Annons

Spegellösa som Canon R5 funkar inte för att fotografera flygplan…

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony Landenberg

Aktiv medlem
Träffade en lustig filur idag som verkade vara proffsfotograf och hade en 5D MK4 som upplyste mig om att spegellösa som R5 inte funkade att fotografera flygplan (menade väl under start o landning förmodar jag) för det skulle inte funka att följa flygplan i flykten i sökaren med spegellösa kameror och tydligen så var inte heller autofokusen lika bra/snabb på R5 som den är på 5D MK4… Håller på att ladda in dagens bilder jag tog på flygplan med min R5 (utan att märka minsta problem att följa dem i sökaren medan jag körde med 12 bilder i sekunden…) och jag tippar på att jag kommer att finna ett flertal alldeles utmärkta bilder trots att R5 skulle vara underlägsen 5D MK4…

Fast, innan jag köpte min R5 så läste jag massor av recensioner och kan inte minnas att jag någonstans läst nåt om att autofokusen på R5 skulle vara sämre än den på 5D MK4 på något väsentligt. Och så det är gott om t ex fågelfotografer som tycker R5 funkar bra för att följa fåglar i flykten under serieskjutning trots spegellöst.
Så påståendet att det inte skulle funka att fota flygande flygplan professionellt med R5 för den är spegellös, känns rätt märkligt…

Själv kommer jag från ca 10 år med 7D och min nya R5 är den första spegellösa jag ens håller i, och jag tycker inte det är nån större speciell skillnad med sökaren mellan dem. För med 7D ser man inte heller objektet hela tiden vid serieskjutning, för spegeln ska ju upp o ner mellan varje exponering, och då blir det ju avbrott i sökaren även där.
 

Tony Landenberg

Aktiv medlem
Jag tycker att det går väldigt lätt att följa motiven i R5-sökaren.
Ja nu är jag ju långt ifrån nån proffsfotograf, men jag tycker inte heller det är svårt att följa objekt som rör sig fort medan man kör en ”burst” med bilder. Snarare lätt ja, och upplever inte nån större eller avgörande skillnad mot min 7D med spegel och allt. Lite annorlunda bara.

Filuren jag pratade med var lite småtjurig i stilen direkt och tjoade om Pandemin och hålla avstånd fast jag var 2 m ifrån. Dock var ju jag först och ensam på fotostället innan han kom knatandes.

Och i princip allt jag sa om R5 och RF 100-500L var fel, eller som han sa ”Det är inte riktigt så som du säger….” För han hade läst en recension minsann….

T ex så jämförde jag hans 100-400L mk2 för att det var en jäkla trevlig glugg, som jag själv haft innan, men att min RF 100-500L imponerade med att vara klart tystare och hade klart snabbare autofokus. Han svarade då ”nä, det är en MK4” så han fattade inte ens att jag pratade om objektivet utan trodde jag menade hans 5D4… Jag rättade då att jag menade objektivet, och han svarade då att jag inte hade koll för autofokusen sitter i kameran inte i objektivet…. Och tonen var åt det truliga lite mästrande hållet… Jag frågade då varför det sitter elektronik motorer i objektiven för autofokus om det bara är i kameran autofokusen finns…. Då blev filuren en snäpp tjurigare i tonen ”det är inte riktigt som du säger….” Typ….

Alltså, jag är en pratglad trevlig social person som i princip aldrig har problem med att diskutera med folk om allt möjligt. Men denna filur betedde sig smått arrogant och överlägset, nästan nedvärderande i tonen mot mig, helt utan anledning. Och ja mer eller mindre hela tiden verkade mena att allt jag sa om R5 och RF 100-500L jämfört med hans 5D4 och 100-400L var fel, eller som han uttryckte sig frekvent ”det är inte riktigt som du säger…” och tryckte på att han fotat länge (typ professionellt och sålde bilder) och verkade delvis leva på att sälja bilder, antagligen mycket flygbilder. Det slutade med att tonen blev nästan otrevlig från honom, nedlåtande…

