Uppföljning:
Fick objektivet idag (alltså Canon 70-200 2,8L)
Beställde det från BH photo förra onsdagen (tillsammans med lite annat). När ordern fortfarande inte hade fått status shipped i måndags mejlade jag dem. Fick svar dagen efter från deras Verification department att ordern översteg ett visst värde varför de behövde en bekräftelse (via fax) från min bank att adressen stämde. Problemet var att min bank inte vill lämna ut det. BH föreslog att jag skulle skicka över pengar via banken direkt. Istället ringde jag banken och gav dem tillåtelse att lämna ut min adress, bad BH faxa igen.
Inget hände, förrän tisdag kväll då jag fick bekräftelse på att ordern Cancellerats!!!? Mejlade dem, fick inget svar. Ringde på onsdag em, först sa kundtjänst att den var cancelled, men sedan sa de att: Nej, den är skickad, i måndags... Några minuter senare ringde UPS och sa att de redan hade försökt leverera ordern, men saknade portkod.
Fick alltså prylarna idag med UPS. Noterbart är att pengarna drogs från mitt konto samma dag jag lade ordern (en så kallad preliminär bokning) och att de definitiva bokningen (i måndags) gjordes utan att den preliminära togs bort. Krävde ett samtal till banken det också.
Tydlingen lade BH upp en helt ny order, som jag inte kunde se via webben. "Lite" dåligt tycker jag. Dessutom ficka jag bara ett filter (beställde 2 från början).
Noterbart är att jag för två veckor sedan gjorde en beställning på ca $120 och då flöt allt på.
Så, mina råd är:
- om din order inte har shippats iväg efter 24h, ring till dem och kolla vad som är på gång.
- Angen portkod på adressen, samt mobilnummer för snabb leverans.
Ekonomisk kalkyl:
Frakt endast lins: $57
Pris lins: $1130
Moms 25% *)
Tull 3,1% *)
Expavg tull 2*125 SEK
Totalt sett har jag fått linsen 22% billigare än om jag köpt leveransfritt från Cyberphoto.
*) På beloppet som drogs från mitt konto.
Anm 1: jag fick två expavg eftersom de delat ordern i två paket....
Anm 2: Moms, tull, expavg betalas kontant med jämna pengar vid leverans.
Nu har jag inte tid att skriva mer, skall ut och fota!! Tack för tidigare hjälp!!!!