Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spegellös systemkamera vs kompaktkamera till barn och hundar

Produkter
(logga in för att koppla)
Så fort du går över till systemkamera, blir nog dina damjacksfickor för små. I vart fall om du ska ha någon mera avancerad optik eller en zoom på kameran. Ska det ner i din ficka är nog Sony RX100II det bästa du kan få tag på.

Kan du acceptera att kameran bara är liten, och istället satsa på någon kamera med bra snabbhet titta på kamerorna i Nikon 1 serien.

Du kan få en Nikon V1 för nästan inga pengar alls, och då får du riktig sökare, och bra batteriprestanda, samt väldigt snabb autofokus. En av de få systemkameror som faktiskt klarar följande autofokus vid filmning på vettigt sätt.

Kan du vänta någon månad kommer Nikon ut med sin V3 modell, som om den håller vad den lovar kommer att fixa följande autofokus vid 20 bilder/s, vilket om det stämmer är bättre än du har i dagens proffskameror. Jag skulle dock gissa att prestanda blir sämre vid svagt ljus.

Ett allmänt känt faktum bland alla fotosidans "experter" som aldrig använt någon Nikon 1, är att den viktigaste faktorn för en sensors förmåga att prestera bra eller dåligt, är om man kan byta objektivet framför den eller inte. Sålunda ger enligt dessa "experter" en entumms-sensor på en Sony RX100 med fast objektiv drastiskt bättre resultat än en etumms-sensor på en Nikon 1 där man kan byta objektiv.

Sony har visserligen fördelen att ha lite ljustarkare optik än de kitzoomar som ibland följer med 1 seriens kameror, vilket skulle kunna innebära att man kan fotografera på lägre iso med mindre brus som följd. Å andra sidan har Sony sensorn fler pixlar vilket vanligtvis ökar brusbenägenheten så jag tror det jämnar ut sig.

Skulle nog vilja påstå att V1 går att använda alldeles utmärkt även när solen inte skiner. Den snabba fasdetekterande autofokusen hänger med även om det är mulet eller till och med in på ett normalt upplyst kontor och kanske till och med en bit mörkare än så. Säkert dock inte i den mörkast myshörnan på restaurangen enbart upplyst av stearinljus, men här lär du i vart fall inte få exponeringstider som skulle frysa ett snabbt rörligt motiv som hade varit hjälpt av fasdetekterande autofokus i vilket fall. Det ju inte så att autofokus slutar fungera vid så svag belysning, den blir bara aningen långsammare än i solsken.

Bildkvalitetsmässigt kommer skillnaden mellan någon Sony RX100 och V1 att vara yttterst minimala.
Nikon ger möjlighet att byta optik och sätta på längre tele vilket skulle kunna vara användbart för t.ex. hundfoto. Dessutom ger Nikon bättre serietagningsmöjligheter framför allt vad det gäller buffertstorlek. Sony RX100II kan hantera 10 bilder innan den måste pausa och tömma bufferten medan Nikon V1 klarar omkring 4ggr mer. Nackdelen med Nikon V1 är att den är lite större än vad TS egentligen tänkt sig, men nog mera lämplig för snabba motiv.

Det hela är egentligen enkelt ska man ha bra bildkvalitet i svagt ljus behövs stor sensor, och har man stor sensor blir optiken större och går inte ned i damjackfickor. Det blir helt enkelt tlll att försöka få till en vettig kompromiss. Två bra val är Nikon v1 om man prioriterar snabbhet över extrem litenhet, och Sony RX100 II om det räcker med att den är liten.

O.K, du gillar Nikon V1 och jag rekommenderar INTE Sony RX100II till fotografering av aktiva barn och djur om inte storleken är prio ett. Har en V1 i familjen och har ägt två OMD E-M5 så därför rekommenderar jag uppföljaren E-M10 som inte är sämre men kompaktare.

/Stephan

O.K, du gillar Nikon V1 och jag rekommenderar INTE Sony RX100II till fotografering av aktiva barn och djur om inte storleken är prio ett. Har en V1 i familjen och har ägt två OMD E-M5 så därför rekommenderar jag uppföljaren E-M10 som inte är sämre men kompaktare.

/Stephan

Håller med, Olympus borde ge aningen bättre bildkvalitet än entums-sensorkameror som V1 och RX100II på grund av större sensor, men som jag skrev ger större sensor så innebär större sensor att även större och klumpigare optik vilket totalt sett ger större utrustning även om husen isig är ganska likstora, Vad jag förstod på TS så var just storleken en viktig faktor. Sedan är det ju viss skillnad i pris mellan de olika alternativen som kanske behöver vägas in.

ANNONS
Götaplatsens Foto