Annons

Sprillans K10D med på resan

Produkter
(logga in för att koppla)

jido

Aktiv medlem
Yes, box!

I morgon plockar jag äntligen upp en rykande färsk K10D. Och på fredag morgon bär det av till Rom över helgen.

Vad tror ni som har K10D - klarar man av att hantera den direkt eller riskerar jag att klanta till det?

Tips på grundinställningar mottages tacksamt. Jag tänkte köra raw och FA35mm.

Och en sak till: vilket minneskort är lämpligt?

/Jimmy
"Det finns inget dåligt väder - bara otätade kameror."
 
Har kört ett 4GB RIDATA i ett halvår med perfekt funktion. Vill tillägga att kameran fungerar mkt bra med 16-45-objektivet. MKT bättre än vad senaste tidningen FOTO gör gällande
 
Det tar lite tid att lära sig K10 men du kör ju Pentax sen tidigare så det blir nog inga problem.
Kolla in att SR symbolen i sökaren indikerar när du fotar med stabiliseringen. Trycker man av innan dess är den inte alls lika effektiv.
Hade först ett TekQ kort i min kamera och det var inte lika snabbt som Sandiskkortet jag bytte till men bufferten är ju rätt stor så det spelar kanske inte någon större roll.

Colusseum
 

Bilagor

  • recovered0095.jpg
    recovered0095.jpg
    62.5 KB · Visningar: 826
larslind skrev:
Har kört ett 4GB RIDATA i ett halvår med perfekt funktion. Vill tillägga att kameran fungerar mkt bra med 16-45-objektivet. MKT bättre än vad senaste tidningen FOTO gör gällande

Hm. Jag hade tänkt ha ett så litet kit som möjligt med mig men det kanske är värt att släpa med DA16-45 ändå.

Det får bli lite ole-dole innan avresan ;)

När det gäller korten - vad talar vi om för hastighetsskillnader egentligen? Jag har väl ingen lust att betala något överpris för en prestanda jag inte behöver - samtidigt känns det ju inte helt bra att köpa en kamera i 8-tusenkronorsklassen för att sedan spara in en hundring på minneskortet.

Antiskaken drar som jag förstått det rätt lite batteri. Är det någon som stänger av den förutom vid stativ- och panoreringsfotografering?

Och Susanne: sorry - jag har hittat en annan. ;)

/Jimmy
 
Senast ändrad:
Kör ett Sandisk extreme III och det skrivet 1 bps när bufferten är full. TekQ med samma prestandamärkning skriver bara 1 bild på tre sekunder till kortet. Bufferten rymmer runt 10 rawbilder. Kameran klarar att skriva riktigt snabbt men vissa fabrikat fungerar tydligt sämre.
 
Tack för hjälpen allihop!

En sista fråga: är det vettigt att uppdatera mjukvaran i kameran direkt eller finns det någon anledning att vänta? (Jag har t.ex. sett att det innan senaste firmware-uppdateringen gick att justera fokuseringen via menyn. Men att den möjligheten försvann iom uppdateringen.)
 
Det är nog lika bra att uppgradera direkt, ISO på OK knappen, trådlös styrning av extern blixt och kanske mindre risk för banding på höga ISO.
 
Tänkte bara tipsa om att där är fotofestival i Rom nu, om du inte redan vet det : )

Kolla mer på.

http://www.fotografiafestival.it/2007/EN/

Går man in under exhibitions så får man dessutom alla utställningar markerade på en "google earth" karta....med zoommöjlighet.

Jag såg World press och lite andra visningar i Rom förra året och det var en upplevelse.

Mvh.
 
papi skrev:
Det är nog lika bra att uppgradera direkt, ISO på OK knappen, trådlös styrning av extern blixt och kanske mindre risk för banding på höga ISO.

Vad är banding?

Personligen kör jag utan anti-skak nästan hela tiden. Den ska ju fungera bäst på brännvidder över 50mm så.
 
acrylamid skrev:
Vad är banding?

Ett mer eller mindre tydligt mönster av ränder.Risken verkar vara störst på höga ISO och speciellt om man underexponerar och ökar känsligheten i efterhand.

Låter kul med fotografifestival :) Själv får jag nöja mig med en arbetsresa till Köpenhamn.
 
En kort fråga bara varför använder du inte SR?

det drar ju inte nämnvärt mer batteri och det lär väll inte göra din bilder sämmre?
 
J.Paul skrev:
:O ISO på OK-knappen? Hur då! Det hade varit underbart!

Om ISO på OK-knappen betyder att kameran visar iso-värdet när man trycker in OK hade kameran det från start. Betyder det att det är senaste firmware i den?

/Jimmy
 
jido skrev:
Om ISO på OK-knappen betyder att kameran visar iso-värdet när man trycker in OK hade kameran det från start. Betyder det att det är senaste firmware i den?

/Jimmy

Fina bilder!

Kanske det,tror nog att det kom med första uppgraderingen, i vilket fall att man kan ställa om det med OK och det främre inmatningshjulet.
 
Chewbacca skrev:
Vadå kanske!? Finns det eller inte? :) ;)
Ah, jag provade nu. Man kan ändra ISO genom att hålla in OK och främre hjulet i alla lägen utom Sv, Tv, Av och TAv. Men det kanske är för att jag ställt in så att det går att ändra ISO på hjulet i de lägena ändå, utan att hålla in OK.
 
ANNONS