Annons

spotmätning?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet att liknande frågor har tagits upp förut, men jag vill vara på den säkra sidan:

I dokumentären om krigsfotografen Jim Nachtway kunde man se att han hela tiden använde spotmätning och manuellt läge. Jag provade på detta, men har på många bilder varit tvungen att efterbelysa bakgrunden. Ibland har även bakgrunden blivit för mörk. Jag förstår varför, men frågan är, var skall jag mäta någonstans för att få rätt exponering över hela bilden. Ljuset i Nachtways bilder är ju helt fantastiskt och jag kan inte tänka mig att han efterbelyser alla sina bilder.

Om jag har ett soltäckt ansikte var skall jag mäta någonstans?

Om halva ansiktet är i sol och halva i skugga, är det i skuggan jag skall mäta då?

Är ansiktet överhuvudtaget det ställe jag skall mäta på?

Om det är människor på en bits avstånd, eller en stessig situation där jag inte kan mäta på hud, var skall jag mäta istället?

Jag hoppas att ni kan förstå vad jag menar. Tack!
/Linus

Tänk så här: Det du mäter på kommer att exponeras så att det på diat/negativet blir medelgrått.
Mäter du i den skuggade delen av ansiktet så kommer den skuggade delen att bli medelgrå. Mäter du på den solbelysta sidan, så kommer denna att återges medelgrått. Men säg t.ex. att du absolut måste ha teckning i de skuggorna i en bild, ja då bör du mäta i skuggan. Men om du bara mäter i skuggan och exponerar efter det, så kommer allt som ligger i skugga att återges medelgrått, medans allt som är belyst kommer att återges ljusare, troligtvis utfrätt. Därför ska du i detta exempel minuskompensera, kanske två steg. Om du mäter i skuggan, och sedan minuskompenserar två steg, så kommer skuggan att återges mörkare än medelgrått, men fortfarande med teckning.

Detta är inte ett direkt svar på din fråga, mer ett försök att få dig att försöka förså exponeringen. Det är inte bara var man mäter som spelar roll, man kan även placera det man mäter på var man vill i gråskalan genom att plus- eller minuskompensera.

Det är svårt att förklara, och blev det för flummigt så får du bortse från mitt svar :)

Jag tyckte mig se i några sekvenser att han använde en handhållen ljusmätare för infallande ljus också.

om man använder upplättningsblixt, är rätt sätt då att spotmäta i solsidan av ett ansikte och sedan fylla i med blixt som är "strypt" ett steg?

Nej, spotmätaren mäter befintligt ljus. Blixtljusmätaren är helt separat.

Är inte helt 100% säker men jag tror inte det var en spotmätare han använde utan han mätte enbart infallande ljus o körde manuell exponering, eller?

MattiasL skrev:
om man använder upplättningsblixt, är rätt sätt då att spotmäta i solsidan av ett ansikte och sedan fylla i med blixt som är "strypt" ett steg?

Det är möjligt att "fylla i" det mörka med en blixt och man kan sätta exponeringskompensationen för blixten till ett par steg under så att effekten inte blir så hård, men det bästa - och mest naturliga - är nog att använda en reflexskärm. Då blir det en naturlig upplättning. Lastolite har små smidiga reflexskärmar, ett bra tillbehör i dessa situationer för att utjämna kontraster.

Med vänlig hälsning
Roland

Tack för svaren.

Men hur hinner man minus- och pluskompensera i stressiga förhållanden?
Nachtway tar vid ett tillfälle bilder på några som kastar sten, samtidigt som de blir beskjutna. Solen lyser starkt och det innebär ju ganska varierat ljus. Hur fixar man detta med spotmätning? Är det enbart erfarenhet?

Hans Eriksson: Jo, han hade en handhållen ljusmätare vid några tillfällen.

Mats Berggren: Jag tror att han hela tiden hade spotmätning inställd. Kan kolla senare.

ANNONS
Götaplatsens Foto