Annons

Spegeluppfällning och Kalibreringsfrågor!!

Produkter
(logga in för att koppla)

bananskal25

Aktiv medlem
Ja, då var det dags igen att fråga något...
Undrar om man kan reducera ljudet från spegeln något, jag tycker det låter rätt mycket från kameran när man tar bilder.... kan man göra nått åt det lr? Kameran är en D200

Sen undrar jag lite om kalibrering.
Jag köpte allt från Dustin Home, men jag tycker att bilderna blir inte så skarpa som jag skulle vilja, jag har sett skarpare bilder, så jag tänkte om man skulle lämna in den på Dustin å få den fixad, lr lämna in den i stan å få det fixat "privat" men undrar då vad det skulle kosta i så fall, nån som har en ungefärlig aning om det.Alltså bara på ett ungefär....

Jag har Nokon D200 nikkor 18-200vr och en tamron 17-50 som jag skulle vilja kalibrera...
tack i förhand

När det gäller skärpan, är du verkligen säker på att det handlar om att optiken alternativt huset som är orsaken till att du inte får 100% skärpa? Antingen kan det vara huset som behölver justeras, det gör Nikon mot garanti. Det kans ockspå vara objektiven och det samma gäller då, dvs det kan Nikon kontrollera och justera. Det sista och vanligaste är dock handhavandet och personen bakom kameran. Har du uteslutit att det verkligen handlar om nr1 och/eller nr2? Har du testat att ta en bild i bra ljus med slutartid som minimerar riskerna för skaningsoskärpa? Har du fotat med stativ på lite mindre bländare? Kommer man från digitalala kompaktkameror så är man också van med rätt skarpa bilder direkt ur kameran men så är det inte als med en bildfil från en DSLR. Vanligen så krävs lite uppskärpnining av bilden. En bildfil som är 10MP stor och som sedan skalas ner för att ses på en skärm kan lätt se lite oskarp ut.

Mina tips är att du utesluter nr3 först. Om du fortfarande får oskarpa bilder bör du kanske kontakta nikon för en genomgång. Lämpligen skickas då både hus och objektiv in.

Tja, 100% säker kan man inte vara, nått av de felen är det, men jag tänkte göra så som du hänvisade till. Tänkte fota en vägg och se hur skarp det blir.... gäller bara att sätta sig ner nån dag å utföra lite tester....

Vad säger ni om spegeluppfällningen då? kan man reducera ljudet lite lr? tycker det låter rätt mycket när man fotar.... :(

En bil har en motor som låter mer eller mindre.
En SLR har en spegel som måste flyttas vid exponering. Köp en Leica om det är problemet.

Jag har aldrig riktigt fattat varför en kamera skall vara tyst.

bananskal25 skrev:
Tura att vi alla är olika då... du vill ha en kamera som låter mycket, jag vill ha en kamera som låter mindre! :p
Nä Alex, det har jag aldrig skrivit eller sagt.
Men jag bryr mig inte om ljudet. Oavsett om jag skulle fotografera bröllop, skidåkning, djur eller barn.

ANNONS
Götaplatsens Foto