Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Spontaninställning" vid blixtfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marteric

Aktiv medlem
Håller på att läsa på och lära mig det här med att använda blixt. Precis som med allt annat inom fotografering blir allt svårare desto mer man kan...:). Under mina studier (läser just nu "Speedliters Handbook av Syl Arena) kom en fundering upp. Tänk fotografer runt idrottsevenemang som "kastar" över vinnaren bland femtielva andra fotografer och journalister och smäller av ett antal bilder, kanske t.o.m. med kameran höjd över en hop av människor. Dessa fotografer har inte några möjligheter att testa sig fram till "optimala" inställningar av exponering/blixt m.m.
Vilka inställningar använder dom/Ni??? (Vågar inte ens gissa med risk att avslöja min okunskap i ämnet)

Inställning

35mm + f2,8+ 1/60 sekund+ blixten ofta full styrka i taket, sällan bouncer...då den tyvärr skapar slagskuggan (om vägg finns) pga spridningen runt.

Ok?

Tack för den detaljerade beskrivningen Jörgen, även om jag inte är helt säker på själva praktiken.

Moderna kameror och blixtar har automatik som gör att det räcker med att du ställer in kameran på en tillräckligt "lång" slutartid för att blixtsynken skall fungera. Samt vilken bländare du vill ha.

Vissa blixtar har funktioner som gör att du kan använda praktiskt taget vilken slutartid som helst.

Skall dock tilläggas att vissa billigare blixtar, framförallt från tredjepartstillverkare ofta saknar stöd för automatik. Samt att olika kameratillverkare använder olika lösningar för hur blixtautomatiken styrs.
Så det går inte att använda vilken blixt på vilken kamera hur som helst.

ANNONS
Götaplatsens Foto