Annons

Spekulationer kring Canon's kommande kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Tänkte höra hur troligt ni ser det att Canon kommer med följande i något av deras kamerahus kommande år:

Vridbarskärm á la S5 IS, storlek på 2.5-3.0 tum med 1 megapixelsupplösning, liveview med säker autofokus.

Bildstabilisering i huset 3-4 steg, mest för att kunna få fasta objektiv bildstabiliserade.

Byta bort den inbyggdablixten mot en sändarmodul liknande den i ST-E2.

HDR konvertering i kameran, där 3-9 exponeringar skulle kunna sammanfogas och ge ett stort dynamiskt omfång.

Fyll gärna på med egna drömönskemål!

Allemyr skrev:
Tänkte höra hur troligt ni ser det att Canon kommer med följande i något av deras kamerahus kommande år:

Vridbarskärm á la S5 IS, storlek på 2.5-3.0 tum med 1 megapixelsupplösning, liveview med säker autofokus.

Bildstabilisering i huset 3-4 steg, mest för att kunna få fasta objektiv bildstabiliserade.

Byta bort den inbyggdablixten mot en sändarmodul liknande den i ST-E2.

HDR konvertering i kameran, där 3-9 exponeringar skulle kunna sammanfogas och ge ett stort dynamiskt omfång.

Fyll gärna på med egna drömönskemål!
Lika troligt som jag skulle skriva ett seriöst inlägg på fotosidan.

Och vad innebär de lägena, menar du?

Den inbyggda blixten behöver man inte ta bort. Den kan fungera som sändare för trådlös master som den är, om Canon bara vill.

Robins självinsikt kommenterar jag inte... fniss!

fsp skrev:
Kan du inte bespara oss de oseriösa då med? Tack.

Tips: Jag tyckte att det blev tröttsamt med vissa personers inlägg och hittade till slut ignoreralistan, funkar toppen! Du hittar den under "Din sida" och sedan "redigera foruminställningar" där du kan lägga till den person vars inlägg du vill slippa se.

Va coolt! :D

(Ojdå, nu hamnar jag nog på många "ignorera-listor för mitt meningslösa inlägg)

Nä, men vad hände med uppföljaren till 5D?

Du har inte kvalificerat dig, än... ;) Skämt åsido, en del skriver hela tiden r i k t i g t dryga inlägg som det är skönt att slippa se.

Uppföljaren till 5D kommer nog inte förrän i höst, den går nog alldeles för bra i sin egna lilla nisch. Sen tror jag att Canon kan behöva lite extra tid för att komma med något riktigt bra för att bemöta tronskiftet som skett.

Det vore ju mycket märkligt om inte Canon redan har en del funktionalitet på gång i sina laboratorier, sånt som de funderat på att införa men inte hunnit få ut ännu. Eller kanske prioriterat ner, till förmån för något annat.
Sådana funktioner kan man ju ofta få ut förhållandevis snabbt, genom att allokera resurser (vanligtvis folk) till att genomföra dem snabbare än kanske ursprungligen tänkt, om något gör det intressant. Marknaden för övrigt, exempelvis.

Ibland kan man ju också revidera lanseringsdatum för nya produkter, om man tycker att man måste svara på något som någon annan har gjort. Fast nackdelen med det är klart att det man kommer ut med riskerar att vara mindre färdigt. Något som inte har så stor betydelse om det bara handlar om mjukvara, när man numera på många håll betraktar det som självklart att man kan slänga ut vilka halvfabrikat som helst, då kunden ändå ganska enkelt kan uppgradera sin kamera själv. Så slipper tillverkaren det, men får in pengarna fortare. Idel fördelar för alla, utom möjligen för oss som får fixa uppdateringarna.
Men fungerar de bara smidigt, är det ju inte så farligt.

Fast nu skrev jag klart i onödan, då, om jag hamnat i "svarta listan" i parti och minut...

ibbe76 skrev:
Du är på rätt spår Karl
även P,Sv,Tv,Av,TAv-Läge

Haha. Tänkte lite på Pentax angående bildstabilisatorn:) Men vad betyder det olika lägena? P, Tv å Av känner ju Canonisten igen, men Sv TAv kan ju kanske vara intressanta, vad betyder det? Tycker annars att det program som 40D har är kanoners.

Jag håller fortfarande fast vid att den mekaniska slutaren kommer att försvinna inom kort. Tekniken tillåter det redan, och det ger bättre tillförlitlighet, lägre tillverkningskostnader och färre garantireparationer/DOA.

Ett videoläge är också bara en tidsfråga. Kanske inte först från Canon men nån tillverkare kommer med det.

Videoläge känns intressant. Nog främst vridbarskärm och videoläge som känns allra mest intressant för min del. Kul å ha lite video action snuttar, lite skön skidåkning å wakeboard/vattenskidpkning skadar ju inte om man kan visa upp för tex mormor...

Den mekaniska slutaren har väl den positiva/negativa egenskapen att den ger ett skönt ljud ifrån sig. Men spegeln kommer vi väl ändå "tvingas" ha kvar.

Än så länge är det den mekaniska slutaren som möjliggör spegelreflexens snabba reaktion på avtrycket. Så länge de inte kan fixa det, vill jag inte ha bort den.

ANNONS
Götaplatsens Foto