Annons

Sprucken/ej uppfälld spegel i D700 - värt att byta?

Produkter
(logga in för att koppla)

nocturnalgirl

Avslutat medlemskap
Hej,

När jag var ute och fotograferade med min Nikon D700 häromveckan blev det plötsligt svart inuti sökaren. Jag gjorde inget speciellt, den var bara påslagen och jag höll i den som vanligt när det "slocknade". Tänkte inte mer på det, dagarna gick och annat kom emellan. Sedan tog jag fram kameran och upptäckte att spegeln inte satt på plats som den skulle. Jag försökte trycka den på plats och då sprack den... Klantigt, jag vet. Men det är ju sånt som händer. Det går fortfarande att fotografera, men autofokusen verkar ha ballat ur och det är ingen höjdare att aktivera Live View för att titta på skärmen varje gång jag skall ta en bild, efter att ha vant mig vid att titta i sökaren...

Jag har sökt igenom detta forum innan jag skrev detta och hittade en fem år gammal tråd där det diskuteras ev prisuppgifter och att Nikon i Solna är totalt okapabla till att lämna ut ens ungefärliga prisuppgifter över telefon. Detta fick jag personligen erfara då jag såklart ringde dit så fort jag hade råkat ha sönder spegeln.

Finns det någon här som har en liknande erfarenhet? Jag köpte förvisso kameran begagnad och jag har fått mycket valuta för pengarna genom åren, men jag vill såklart helst inte behöva köpa ett nytt kamerahus...! Är det värt att skicka kameran till Solna och få den reparerad för några tusen (jag gissar bara eftersom det verkar stört omöjligt att få fram ens en ungefärlig prisuppgift)?

Nyfiken på era tankar och åsikter om min lilla fadäs. :)
 

Ventures

Aktiv medlem
Antingen bita i det sura äpplet och lämna in eller, om du gillar att skruva, försök hitta en ny spegel på nätet, ladda ner servicemanualen och byt själv. Utan spegel är ju kameran ganska oanvändbar. Man kan ju sälja som defekt men då riskera förlust jämfört med de andra alternativen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det går fortfarande att fotografera, men autofokusen verkar ha ballat ur
Med tanke på att autofokusen mäter vinklar via huvudspegeln och sub-spegeln med en noggrannhet på bråkdelar av grader är det nog inte så konstigt att den påverkas om spegeln åkt på stryk :)

Jag har sökt igenom detta forum innan jag skrev detta och hittade en fem år gammal tråd där det diskuteras ev prisuppgifter och att Nikon i Solna är totalt okapabla till att lämna ut ens ungefärliga prisuppgifter över telefon. Detta fick jag personligen erfara då jag såklart ringde dit så fort jag hade råkat ha sönder spegeln.
Jag har själv arbetat en del med att ge hjälp och support via telefon och kan nog förstå att de helst undviker att ge telefonbesked utan kräver att själva få titta på sakerna innan de ger några kostnadsbesked. Människors sätt att beskriva problem eller fel varierar så vildsint att det oftast är snudd på omöjligt att ge några raka svar via telefon.

Finns det någon här som har en liknande erfarenhet? Jag köpte förvisso kameran begagnad och jag har fått mycket valuta för pengarna genom åren, men jag vill såklart helst inte behöva köpa ett nytt kamerahus...! Är det värt att skicka kameran till Solna och få den reparerad för några tusen (jag gissar bara eftersom det verkar stört omöjligt att få fram ens en ungefärlig prisuppgift)?
Skall de byta spegel lär de tyvärr också få byta slutaren och hela mekanismen som driver dem. Spegel och slutare drivs gemensamt och det är ganska svårt att separera dem. Ett sådant byte brukar gå på i storleksordningen 4500-5000 kr ink moms på en D3/D3s och jag antar att priset inte är så annorlunda för en D700.
 

nocturnalgirl

Avslutat medlemskap
Ventures: Det tänkte jag inte på, tack för tipset! Det kanske är värt ett försök. Jag skall dammsuga Google.

Swedak: Jag bor i Borås.

