Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Absolut bästa utskriften

Produkter
(logga in för att koppla)
Liax skrev:
Det beror på att bilder rastreras och eftersom rastertätheten är ungefär hälften av bildupplösningen så ger en bild på 300 ppi en rastertäthet på ca 150 lpi (linjer per längdenhet)

Så i en tidning som kräver bilder i upplösningen 300 ppi skulle man kunna säga att trycket motsvarar en bild utskriven i 150 dpi.

Något förenklat.

/Joakim

Jag skriver bl.a ut svartvita bilder med enbart svart bläck (BO-prints) och då blir rastertätheten skrivaren använder grövre än annars. Kanske är det därför jag ser en viss skillnad mellan bilder som skrivs ut i t.ex 300 resp 600 ppi? Skillnaden låg också i de ljusa, jämna partierna som såg lite "grövre" ut i 300-bilden.

Liax skrev:
Visst blir bilderna bättre om du har högre upplösning. Det är självklart. Men skillnaderna är så små att du enbart märker dom om du fingranskar resultatet med näsan tryckt mot pappret. Och i ärlighetens namn, hur ofta betraktas en bild på det sättet?

Men om man är en tvättäkta fotonörd och pixelonanist så rycker det säkert lite extra i baguetten om man kan se ett uns mer skärpa och detaljrikedom i en bild. Personligen tycker jag det är fånerier och trams. Då är det betydligt viktigare att bilden är bra ställd med korrekta färger (gråskala), kontraster, efterbearbetning, osv.

Jag har gjort utskrifter (A3) från bildfiler som haft upplösningen 72 ppi till strax över 400 ppi som jag sedan visat upp för min omgivning. Och faktum är att så fort du överstiger 100 ppi så börjar de flesta "vanliga" människor att få svårt att se någon skillnad och vid 200 ppi börjar även de fotovana att få problem.

Så om man vill ha fram utmärkta bilder som räcker till 99 % så duger 200 ppi (som jag själv kör med) alldeles utmärkt. Enda anledningen till att köra med högre upplösning är om man gör utställningskopior, portfoliobilder eller något liknande där man verkligen vill imponera på en liten krets med bildkunniga och teknikinsatta betraktare. I annat fall är det enbart overkill.

Nåväl, var och en får bli salig på sin fason.

/Joakim
Det verkar som om du missade rubriken på den här tråden, "Absolut bästa utskriften".

Bruce Fraser brukade säga att det minsta betraktningsavståndet för fotografiska bilder avgörs bara av längden på den egna näsan.

Det finns ett stort antal fotografer runt om i världen, som precis som jag, försöker åstadkomma sk Fine-Art utskrifter. Om vårt sökande efter perfektion i det avseendet irriterar dig, så är det bara du själv som lider och du äger själv problemet.

Du kan tycka vad du vill om mina åsikter, men att avfärda andra fotografer med annan intresseinriktning än din egen i termer av fånerier och trams, stärker knappast din uppfattning i något sakligt avseende.

För mig får du printa precis hur dåliga bilder du vill, men om diskussionen handlar om hur man åstadkommer de bästa utskrifterna, då är det totalt irrelevant att folk i din omgivning inte förmår uppskatta perfekta utskrifter.

Och var snäll och lämna anspelningar om onani och dylikt därhän, det hör inte hemma i ett forum som handlar om hur vi bäst skriver ut bilder.

Den här debatten började med en rekommendation som jag reagerade mot, om att skala ner en 10MP bild till 10x15 cm i 150 ppi, med förklaringen att eftersom den ändå skulle skrivas ut på en bläckstråleskrivare, så behövdes inte högre upplösning.

Kameran i fråga genererar mer än 650 ppi vid denna storlek, så du kan ju själv räkna ut hur mycket förminskning som krävs och hur begåvat rådet är till en kille som frågar efter absolut bästa utskriften. Jag ansåg att rekommendationen var kvalificerat skitsnack igår och jag är av precis samma uppfattning idag.

alfin skrev:
Det verkar som om du missade rubriken på den här tråden, "Absolut bästa utskriften".

Tror också någon har missat att det är en fjortonårig kille som ställt en ganska grundläggande fråga som fått tråden att urarta i hård oartig ton och personangrepp från somliga. Dags för skärpning, inte bara av bilderna.

I tidningstester av konsumentskrivare (som man får utgå ifrån används av tonåringar som inte har för feta plånböcker) skrivs ofta att över 180 dpi syns det ingen skillnad på hos de flesta skrivare. Sen finns det naturligtvis dyrare skrivare som klarar andra upplösningar.

ANNONS
Götaplatsens Foto