Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Störs man av monitorn på t.ex. D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Svar på kommande fråga...

... Nej man kan inte stänga av "klick-ljudet" som hörs när kameran tar bilden. Det du hör är inte ett inspelat ljud som på en kompaktkamera utan ljudet av hur det låter när spegeln i kameran fälls upp och slutarn öppnas och stängs.

..och svar på nästkommande fråga...

Ja, tyvärr är sökarbilden bedrövligt liten, men du kan trösta dig med att den är bättre på D80 än på min Canon 20D...

Re: ..och svar på nästkommande fråga...

StaffanW skrev:
Ja, tyvärr är sökarbilden bedrövligt liten, men du kan trösta dig med att den är bättre på D80 än på min Canon 20D...

Den lär ju inte vara sämre än på min gamla Yashica FX-D Quartz. Har jag klarat av att plåta med den kameran så lär det inte vara några problem med D80. Största problemet som jag ser det är finansieringen. Eller rättare sagt att lägga pengarna på en D80 istället för att mura om skorstenen etc. Ja, ni fattar säkert. Det handlar om prioriteringar och ibland vill man ju att nöjen någon gång får gå före nytta.

lexus430 skrev:
Den lär ju inte vara sämre än på min gamla Yashica FX-D Quartz.
Bortsett från att sökarna generellt sett blivit lite ljusare så har de på snart sett alla andra punkter blivit sämre och sämre de sista decennierna. Sökaren i Yashica FX-D Quartz är t ex enligt uppgift ca 40 % större (linjärt) än i D80 och har dessutom både snittbild och mikroprismor för att underlätta manuell skärpeinställning.

Pupillen skrev:
Bortsett från att sökarna generellt sett blivit lite ljusare så har de på snart sett alla andra punkter blivit sämre och sämre de sista decennierna. Sökaren i Yashica FX-D Quartz är t ex enligt uppgift ca 40 % större (linjärt) än i D80 och har dessutom både snittbild och mikroprismor för att underlätta manuell skärpeinställning.

Ja, det är tragiskt! Själv började jag med Olympus OM-1 och OM-2 i slutet av 70-talet. De kamerorna hade sökare som var stora och ljusa som biodukar. Fortsatte sedan med en Nikon F90x vilken hade en klart mindre och mörkare sökare. Sökaren (kikhålet) på min nuvarande kamera, en Nikon D200, är helkass i jämförelse. En mycket märklig utveckling.

Det som stör mig med min Yashica är att man trycker näsan emot kamerakroppen till vänster om den lilla filmförpackningsflirp-hållaren. Därmed är det inte särskilt bekvämt att använda kameran. Måste nog helt enkelt gå ner till fotobutiken och känna på en D80. Det känns som att sökaren sitter lite mer åt vänster på den modellen jämfört med Yashica vilket torde innebära att näsan hamnar vid sidan av kameran. Små problem kan tyckas men eftersom jag hittills blivit van att fotografera med en digital kompakt med en vikbar display så vete tusan om jag uppgraderar ifall det inte ens är bekvämt att sätta kameran till ansiktet.

ANNONS
Götaplatsens Foto