Jaja, lustiga figurer stöter man ju på ibland, men denna tar nog priset för min del i alla fall. En lustig sak som antyder hur mycket ”proffs” och kunnig/påläst han själv var kom ju när jag förklarade att jag själv hade varit nära att behålla min egen EF100-400L när jag planerade att köpa en R6 eller R5, och använda en adapter. Då kom det direkt… ”Då förlorar man ju i kvalitet och ljusstyrka” Nej svarade jag, man förlorar ingenting utan EF-objektiven funkar precis som vanligt med full skärpa, autofokus och ljusstyrka etc. Han hävdade då att ”man förlorar alltid så fort man sätter nåt mellan objektiv och kamera” och jag insåg då att han ”proffset” trodde jag pratade om en extender…. Så jag fick förklara att en EF-adapter är ett tomt ”rör” som i princip bara är till för att få rätt avstånd till bildsensorn på ett R-hus för ett EF-objektiv. Detta för att objektivfästet på spegellösa hus sitter närmare sensorns plan då man inte har nån spegel som behöver utrymme att dansa på. Det tog nån sekund innan man såg hur slanten trillade ner hos herr ”experten…”

Nåväl, ett minnesvärt möte var det i alla fall, och så lustigt att folk som säger sig vara erfarna/kunniga och har läst recensioner, kan ha så olika uppfattning av vad dessa recensioner har sagt. Jag har ju ägnat massor av tid åt att läsa recensioner etc inför valet att köpa ny kamera. Och kan inte minnas min sett någonstans att man sagt att 5D4 skulle vara bättre/snabbare på autofokusen än en R5, utan även om 5D4 än idag är en attans bra kamera, så hyllas ju R6 och i synnerhet R5 som något av en ”game changer” i kameravärlden och anses väl av många att vara Canons efterföljare/ersättare på 5D4, och ska väl då kunna förväntas vara klart förbättrad på de flesta punkter över den tidigare.

Men…. ”Det är inte riktigt som du säger……” :LOL:

Så nu vet ni, en R5 spegellös fungerar inte bra att fota flygande plan med om man fotar professionellt, sökaren är för kass och en 5D4 är där överlägsen och har snabbare/bättre autofokus.
Tänk på det om ni grunnar på kameraköp, tipsar en yrkesfotograf…. ;)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det låter som att en av tekniktrådarna på FS flyttade ut i verkliga livet. Istället för att diskutera flygplanen ni spanade på, deras fabrikat, årsmodell och vart de just nu var på väg, så fastnade ni i att mäta längden på könsorganen.

Som en total kontrast kan jag berätta om första gången jag fotade allsvenskt. En mer erfaren fotograf kollar lite på mina prylar, men övergår snabbt till att förklara de båda lagens olika spelstil och var man bör stå (sitta) för störst chans till riktig action.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag blir lite nyfiken. Hur mycket behöver AF jobba egentligen vid flygplansfoto. Är det inte alltid typ oändligt som är inställt på avståndsringen?
För ni håller er väl utanför staketet när ni spanar?
 

Tony Landenberg

Aktiv medlem
Det låter som att en av tekniktrådarna på FS flyttade ut i verkliga livet. Istället för att diskutera flygplanen ni spanade på, deras fabrikat, årsmodell och vart de just nu var på väg, så fastnade ni i att mäta längden på könsorganen.

Som en total kontrast kan jag berätta om första gången jag fotade allsvenskt. En mer erfaren fotograf kollar lite på mina prylar, men övergår snabbt till att förklara de båda lagens olika spelstil och var man bör stå (sitta) för störst chans till riktig action.
Haha… förstår hur du menar.

Jodå, vi hann med lite prat mer inriktat på vilka flyg som var på gång och vilken bana etc etc beroende på vindriktning. Den delen av snacket gick bättre.

Det var väl kanske mitt fel att det blev lite teknikprat när jag nämnde att jag var ute för att träna lite med ny kamera, för att få lite mer fingervana med allt det nya. Då kikade han på min kamera och frågade vad det var och jag höll fram så han fick se.