Grevture: Tack så mycket för ditt utförliga svar. Jag skulle ha skrivit "verkar ha ballat ur fullständigt". :)

Jag förstår att de har vissa procedurer osv, efter att både ha ringt och sedan läst inlägg i detta forum. Dock lite offtopic, Nikons kundservice får nog diskuteras i en annan tråd. :)

Det låter som en rimlig kostnad för att laga min kamera. Tack för det, då har jag något att utgå ifrån. Fast en procent av mig får lust att titta efter ett kamerahus i samma prisklass som mina fasta objektiv passar till... :)
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Antingen bita i det sura äpplet och lämna in eller, om du gillar att skruva, försök hitta en ny spegel på nätet, ladda ner servicemanualen och byt själv. Utan spegel är ju kameran ganska oanvändbar. Man kan ju sälja som defekt men då riskera förlust jämfört med de andra alternativen.
Såg faktiskt inte det här svaret förrän trådskaparen kommenterade det ... :)

Glöm att att själv byta spegel på en modern kamera. Enda sättet att få tag i en spegel är att köpa den i en kamera - de säljs inte lösa. Dessutom sitter som sagt spegel- och slutarmekanism ihop i en D700 så det handlar om att byta alla de sakerna. Och att justera in en slutare kräver så vitt jag vet speciell mätutrustning. Och sannolikheten att man får en fungerande autofokus (dvs exakt korrekt monterad och injusterad huvudspegel och subspegel) efteråt känns mycket låg. Om man över huvud taget får ihop det alls.

Att själv meka med en modern spegel- och slutarmekanism och få någon slags lyckat resultat skulle jag säga är väldigt orealistiskt :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Det låter som en rimlig kostnad för att laga min kamera. Tack för det, då har jag något att utgå ifrån. Fast en procent av mig får lust att titta efter ett kamerahus i samma prisklass som mina fasta objektiv passar till... :)


Kostnaden ligger inte så långt ifrån vad man kan köpa en begagnad D700 för. Men du får då en kamera som sett till slitdelar är snudd på ny igen :)

Det finns ju en risk att det något annat är fel/snett/skevt/trasigt i själva kamerahuset (vilket kan vara skälet att sin spegel kraschade över huvud taget) och då kan reparationen bli dyrare. Det är ju sådant de på verkstaden vill kolla innan de ger kostnadsbesked.
 

nocturnalgirl

Avslutat medlemskap
Grevture: Återigen, tack för dina svar. Det var precis den vägledning jag behövde från er som är mer insatta. Först kändes det lite hoppfullt när jag fick tipset att skruva själv, men när jag tänker efter så inser jag att det förmodligen skulle förvärra saker och ting. Jag har varken kunskaper eller utrustning. Sen köpte jag som sagt kameran begagnad och jag har använt den väl. Det är som mycket annat, förbrukningsvaror som förr eller senare går sönder.

Angående att sälja den defekt så undrar jag om någon faktiskt skulle vilja köpa den av mig...

Min slutsats blir således att jag skall köpa en ny/bättre begagnad kamera. :)
 

iSolen.se

Guest
Såg faktiskt inte det här svaret förrän trådskaparen kommenterade det ... :)

Glöm att att själv byta spegel på en modern kamera. Enda sättet att få tag i en spegel är att köpa den i en kamera - de säljs inte lösa. Dessutom sitter som sagt spegel- och slutarmekanism ihop i en D700 så det handlar om att byta alla de sakerna. Och att justera in en slutare kräver så vitt jag vet speciell mätutrustning. Och sannolikheten att man får en fungerande autofokus (dvs exakt korrekt monterad och injusterad huvudspegel och subspegel) efteråt känns mycket låg. Om man över huvud taget får ihop det alls.

Att själv meka med en modern spegel- och slutarmekanism och få någon slags lyckat resultat skulle jag säga är väldigt orealistiskt :)
Har precis haft en spegeljustering, kameran skickades iväg utomlands för att få det rätt och tog lång tid. Det kostar också en bra slant. Och det var bara justering...
 
ANNONS