Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spyder2 vs Spyder3

Produkter
(logga in för att koppla)

marten_p

Aktiv medlem
Är den nya versionen värd det dubbla priset? Har funderat på en spyder2 nu en längre tid, och lagom tills jag bestämt mig för köp så har det kommit en Spyder3... Är det några större skillnader för en amatörfotograf (med relativt höga krav)? Kommer jag i slutändan vara bitter om jag snålar och köper version 2? :)

ColorVision Spyder 2 Express 975 kr
ColorVision Spyder 3 Elite 2190 kr

Glöm inte skillnaderna i mjukvara också. Express versionen klarar väl inte dubbla skärmar, det måste till Pro-version då, etc.

Elite versionen är väl som standard motsvarande Pro-versionen.

Dock så läste jag nånstans att det även kommer att finnas en Pro Studio av Spyder 3 som då även inkluderar kalibrering av skrivare och då blir ännu högre prissatt. Dock inte att jämföra med Spyder 2 Pro Studio som inte kalibrerar skrivare men har mer features än express.

Spyder 3 Elite är snabbare och bättre på att klara mörka toner. En fördel är att det går supernabbt att göra en kontroll eller omkalibrering. Det är alltså bara den första kalibreringen som tar tid, ca 10 min.

Tean klarar också att mäta omgivande ljus och varnar om ljuset ändras. Det går också att kalibrera projektorer. Kalibratorn levereras med ett stativ för att kontinuerlligt mäta omgivande ljus eller för projektorkalibrering.

Studio-versionen leveras med skrivarkalibrator i en lättmetallväska.

Spyder 2 Pro klarar också att kalibrera projektorer dock, men beroende på när man köpte den så fick man inte alltid med vagga för att fästa den på stativ. T.ex. jag som köpte tidigt saknar den vaggan. Men mjukvaran och colorimetern stödjer kalibrering av projektor.

ANNONS
Götaplatsens Foto