Hyland
Aktiv medlem
Har funderingar på hur hög upplösning man ska ställa in i tex Camera Raw innan man öppnar den i Photoshop om man ämnar att slutresultatet ska landa på tex A3 format (297x420 mm)
Kameran har 10 MP.
300 dpi pratar de flesta om som standard för upplösning för större bilder och ger bra utskrifter.
Skaken är ju den att en 10MP bild och 300 dpi ger en dokumentstorlek på 327,8x219,5 mm dvs mindre än ett A3 ark.
10MP och tex 225 dpi ger däremot en dokumentstorlek på 292,6x437,1 mm vilket är mer likt A3 storleken.
(Nu vet jag att A3 inte har 2 till 3 förhållande utan tog mest det som exempel)
Så nu till frågan,
Vilket ger bäst utskriftskvalite, den lägre upplösningen som landar på en mer exakt dokumentstorlek, ELLER den högre upplösningen, med mindre verklig storlek, som istället behövs "dras i" för att fylla ut målstorleken?
Hoppas jag inte rörde till det allt för mycket.
Tacksam för svar till denna fundering
Mikael
Kameran har 10 MP.
300 dpi pratar de flesta om som standard för upplösning för större bilder och ger bra utskrifter.
Skaken är ju den att en 10MP bild och 300 dpi ger en dokumentstorlek på 327,8x219,5 mm dvs mindre än ett A3 ark.
10MP och tex 225 dpi ger däremot en dokumentstorlek på 292,6x437,1 mm vilket är mer likt A3 storleken.
(Nu vet jag att A3 inte har 2 till 3 förhållande utan tog mest det som exempel)
Så nu till frågan,
Vilket ger bäst utskriftskvalite, den lägre upplösningen som landar på en mer exakt dokumentstorlek, ELLER den högre upplösningen, med mindre verklig storlek, som istället behövs "dras i" för att fylla ut målstorleken?
Hoppas jag inte rörde till det allt för mycket.
Tacksam för svar till denna fundering
Mikael