Annons

Spyder 3 elite

Produkter
(logga in för att koppla)

Indy

Aktiv medlem
Ja så köpte jag en ny skärm Eizo S2231W och en spider elite till detta. Har tidigare använt mig av Gretagmacbeth och har fungerat bra. När jag använder spidern vill den varken att jag ska korigera ljus eller kontras? Så ska jag då ställa inn röd grön blå ska jag följa att lägga staplarna så nära som jag kan vissuellt eller ska jag komma så nära angivet värde? Vad ska jag ha för vittempratur? Har lagt egna profiler för papper med den gamla utrustningen, ska jag behöva göra ny utskrifter efter kallibreringen me spidern? detta ska väl ej ha med vartannat att göra? I vilket fall stämmer inte utskrift med skärm efter kallibrering då framförallt de gröna tonerna som är grönare på skärm än på ppapor. Någon som använder samma utrustning och kan hjälpa?
Hälsar Lasse

Indy skrev:
När jag använder spidern vill den varken att jag ska korigera ljus eller kontras? Så ska jag då ställa inn röd grön blå ska jag följa att lägga staplarna så nära som jag kan vissuellt eller ska jag komma så nära angivet värde?

Om du gör en profilering i avancerat läge brukar den vilja att du gör en kalibrering först, dvs ställer in skärmens färgtemperatur och ljusstyrka så korrekt som det går. Skilj på kalibrering=ställa in skärmen rätt och profilering=mäta upp de färger som skärmen har med de inställningar som skärmen har just nu.

Vad ska jag ha för vittempratur?
Beror på den belysning du har runt omkring dig och din skärms prestanda, men 6500K är väl ett bra startvärde.

Har lagt egna profiler för papper med den gamla utrustningen, ska jag behöva göra ny utskrifter efter kallibreringen me spidern? detta ska väl ej ha med vartannat att göra?
Skärmprofil och skrivarprofil har inte med varandra att göra.

I vilket fall stämmer inte utskrift med skärm efter kallibrering då framförallt de gröna tonerna som är grönare på skärm än på ppapor. Någon som använder samma utrustning och kan hjälpa?
Hälsar Lasse
Nej, jag har inte Spydern, men kanske kan hitta något ändå? Har du provat att lägga in din skrivarprofil som korrekturinställning?

Stefan

Hej Stefan och än en gång får du bekymmer med mig.Ja 6.500 gamma 2,2 har jag ställt in. Men med GM ställde man ju även in ljus och kontrast men då kanske jag måste mäta det omgivande ljuset? I denna skärm finns ju en sensor som kan mäta detta och justerar det själv, bör den vara aktiverad? Sedan luminensen har du en aning vad jag ställer den på i kelvingrader? Står nu på av, så den är väl ej aktiverad.När jag ställer in färgerna ska jag eftersträva att komma så nära 6.500 som möjligt eller ska jag försöka få röd grön och blå stapel att ligga så jämt som möjligt och strunta i vad jag får för värde? Aha såg nu det där om riktvärde då förmodar jag att det är staplarna som ska ligga så jämt som möjligt? Föresten beträffande den där diskutionen om Vista så fick jag det med i nya datorn men oaktiverat. Bridge i Cs 3 flippade ut totalt fick dubbla avstägningsruter, förmodar grafikfel. De hade en del rättigheter kvar till Xp så jag fick lagt in det i stället och nu fungerar iallafall alla program som de ska.
I vilket fall är det nog bara så att jag inte har någon koll på läget(inte helt ovanligt) så all din hjälp mottages med stor tacksamhet.
Hälsar Lasse

Stefan nu kallibrera jag om än en gång. När differensen var 0,5 skulle det vara ok så jag fick den till 0,05 så där ska det väl vara ok. Däremot så använde jag profiler utdragna från skrivaren som legat en månad förvisso mörkt, bör jag dra ut nya? Det kan ju faktiskt vara så att jag måste läsa om profilerna på papprena? Eftersom den skrev tokigt på två olika papper förmodade jag det var skärmkallibreringen, men vet ju sedan innan att man kan få läsa om flera ggr innan det blir riktigt? Får väl prova ett tredje papper jag lagt profil för.
Hm här blev hur mycket som i olika omgångar.
Snurrar Lasse

Indy skrev:
denna skärm finns ju en sensor som kan mäta detta och justerar det själv, bör den vara aktiverad?

Avaktivera den funktionen.

När jag ställer in färgerna ska jag eftersträva att komma så nära 6.500 som möjligt eller ska jag försöka få röd grön och blå stapel att ligga så jämt som möjligt och strunta i vad jag får för värde? Aha såg nu det där om riktvärde då förmodar jag att det är staplarna som ska ligga så jämt som möjligt?

