Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
ställa in Ljussyrkan på Gretagmacbeth Eye-one?
- Trådstartare Jerkan
- Start datum
Jerkan
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Eftersom vi inte vet vilken Eizo du har så är det svårt att svara.
Mvh/mikael
Har eizo l768..inga problem att ställa in på displayen
Jerkan
Aktiv medlem
steinick skrev:
Inga problem med min Apple Cinema Display 20".
alternativet för ljusstyrkan finns inte att välja i eye-one när jag kör med LCD...
macrobild
Avslutat medlemskap
Kan inte just din skärm men stämmer detta?
citat från Eizo
Kontrastförval
Med knapptryckning på fronten kan man välja mellan fem olika bildinställningar (Text, Bild, Film, sRGB och egendefinierad) där var och en är optimerad för respektive applikation med avseende på vittemperatur, ljusstyrka och färgåtergivning.
Då får du antagligen välja bild och köra en kalibrering, förhopningsvis kommer profilen att bli bra. Du kan se hur nära du kommer idealkurvan.
Mikael
citat från Eizo
Kontrastförval
Med knapptryckning på fronten kan man välja mellan fem olika bildinställningar (Text, Bild, Film, sRGB och egendefinierad) där var och en är optimerad för respektive applikation med avseende på vittemperatur, ljusstyrka och färgåtergivning.
Då får du antagligen välja bild och köra en kalibrering, förhopningsvis kommer profilen att bli bra. Du kan se hur nära du kommer idealkurvan.
Mikael
Jerkan
Aktiv medlem
jo..det finns 5 olika inställningar i Eizo, det är meningen att man ska använda custom läget som ger störst möjlighet till inställningar. Problemet ligger inte i skärmen utan att jag int kan justera skärmens ljusstyrka i eye-one. det finns en inställning i eye-one där man justerar brightness men den fungerar bara med crt och inte med lcd?
Jag måste ju veta hur ljus skärmen ska vara så att jag kan redigera mina bilder så att de får rätt ljusstyrka på andra kalibrerade skärmar, eller tänker jag helt fel?
Mikael, hur ska den optimala kurva se ut?
Jag måste ju veta hur ljus skärmen ska vara så att jag kan redigera mina bilder så att de får rätt ljusstyrka på andra kalibrerade skärmar, eller tänker jag helt fel?
Mikael, hur ska den optimala kurva se ut?
Jerkan
Aktiv medlem
steinick skrev:
Inga problem med min Apple Cinema Display 20".
Ställer du in ljusstyrkan(brightness) manuellt i advanced mode?
macrobild
Avslutat medlemskap
Vilken Eye One har du?
I Eye One 2 kan du mäta ljusheten, korrigera Ljushet med skärmens reglage til du får korrekt värde. Om jag inte minns fel är det 140 som rekommenderas. Du kan jämföra ditt värde mot idealkurvan och få exakt värde presenterat. Därefter kalibrerar du skärmen, låter Eye One skapa en profil med de värden du vill ha.Exv 6500K gamma 2.2
Jag har tillgång till EyeOne 2 men den finns på annan plats just nu så jag kan inte guida dig.
Är Stefan O vaken så kan han säkerligen ge dig ett råd.
Mikael
I Eye One 2 kan du mäta ljusheten, korrigera Ljushet med skärmens reglage til du får korrekt värde. Om jag inte minns fel är det 140 som rekommenderas. Du kan jämföra ditt värde mot idealkurvan och få exakt värde presenterat. Därefter kalibrerar du skärmen, låter Eye One skapa en profil med de värden du vill ha.Exv 6500K gamma 2.2
Jag har tillgång till EyeOne 2 men den finns på annan plats just nu så jag kan inte guida dig.
Är Stefan O vaken så kan han säkerligen ge dig ett råd.
Mikael
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Jerkan skrev:
Det är eye-one 2 som jag har. Det är inte det omgivande ljuset som du menar(ambient)?
Nej det är inte omgivningsljuset jag menar.
