Annons

Ställa in skärmen med Spyder och Photocal

Produkter
(logga in för att koppla)

hansen2

Aktiv medlem
Jag hade turen att få tag på en bagagnad Colorvision Spyder med PhotoCAL som mjukvara.

Har testat den nu och bilderna ser helt ok ut. Däremot har texten som jag b.l.a sitter och skriver nu en blåsvart nyans, den är inte svart längre - skall det vara så?

Har en fundering kring själva kalibreringsprocessen. Innan man börjar skall man resetta skärmen till "Factory defaults" och kolla upp att även Brightness och Contrast sätts till detta. På min skärm (Philips Brilliance 200P3, LCD-skärm) innebär det att Brightness och Contrast får värdena 100 respektive 50%. Kan detta vara ett för högt värde för brightness som ger denna blåsvarta nyans?

Bilder ser alltså bra ut efter kalibreringen. Men text mot vit bakgrund, som tidigare varit svart, är numera blåsvart.

/Johan

Nej, det är PhotoCAL som följde med i kartongen.

Men, som sagt, bilder ser bra ut. Svarta detaljer är svarta osv.

/Johan

Hittade precis denna text hos ColorVision, så det ska gå att balansera RGB med PhotoCal också.

-"the PhotoCAL pre-calibration function balances the RGB guns of your monitor allowing you to achieve the widest possible gamut your monitor can produce resulting in better flesh tones, more even grays, and more open shadows."

Hittade mera:

What should I do if my monitor has a color cast after calibration?

If a color cast after calibrating your monitor with PhotoCAL or OptiCAL, please follow these steps:

1) Ensure that you have read the "Before You Start" section of the manual: Spyder with OptiCAL User Guide or Spyder with PhotoCAL User Guide both of which can be found on the Download Product Manuals page of the Support web site at: http://www.colorvision.com/sup_dl-manuals.shtml
2) Please verify your workflow in Photoshop. Confirm that you have converted the image into Adobe RGB (1998), or the working space that you prefer.
3) Next, open the PDI Test Image.jpg, which is located at the following path, C:\Program Files\PANTONE COLORVISION\Test Image

Does the PDI Test Image have a have a color cast?
a. If not, then the cast is being caused by something other than the Spyder or ColorVision software. The probable cause is the source space of the camera or scanner, etc.

b. If you are running OptiCAL on an LCD monitor and the PDI Test Image.jpg has a color cast, please recalibrate to a native
Whitepoint.

c. If you are using PhotoCAL with a CRT or an LCD, or if you are using OptiCAL with a CRT, and a color cast results following calibration, please contact support immediately. http://www.colorvision.com/sup_contact.shtml

Mysko det här.

Under kalibreringsförfarandet hamnar jag på en differens på ca 0,1 (man skall ställa in så att det blir under 0,5) och luminesen blir 153,2. Enligt manualen är det värdet från 150 och uppåt för LCD-skärmar.

/Johan

Första gången jag använde Spydern så fick jag grönt ungefär som du beskriver att du får blått. Det jag hade glömt var att ställa in RGB-kanalerna, i mitt fall då att köra Precal eftersom jag har Optical istf Photocal. Leta i Photocal efter Pre-calibration om du inte redan har gjort det avsnittet.

Jag är inne på samma spår som AnnaKarin. Om din skärm står på fabriksinställningarna så har du ju inte kalibrerat skärmen, bara profilerat. Och den profilen får säkert göra ett hårt jobb.

Det är nog så som Pertmann säger, att Precal inte finns med i Photocal. Vid närmare eftertanke var det nog därför jag köpte mitt paket med Optical istället. Men något sätt måste det väl ändå finnas att göra åtminstone en grovinställning av skärmen.

Ok, nu har jag forskat lite. Om jag hittat rätt handbok till din skärm så har du ett menyval i skärmen som heter Adjust color och under denna menypunkt ska det finnas User preset. Där hittar du inställningen av RGB. Om jag nu har hittat rätt handbok så att detta stämmer *hoppas*, så gör du sedan som det står på sidan 12 i Photocals manual (avsnittet som heter "For LCD monitors with RGB Controls").

Edit: Eh, jo, punkt e och f i manualen är mycket viktiga här.

mipert skrev:
Jag tror inte Precal följer med Photocal, utan bara när man skaffar Optical.
Därför köpte jag också Optical, precis som du. Men inte rekommenderas väl Precal för LCD-skärmar?:

PreCAL should only be used with CRT monitors that support individual RGB gain gun control. PreCAL should not be utilized on LCD monitors because it has not been modified to work with LCD screens.

Även i Optical finns en del alternativ som ej rek för LCD (kalibrering i "Precision Mode").

Är det inte så att LCD i många fall inte går att kalibrera på ett fullgott sätt? Har en platt skärm från Dell på jobbet som inte går att få fason på; provade att kalibrera min brors platta varvid det blev mycket, mycket bättre än från fabrik, men gråkilen på DPreview grötar fortfarande sig i båda ändar (medan den ser perfekt ut på min kalibrerade Diamondtron-CRT hemma).

ANNONS
Götaplatsens Foto