Det framgår inte riktigt av din inledande post på vilka premisser du sålt bilder, jag menar produktbilder tas ofta på uppdrag av någon emot timdebitering vilket ger ett läge. Har du däremot säg plåtat företagets produkter på eget bevåg och sedan sålt "arkivbilder" så har du ett annat läge och båda dessa förutsatt att det inte finns ett avtal som stipulerar användningen av bilderna. För finns inte ett avtal så dömer en domstol ofta mycket på praxis vilket jag skulle påstå är något i stil med:
"Uppdragsfoto timdebitering" ger uppdragsgivaren fri användningsrätt (ej sälja, dock överlåta till ex. underleverantörer) om inte annat avtalats fram. Har man här en gång betalat för fotograferingen av bilderna så förutsätter de flesta att dessa får användas fritt, tänk själv alla webbshoppar ex. finns bilder hos leverantören så används dessa för försäljningen på webbshoppen. Rör det sig om en annons är det vara en annan femma. Bilden jag som fotograf tar kan ses som en integrerad del av produktinformationen i det fallet.
"Arkivbild" Då säljer du den färdiga bilden med bestämd användningsrätt ofta för ett speciellt tillfälle/publicering, här har du möjlighet att förklara för kunden att priset gällde endast kundens publicering & rätten inte går att överlåta.
Så jobbar iallafall jag, för mycket krångliga begränsningar orkar inte användaren hålla reda på. Ett tips är att ha ett villkorspapper som förklarar de olika typerna av bildköp och dess användning som du alltid skickar med vid leverans (villkoren är bra att även dra innan du gör uppdraget ex. vid offerering)