Annons

Spyware på fotosidan?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
När jag öppnar fotosidan nu så får jag upp en popup från mitt "anti spyware"-program där det står: "Spybot-S&D has blocked the download of "DoubleClick"!"

Jag antar att det är den nya annonsen på förstasidan, som ö.h.t. inte ens syns på min maskin (blir bara en stor vit rektangel).
Tillåter ni annonsörerna att lägga in automatisk nerladdning av spyware i sina annonser?

Jag tycker det är ett jäkla otyg med spyware!

Varför ditt program tycker en Flash-annons är spyware vet jag tyvärr inte.

Naturligtvis skulle vi inte tillåta att någon annonsör pushade spyware på er. DoubleClick är typ den största och äldsta annonsmotorn på Internet, och Nikon är ... Nikon - båda två är välrenommerade företag.

Läste på litegranna, och visst är det inte spyware i den bemärkelsen. Vad det handlar om är att DoubleClick sparar cookies som används till att "spåra" användarens surfande.

Summary: DoubleClick is a mainstream ad network that uses various ways, including spyware cookies, to target advertising.

Online ad company DoubleClick used Web bugs that could communicate with cookies from its Web site. The cookies then revealed past online behavior, even home addresses, IP addresses, and phone numbers to the bugs, and the bugs sent that information straight back to DoubleClick.

Läs hela texten på http://www.personalfirewall.trustix.com/spyware/doubleclick.html

Yupp, det är ju en annan sak än program som laddas ner. Att den avslöjar telefonnummer odyl skall man ta med en nypa salt; det skulle iofs kunna hända om man fyller i något formulär eller så som skickas till DoubleClick. Mig veterligen har det aldrig använts så heller - det DoubleClick gör (eller har gjort) är att kolla vilka annonser som levererats till en browser (oftast en användare) och vilka som klickas, och på så sätt personalisera vilka annonser som visas (ungefär som Googles annonser som baseras på sökord).

Det där behöver man inget speciellt program för att blockera om man nu inte gillar det - ställ in browsern att blockera sk tredjepartscookies, dvs cookies som sätts av en annan sajt än den man är på. I moderna Internet Explorer blockeras sådana som standards, vet inte hur Firefox gör.

Men man skall ju inte tro att man är anonym för att man stänger av en sådan cookie, det går att hänga samma information på IP-numret - som ju är unikt för många användare.

Jo visst är det så.

Men konstigt nog så "är det borta" nu, d.v.s. annonsen fungerar som den ska och jag får ingen varning.

Jo det är lite lattjo med den, samma annons levereras faktiskt via två olika annonsmotorer lite omväxlande.

ANNONS
Götaplatsens Foto