiskt bra att hålla i och skärmarna kunde man vända inåt huskroppen som transportskydd:
https://www.techradar.com/news/canon-eos-r-mark-ii-rumored-to-be-launching-with-ibis-in-2020
Eftersom jag själv inte upplevt några problem och ingen i eos R tråden nämnt några problem så har jag googlat. Precis som för andra hus finns det användare som har bekymmer. Tycker dock det är förhållandevis få. Motsvarande sök på z6 eller a7iii ger ju minst lika mycket om inte mer. Är det något specifikt du kan länka till som sticker ut?
Du får köpa vad du vill med vilka argument du vill men jag är helt enkelt nyfiken på om jag missat något :)
Kan det vara så att du såg några recensioner precis vid nysläpp? Uppdateringarna har framförallt gett bra följande ögonfokus och bättre upplevelse i sökaren. Även små buggar har fixats.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag har varit nöjd med Nikon hittills, men det finns inget objektiv i F-serien med inbyggd fokusmotor som jag "måste ha kvar" (däremot är 28 f/1.4D fin). Nikon har den största diametern samt kortaste flange distance av alla spegellösa, vilket ska ge dem en möjlighet att utveckla bättre objektiv än de övriga (om än med knapp marginal). Om man ska tänka tråkigt och logiskt (och inte med besvikelse över att Z6 och Z7 inte var det jag hoppades på) kanske man ska sitta kvar i båten och hoppas på en fin Z8 eller Z9 (eller Z6/z7 mk2). Då slipper jag köpa ny Godox Xpro också.

Kommer det ut en tillräckligt billig begagnad Z50 kanske jag köper den i mellantiden. Z6 och Z7 vill jag hoppa över, men tiden får väl utvisa om jag tappar tålamodet och köper en av dem under tiden istället. Får hem en Helios i veckan och har saknat focus peaking lite för länge nu.
Fördelen med Z6 jämfört med de andra alternativen är att du kan använda din 28mm f/1.4D med FTZ helt nativt (förutom AF då). Du får rätt EXIF och styr bländaren genom kameran. Jag använder själv ett 105mm f2 DC och tycker den fungerar bättre på Z6 än på DSLR eftersom den hade svårt med AF när DC funktionen används, men är hur lätt som helst att fokusera manuellt på Z6. +IBIS också.

Z modellerna har inställningen att vid bländare lägre än 5.6 (6.3 osv) så använder kameran alltid 5.6 för AF (för manuella fokuseringen i ditt fall). Vid bländare större än 5.6 används alltid inställd bländare. Allt detta funkar perfekt med D objektiv på FTZ adaptern, plus full AF kompatibilitet med alla G objektiv förstås. Jag har sett en del begagnade Z6 till OK priser också.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag är inte alls säker på a D- objektiv får bländarstyrning på en Z- kamera. Där får du nog rätta blandaren på objektivet.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag är inte alls säker på a D- objektiv får bländarstyrning på en Z- kamera. Där får du nog rätta blandaren på objektivet.
Varför tror du att FTZ har en avkännare för om bländarringen står på minsta bländare? ;)

G är i princip D utan bländarring, så kameran får samma information. Observera att det finns AF-I och AF-S som är D. Det är ganska vanligt med föreställningen att D eller G skulle ha med inbyggd fokusmotor att göra, men det finns inget direkt samband. Det finns faktiskt enstaka budgetobjektiv som är G, men skruvdrivna.

Alla objektiv som har CPU, med något enstaka undantag, ska gå att styra från kamerahuset. Däremot så fungerar som diskuterat i en annan tråd inte >o<-indikatorn om de inte är D, G eller E, vilket jag tolkar som att funktionen med Z-kamerorna kräver information om var fokusgängan står för att fungera.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Sitter det en nedbländningsspak i en FTZ?
Ja.
FTZ skiljer sig från ett modernt F-mount med att det inte finns någon "ai position kännare" i FTZ (vilket gör att alla, eller de flesta, icke-ai objektiv går att använda utan att göra skada). Bländarstyrningen måste alltså ske med information från cpu-kontakterna. En annan skillnad är givetvis att AF med skruv saknas.
 
ANNONS