Annons

spegeluppfällning för d80

Produkter
(logga in för att koppla)

patrikwinbjork

Aktiv medlem
Hej!

Går det att fälla upp spegeln för att minska skaknings oskärpa på en d80?

Hittar bara en funktion där man fäller upp spegeln för att rengöra sensorn, men då går det inte att fota.

Självutlösaren?

Oftast går spegeln upp direkt när man använder självutlösaren medan själva bilden tas efter 10s eller hur lång tid som självutlösaren är inställd på.

Tror du att det räcker med den tiden för att skakningarna i kameran ska upphöra?

/johan

Min D90 har en funktion som fördröjer exponeringen en sekund efter spegeluppfällning, finns inte den också på D80?

Per.

jorå det finns...
2s självutlösare och det per skriver om tror jag fäller upp spegeln en stund innan slutaren öppnar för att minska vibratioenr

Tror det finns under "d" menyn. I vart fall fanns det på D200 och D80 är ju "lillebror" till D200. Gav på D200 ca 0,4 s fördröjning av slutare efter spegeluppfällning.

Klart det finns!

Det är möjligt att göra det, under förutsättning att batteriet är tillräckligt laddat. Jag minns att jag läst om det i manualen och testat nån gång, men jag minns inte hur man gör. Kolla manualen eller pilla runt i menyn, så hittar du det.

det finns fördröjning spegeln fälls upp sen tar den bilden kolla under "Exp.inst. fördröjning"

sida 99 i instruktions boken det är bara 0,4 sekunders fördröjning.

D80 har inte spegeluppfällning (Mup), däremot exponeringsfördröjning.
Den spegeluppfällning som står omtalad i manualen är endast till för sensorrengöring.

ANNONS
Götaplatsens Foto