Han sa då ”är det en sån där spegellös va….?” Och då föll det sig naturligt att jag sa ja, och att det var spännande att testa det efter att ha kört med vanlig spegel i alla år innan, man hade ju hört så mycket prat om att det skulle vara så negativt, att det skulle vara svårt att följa med i sökaren m.m. Men att tyckte det inte var några problem, det kanske ”hackar” en gnutta vid snabb serietagning men det är ju avbrott i sikten i sökaren även på de gamla kamerorna då.

Det var då han fällde domen att då funkar den inte alls att fota flygande flygplan med den där, spegellösa. Han höll på spegeln han och menade att de nog hade utvecklat det mer men att det ännu inte var möjligt för en yrkesfotograf att gå över till spegellöst, de var inte där ännu….

Nu så här efteråt så kan jag mest le åt händelsen, diskussionen vi hade. Men där och då var det stundom gränsande till olustigt, för det var en märklig ton och uppförande.
 

Tony Landenberg

Aktiv medlem
Jag blir lite nyfiken. Hur mycket behöver AF jobba egentligen vid flygplansfoto. Är det inte alltid typ oändligt som är inställt på avståndsringen?
För ni håller er väl utanför staketet när ni spanar?
Har man en lång tele så kan man se att objektivet kan justera fokusen på bra många hundra meters håll, ja kilometer t o m skulle jag tro.

Men helt klart, när kameran låst på planet så krävs det ju inte mycket för att följa med i fokus för automatiken, det är ju betydligt svårare med en fågel då de är mindre och oftare än flygplan rör sig irrationellt. Dessutom är de ju på sätt och vis snabbare än flygplan sett till hur mycket närmare de ofta är.

Det var nog inte heller autofokusen på R5 han hängde upp sig på med just flygplan, utan det handlade nog mest om att jag nämnde att jag tidigare hade haft en 7D med EF100-400L mk2 som jag älskade, men att denna RF100-500L var både tystare och snabbare i autofokusen. Då kom det igen… ”det är inte riktigt som du säger…” och så fick jag lära mig att autofokusen sitter i kameran, inte i objektivet….
Jaja sa jag, men sätt ett icke AF objektiv på din kamera, får då autofokus då…? Jag pratade om objektivet och den har ju autofokus i sig det med, att det sen finns det även i kameran är väl självklart men du påstod att autofokusen inte har med objektivet att göra….

Efter lite ordväxling runt det och han envisades att jag hade fel i de mesta jag sagt så ville jag att han skulle förklara vad jag hade fel i och inte bara komma med ”det är inte riktigt som du säger….” Då menade han att vi skulle släppa saken för han tyckte inte det var nån mening att diskutera med nån som inte förstod tekniken….
 

Tony Landenberg

Aktiv medlem
Ja, det händer ju även i trådarna ibland.
Ja sådant är tråkigt.
Tänk så olika det kan vara. Tidigare på dagen så var jag vid en fågelsjö och på en smal spång mötte jag en äldre herre och vi byte några ord och han var nyfiken på min kamera och frågade en del, kunde en hel del specar fast han nog var närmare 80 eller över. Mycket vänlig och trevligt att få slänga några ord och kika lite kort på min R5. Han hade själv en 7D2 tror jag det var och en nån vit L på.

Har faktiskt aldrig varit med om tidigare vid kameraprat ute i fält att folk varit annat än trevliga och nyfikna, aldrig några buttra eller nån som verkar vilja vara finare än andra i sig själv eller i sin utrustning.
 

martley

Aktiv medlem
Han var väl bara avundsjuk o fattig...
Inte för att jag är så insatt i flygplansfoto, men jag har svårt att se någon riktigt jättestor kommersiell efterfrågan på flygplansbilder, åtminstone jämfört med bilder från djur i naturen eller idrottsevenemang eller på "kändisar", så att försöka livänra sig på att producera sådana som proffsfotograf kan inte vara särskilt lönsamt, så i det perspektivet ligger nog din gissning nära sanningen.

