Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sportfoto: 70-200 2.8 Sigma vs Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

KarlVI

Aktiv medlem
Läst en hel del inlägg som behandlar valet av zoom-lins 70-200. Eftersom jag fotor mycket inomhussport är kvaliteten med bländare 2.8 det som avgör. Vad jag förstått är Canon något skarpare, men hur mycket? Vad skall man välja om man helst INTE vill lägga så mycket som en Canon kostar, men heller inte vill köpa en rätt dyr lins som man sedan blir missnöjd med. Går det att råda? Någon som har erfarenhet av båda? (jag vet att Jesper E har och har bytt till Canon)

Tacksam för råd.

Sigman är bra.. Den är dessutom relativt billig, sett till EF 70-200/2.8L.

Det är väldigt svårt för mig att säga att Canon är bättre än Sigmas.. Jag har bytat från analogt till digitalt under bytesperioden.

Men jag kan säga såhär... jag upplever Canons som skarpare vid f2.8 och f4. Jag bytade till Canons EF 70-200/4L först, för den är skarpare på f4 än vad Sigman är (min åsikt). Den var dessutom mycket lättare (nästan halva vikten). Men eftersom jag börjat fotografera sport så behövde jag en f2.8 igen. Då valde jag Canons EF 70-200/2.8L... Dels för att Sigman inte har USM (ja, den har HSM, men jag upplever den som, inte lika snabb och säker). och dels för att byggkvalitén, trots att den är bra, så är den inte lika bra som Canons. Dessutom zoomar den på "fel" håll, dvs motsatt Canons håll..

Det är en del pengar i mellanskillnad. Man kan köpa ett EF 70-200/2.8L fråpn B&H för 12000:- (inkl. moms, tull och frakt)

Ett Sigma kostar i Sverige 8000:- Den skillnaden tycker jag är motiverad..

Sigman kostar 7700:- från USA..

Ett EF 70-200/2.8L kostar 15000:- i Sverige, den skillnaden är inte motiverad.

Mao. Känner du ångest över pengarna, köp ett Sigma i Sverige, eller ett Canon från USA.

Tokinas AT-X 80-200/2.8 når inte alls upp till Sigma och Canon, enligt photodo.. Men det är ju bara halva sanningen..

Ingen risk alls att du blir missnöjd med Canons glugg. Den är det bästa som finns, men du kanske tycker den är lite klumpig. För sportfoto är den perfekt. Alternativen är bra och billigare. Om du inte VET att du behöver det bästa skulle de kunna duga.
Canons 2.8IS är rena drömmen...

Tack, tack för det. Precis så mycket jag behövde....

Det blir tre som blir glada. B&H Photo, Canon och (förhoppningsvis) jag själv.

:)

Nån som vet vad som tillkommer på priset mer än fraktkostnad om man beställer från B&H photo.Tyckte det såg för billigt ut med en ef 2.0 extender för 2500.

/Thomas

Om du syftar på Canons egna så är priset 280$ + 36$ i frakt = 316$ x 7,70 = 2430:- x 6.7% (tull) x 25% moms + 125:- exp. avg. = 3360:-

3360:- är ändå klart billigare än Scandinavianphotso 4875:- :)

/Jeppe - som snart får sluta att upplysa om fördelarna med egen import. Scandinavianphoto går ju snart omkull ;)

Uppföljning:
Fick objektivet idag (alltså Canon 70-200 2,8L)

Beställde det från BH photo förra onsdagen (tillsammans med lite annat). När ordern fortfarande inte hade fått status shipped i måndags mejlade jag dem. Fick svar dagen efter från deras Verification department att ordern översteg ett visst värde varför de behövde en bekräftelse (via fax) från min bank att adressen stämde. Problemet var att min bank inte vill lämna ut det. BH föreslog att jag skulle skicka över pengar via banken direkt. Istället ringde jag banken och gav dem tillåtelse att lämna ut min adress, bad BH faxa igen.

Inget hände, förrän tisdag kväll då jag fick bekräftelse på att ordern Cancellerats!!!? Mejlade dem, fick inget svar. Ringde på onsdag em, först sa kundtjänst att den var cancelled, men sedan sa de att: Nej, den är skickad, i måndags... Några minuter senare ringde UPS och sa att de redan hade försökt leverera ordern, men saknade portkod.

Fick alltså prylarna idag med UPS. Noterbart är att pengarna drogs från mitt konto samma dag jag lade ordern (en så kallad preliminär bokning) och att de definitiva bokningen (i måndags) gjordes utan att den preliminära togs bort. Krävde ett samtal till banken det också.

Tydlingen lade BH upp en helt ny order, som jag inte kunde se via webben. "Lite" dåligt tycker jag. Dessutom ficka jag bara ett filter (beställde 2 från början).

Noterbart är att jag för två veckor sedan gjorde en beställning på ca $120 och då flöt allt på.

Så, mina råd är:
- om din order inte har shippats iväg efter 24h, ring till dem och kolla vad som är på gång.
- Angen portkod på adressen, samt mobilnummer för snabb leverans.

Ekonomisk kalkyl:
Frakt endast lins: $57
Pris lins: $1130
Moms 25% *)
Tull 3,1% *)
Expavg tull 2*125 SEK

Totalt sett har jag fått linsen 22% billigare än om jag köpt leveransfritt från Cyberphoto.

*) På beloppet som drogs från mitt konto.
Anm 1: jag fick två expavg eftersom de delat ordern i två paket....
Anm 2: Moms, tull, expavg betalas kontant med jämna pengar vid leverans.

Nu har jag inte tid att skriva mer, skall ut och fota!! Tack för tidigare hjälp!!!!

Grattis, hoppas du slipper fakturar från UPS tyskland som inte håller ordentlig kontakt med UPS sverige.

Det var helsmidigt för mig.

Måndag
Jag beställde saker för ung 5600 på måndags eftermiddag vid typ 16. Skickade mailet med visakortsbilden vid 18.

Onsdag
Ser att paketet är igenom tullen i sverige.
kl 17 ringer jag UPS och ändrar leverans till jobbet, samma dag kl 18 var UPS vid porten och kunde inte komma in. Ingen kod. Meddelande på svarare om att ha jämna pengar och att dom försöker senare.

Torsdag
kl 06 ändras adressen,
kl 10 kommer UPS killen till jobbet och levererar i handen, får pengarna för moms + tull.

Veckan efter får jag en faktura från UPS i tyskland på det beloppet jag betalat kontakt.

Men kort sagt, allting gick supersmidigt och tog 2 dagar, det är snabbare än vad jag haft från både cyberphoto och scandinavian. Samt att det också sparade mig ung 3000kr jämfört med om jag beställt i sverige. Och man slapp kuta ner till posten och hämta det.

Den där fakturan kommer alltid... Det var visst något med deras datasystem som funka så....

Bara att strunta i... händer inte så mycket mer..

ANNONS
Götaplatsens Foto