När du börjar att kalibrera, så har du alternativ , ett som visar uppmätt candella värde. Detta för att inte skärmen skall vara för ljus eller mörkt inställd. Detta värde har jag för mig bör vara 140. (All information finns i programvaran.) Justera nu in din skärms ljushet till du får 140 via reglagen på skärmen. Sedan kalibrerar du skärmen.
Även om du kör digital utgång så bör du kunna justera ljusheten på din skärm dvs med de knappar som finns på skärmen.
Skit att jag inte kan guida dig. Har EyeOne2 på mac men sitter nu på annan plats med en bärbar PC
Mikael
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
Jerkan skrev:
Ok..börjar greppa det nu..tror jag
När man kör measure så mäter programmet av gamma, vitpunkt och även ljusstyrkan(cd/m2) Såg inte det innan.
Ska prova mig fram..Tack för hjälpen mikael!
Yes
Få detta värde så nära som rekommenderas genom att ändra Ljushet på skärmen. Sedan väljer du vilken kelvin etc som du vill ha din skärm kalibrerad /profilerad i.
Testa med 6500K gamma 2.2 .
Iso standarden är annars 5000K men få skärmar klarar detta värde
Mikael
Jerkan
Aktiv medlem
macrobild skrev:
Yes
Iso standarden är annars 5000K men få skärmar klarar detta värde
Mikael
Jag har en eizo L768..tror du att jag kan köra 5000k på den? Hur vet man att skärmen inte klarar av det?
stefohl
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
Jag har en eizo L768..tror du att jag kan köra 5000k på den? Hur vet man att skärmen inte klarar av det?
Problemet som uppstår när du väljer att använda en färgtemperatur på 5000K är att många skärmar i sig själva har en färgtemperatur på 9000-10000K. Om man då sänker färgtemperaturen så mycket förlorar man ofta för mycket i ljusstyrka.
Men detta rör framförallt CRT-skärmar. De flesta TFT-skärmar har inga problem att hålla uppe ljusstyrkan vid olika färgtemperaturer. Problemet med dessa skärmar är att det egentligen inte finns något sätt att ändra färgtemperaturen, så som vi kan göra på en CRT-skärm. Där kan ju vi reglera de olika färgkanonernas intensitet och på så sätt göra skärmen varmare eller kallare.
När vi ändrar färgtemperaturen på en TFT-skärm gör vi det mjukvarumässigt. Men det innebär att vi förlorar valörsteg vid skärmvisningen. Ofta är det enklare att ställa in skärmens vitpunkt vid den färgtemperatur som skärmen har utan någon kalibrering, så kallad Native white point. Eftersom de flesta TFT-skärmar har en färgtemperatur på 6000-7000K är vitpunkten så pass nära den optimala att det inte är några problem att använda denna.
MVH/Stefan
stefohl
Aktiv medlem
Jerkan skrev:
Stefan,
Undrade precis var du hållt hus nånstans? Semester kanske...utan uppkoppling
Om jag förstår dig rätt så rekommenderar du 6500k?
Mvh/jari
Då och då lämnar även jag min dator ;-)
Jag rekommenderar 6500K på CRT-skärmar som grundinställning. Om man har ett betraktningsljus som man använder för att jämföra en skärmbild och en utskrift, rekommenderar jag att man ställer in så att skärmens vitpunkt motsvarar betraktningsljusets. För mig ligger det vid 5400K.
När det gäller TFT är det lite svårare. Oftast blir resultatet bättre om man använder skärmens naturliga vitpunkt. Det börjar dyka upp mer avancerade TFT-skärmar från t ex Eizo och Nec som arbetar med 10 bitar/färgkanal. Dessa går att ändra vitpunkt på utan att bildkvaliteten försämras för mycket. Då blir rekommendationen att man använder dessa vid 5000K om man inte har ett betraktningsljus och att man ställer in samma färgtemperatur på skärm som på betraktningsljus om man använder det.
MVH/Stefan