Jag har också läst recensioner, och jag vill minnas att det togs upp i samband med nån av de första R-kamerorna att bilder på fordon i rörelse resulterade i antingen att de fick fel längd eller att de lutade, beroende på att olika delar av bilden registreras vid lite okila tidpunkter, men jag förstod inte riktigt att detta skulle vara unikt för spegellösa kameror eller ens digitala kameror, för en ridåsalutare med en smal spalt som sveper över antingen bildsensorn eller filmen borde ge samma effekt. Jag tror nog mest att det är en skröna liknande de olika teorierna om hur man bäst ska ladda sitt mobiltelefonbatteri.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Inte för att jag är så insatt i flygplansfoto, men jag har svårt att se någon riktigt jättestor kommersiell efterfrågan på flygplansbilder, åtminstone jämfört med bilder från djur i naturen eller idrottsevenemang eller på "kändisar", så att försöka livänra sig på att producera sådana som proffsfotograf kan inte vara särskilt lönsamt, så i det perspektivet ligger nog din gissning nära sanningen.

Jag har också läst recensioner, och jag vill minnas att det togs upp i samband med nån av de första R-kamerorna att bilder på fordon i rörelse resulterade i antingen att de fick fel längd eller att de lutade, beroende på att olika delar av bilden registreras vid lite okila tidpunkter, men jag förstod inte riktigt att detta skulle vara unikt för spegellösa kameror eller ens digitala kameror, för en ridåsalutare med en smal spalt som sveper över antingen bildsensorn eller filmen borde ge samma effekt. Jag tror nog mest att det är en skröna liknande de olika teorierna om hur man bäst ska ladda sitt mobiltelefonbatteri.
De flesta sensorer har varit mycket långsammare än en vanlig ridåslutare. Problemet blir detsamma i video och i mer extrema fall skapar det en geléartad effekt på bilden i videoläge.
 

martley

Aktiv medlem
De flesta sensorer har varit mycket långsammare än en vanlig ridåslutare. Problemet blir detsamma i video och i mer extrema fall skapar det en geléartad effekt på bilden i videoläge.
Men det är egentligen två olika saker; spegel/spegellöst och mekaninsk/elektronisk slutare.
 

martley

Aktiv medlem
Såvitt känt har jag inte påstått något annat. Jag kan köra elektronisk slutare med min D850 i Lv-läge om jag vill.
Och då lär väl också risken för lutande tunnelbanetåg föreligga? Det var lite det jag var ute efter, att det inte är något specifikt för EOS R-kameror eller spegellösa kameror.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja sådant är tråkigt.
Tänk så olika det kan vara. Tidigare på dagen så var jag vid en fågelsjö och på en smal spång mötte jag en äldre herre och vi byte några ord och han var nyfiken på min kamera och frågade en del, kunde en hel del specar fast han nog var närmare 80 eller över. Mycket vänlig och trevligt att få slänga några ord och kika lite kort på min R5. Han hade själv en 7D2 tror jag det var och en nån vit L på.

Har faktiskt aldrig varit med om tidigare vid kameraprat ute i fält att folk varit annat än trevliga och nyfikna, aldrig några buttra eller nån som verkar vilja vara finare än andra i sig själv eller i sin utrustning.
Den typen du råkade möta där, går nog att stöta på lite över allt men i andra sammanhang än just foto, mest vanligt är nog bristen på fakta i många samhällsfrågor, folk säger vad som helst som har lite med riktigt fakta att göra, killen verkade vara dåligt påläst om R5, sedan finns så klart många som fortfarande gillar en vanlig OVF-sökare bäst och så kommer det nog alltid att vara, finns många som inte vill ha video-möjlighet i sin kamera, men som då inte klankar ner på andra för det.
 

nivas

Aktiv medlem
Ni som plåtar action med R5/R6, har ni upplevt att lagget i sökaren har känns begränsande?

Att fota plan som startar/landar är inte speciellt utmanande för autofokusen, jämna och förutsägbara rörelser. Den enda gången jag har fotat sånt hade jag min 550D som klarade det utmärkt med en svart 70-300. Jag kan tänka mig att t.ex. aerobatik är mycket mer utmanande, med samma svårighet som "fågel i flykt".
 
ANNONS