Korrekt, det är så du ska göra, men det är inte så kritiskt.

Stefan

Tack Stefan provar under dagen att göra en ny pappersprofil så får jag se vad det ger.
Hälsningar Lasse

Nej det hjälpte inte att lägga en ny pappersprofil. Mättnaden är betydligt högre på skärmen och det gröna är helt åt skogen. Så jag drog ner mättnaden på skärmen till -35 och då är jag nog närmare utskriften. Men ska man verkligen behöva gå på visuell känsla? Visst ska väl kallibratorn sköta detta??? Tycker jag gått igenom det så många ggr. nu men förmodligen missar jag någon stans.
Hälsar Lasse som blir mer och mer gråhårig

Stefan om du orkar? Kollade inställningarna nu för färgdynamiken, visar 100% på samtliga tre? Dessa ändrade jag ju med skärmkallibreringen, men kanske ska de stå på hundra igen? Men borde de inte visa det inmatade läget? Kolladde att skärmprofilen jag lagt stämde och det är den profilen som används.

Nu gjore jag kallibreringen med Gm, hmnä det blev nog inte bättre!!!!Jag fattar inget????? Köper ny dator(har inte med sken att göra) Och ny skärm för att få bättre färgrymd, men lyckas inte få bättre resultat, resultatet från vad jag ser från skäem till utskrift är katttastrof!! ! !.
Hälsar världens ledsnades mäniska.

Indy skrev:
Nu gjore jag kallibreringen med Gm, hmnä det blev nog inte bättre!!!!Jag fattar inget?????
Börja steg för steg. Får du utskrifter som fungerar OK? Skriv ut den testremsa du hittar på min hemsida www.profiler.nu och kolla om de grå färgerna blir grå. Blir dem inte det, då är det något fel på din skrivarprofil.

Stefan

Ja Stefan tack för remsan men tycker det ser ganska hyfsat ut här. Kanske nr 10 mellan de två ljusgråa är något lite ljusare på min utskrift, liksom en viss skillnad på de tre sista färgerna. Det problem jag upplever värst är den gröna tonen som inte stämmer överens med skärmen. Dels blir den som sagt feltonad och även mättnaden blir tokig. Nu drog jag ut nya ark gjorde ny skrivarprofil och så kallibrerade kag skärmen medeye-one i stället.Men fortfarande kvarstår problemet hm kanske ett visst blåstick i det gröna? Skrivaren har ju fungerat perfekt med Hp skärmen där jag inte upplevde detta problem så ska väl en bättre skärm gå att få ihop det med skrivaren också?
Hälsar och tackar Lasse

Indy skrev:
Skrivaren har ju fungerat perfekt med Hp skärmen där jag inte upplevde detta problem så ska väl en bättre skärm gå att få ihop det med skrivaren också?
Hälsar och tackar Lasse
Det låter ju märkligt, det ska ju gå att få skärmen att visa rätt. Återigen, har du provat med att se hur bilden när du använder korrekturinställningar.

Stefan

Hm Stefan vad menar du med korekturinsääningar? Ska jag lägga Canonprofilen för skrivaren som skärmprofil? Soory för min tröghet.
Hälsar Lasse

Indy skrev:
Hm Stefan vad menar du med korekturinsääningar?
Hälsar Lasse
Går du in under Visa > Korrekturinställningar > Egen (View > Proof Setup > Custom) kan du välja din skrivarprofil. Då ska du se det utseende som din bild får efter utskriften.

Stefan

Denna funktion har jag helt missat!!!! Svårt att avgöra nu när det inte är dagsljus med mina utskrifter men ska kolla i morgon. Jobbar du så i cs?
Hälsar Lasse

Lade åter igen ny skärmprofil och då efter att återställt fabriksvärdena. Sedan gick jag in under korrekturinställningar som du skrev. Inte heller här fullt ut men bättre, de gröna tonerna stämmer bättre däremot de ljusa-vita partierna är vitare på skärmen och gulare på utskriften, men helt klart säkrare arbetsflöde, så tack för detta tippset Stefan. Någon stans måste dock min kallibrering gå fel, får ringa Eisor i dag och höra vad de har att säga om det hela?
Hälsningar Lasse som tycker du är jättebussig som gång på gång hjälper till med tid och engagemang i dessa frågor här på fotosidan.

så då börjar det likna något. Felet jag gjort var att jag drog ner rgb färgerna för långt tydligen i stället för att kompensera med ljuset?? När jag nu slår över till de inställningar i cs som du rekomenderade Stefan får jag ut en utskrift som stämmer med skärmen.
Så än en gång tack för all hjälp Stefan!!!!!!!
Bugar Lasse

ANNONS
Götaplatsens Foto