Annons

Canon 40D eller Nikon D80? Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hattibatti

Avslutat medlemskap
Jag vet att det förekommer oändliga diskussioner gällande vad man ska välja för kamera - 40d, d80, d200, d300, 5d etc (jag är ute efter antingen Canon eller Nikon, inga andra märken). Det är väl på så sätt en oändlig debatt. Jag vill dock inte se svar som utan fakta eller erfarenhet påstår att Canon respektive Nikon är bäst för att de helt enkelt är bäst!

Jag har planerat att under sommaren införskaffa mig en digital systemkamera. Det kommer att bli min första systemkamera och således har jag inte några objektiv sedan tidigare. Jag är en amatörfotograf som är ute efter att så småningom lära mig mer och kanske fota lättare uppdrag samt ha kameran som seriös hobby. Mina föräldrar har en Nikon D50 med två kitobjektiv (18-55 och 70-300) så jag har haft möjlighet att prova på en hel del och på så sätt lärt mig rätt mycket om hur en systemkamera fungerar.

Det jag är ute efter är en systemkamera som inte är en billig ingångsmodell, utan ska klara av att stå sig flera år. De kameror jag har siktat in mig på är Canon 40D och Nikon D80. Jag har kommit fram till detta genom att läsa en mängd recensioner och även testat hur de sitter i handen i butik. Jag tycker personligen att 40D sitter bäst i min hand och jag får en känsla av att jag relativt snabbt kommer att bli vän med deras menysystem - D80:an känns redan bekant eftersom jag är "van" med den D50 jag har använt tidigare. Det jag dock inte har provat ut är ju hur bildkvalitet skiljer sig mellan dessa två kameror. Jag har förstått att 40D är strået vassare än D80, men känner mig inte säker än. Vad anser ni, och framförallt varför är den ena bättre än den andra?

Priset har betydelse i mitt inköp och därför är inte D300, D200 eller 5D intressanta. De pris jag har sett på 40D och D80 är ca 9500 kr respektive ca 6500 kr för kamerahusen. Därför undrar jag också om det är värt de extra pengarna för att få en 40D?

Jag har hittat ett billigt pris för 40D med kit-objektiv som motsvarar ungefär den D50 jag har använt. Det är en kombination av objektiv som jag tycker fungerar väldigt bra för mig i många sammanhang och därför är det en intressant kombination. EOS 40D + 18-55/3,5-5,6 IS + 55-250/4,0-5,6 IS kostar för tillfället ca 13500 kr, vilket är ungefär det tak jag kan tänka mig prismässigt. Är dessa objektiv värda de pengar man lägger ut? Vad jag har förstått har Canons nya billiga IS-objektiv presterat relativt bra om man ser till priset. Skulle det istället vara mer värt att köpa D80 med andra objektiv, och igen varför samt vilka objektiv isf? Eller borde man införskaffa en annan kombination till 40D? Mig veterligen finns inte D80 i samma typ av kombination i kit, men det finns ju 18-200 3,5-5,6 VR för ca 12000 kr, är det isf ett bättre kit?

Som ni kanske märker lutar det åt att jag köper 40D och de två kit-objektiven, men jag vill veta vad ni har för erfarenheter, eller fakta. Gällande objektiv känner jag inte att jag har någon större koll, samt mer ingående i kamerors bildkvalitet då man jämför olika system.

Har ni några tips på var man ska köpa kameran från? Finns det bättre priser än de jag har hittat på dessa kameror? Ge mig gärna konkreta priser, länkar eller bara butiker som kan vara aktuella.

Nu tror jag att jag har skrivit mer än nog, så nu hoppas jag att någon orkar ta sig tid att hjälpa mig på traven...

Tack på förhand!
 
Ett tips kan vara att vänta ett tag, enligt rykten så skall Nikon släppa efterföljaren till D80 i juni, den lär få samma sensor och display som D300 plus lite mer godis.

/kent
 
Jag, och många med mej, har mycket goda erfarenheter av cyberphoto.se. Du har ju redan känt på kamerorna.

Att välja mellan Canon 40D och Nikon D80 är som att välja mellan aftonbladet och expressen :-( .

/ Erik
 
Varför inte en begagnad D80, såg en för 5000 här på FS. Väldigt mycket kamera för pengarna. Blir ju en slant över till bra objektiv också då. Kommer säkert sjunka i pris ytterligare när efterföljaren kommer också.
 
Faktum är väl isf att man får D80an för ca 6500 kr, och jag känner att jag gärna köper en ny kamera då det skiljer så lite mellan beg och ny - Jag har på nåt sätt också svårt att lita på de som säljer beg, och sen har man ju bättre garantier med ny kamera samt 0 exponeringar gjorda.

Kan ju vara väldigt intressant med efterföljare till D80, men kommer inte den att kosta mycket mer än 40D?

Nåt som också gjort mig lite tveksam till D80 är just det faktum att den börjar bli gammal, trots att det är en bra kamera enligt många recensioner. 40D känns ändå ganska modern och lite mer up to date än D80 vid första anblick - 40D gavs väl ut hösten 07?

Om man återgår lite till Canon, vad tycker ni om det jag skrev gällande objektiv tidigare?
 
Köper du en Canon 40D på www.warehouseexpress.com så kostar den 599£ vilket är ungefär 7100 sek. Köper du den före sista juni får du dessutom 1400sek i cashback, då blir ju priset 5700 kr + frakt. Jag har provat båda kamrorna, 40D är snäppet modernare och bättre på bl.a. serietagning, brus på höga iso. Men Nikon är för den delen ingen dålig kamera... men välj isånna fall hellre en D300 eller vänta på efterföljaren (D90?).

Om du också kollar på objektiv hos warehouseexpress så är priserna betydligt trevligare där än här hemma. Såg att din övre bugetgräns låg på ca 13500... Då skulle jag satsa på ett 17-55 2.8 IS till en Canon 40D, då hammnar du på ungefär 13500 + frakt. Ett objektiv som saknar motsvarighet hos Nikon både förhållandevis ljustarkt och IS samtidigt. Men då blir du tyvärr utan tele. Men objektivet är mycket bra.
 
Nu vet ju inte jag hur intresserade dina föräldrar är och vilken arsenal de har idag, men värt att tänka på är ju att ni kan dela grejor om du väljer Nikon. Som någon sa så börjar väl D80 bli gammal så kanske är det lönt att vänta ut nästa modell...
 
Tack för svaren!

Jag kommer nog inte att kunna köpa kameran före sista juni - lär bli i slutet av juli, eller i början på augusti antar jag. Därav missar jag nog cashback tråkigt nog.

Hur säkra är ryktena om en eventuell D90? Finns det någonstans bekräftat av Nikon att de ger ut en sådan modell snart? Om inte annat lär jag ju se det i slutet av sommaren då jag kommer att köpa kameran...

Som sagt är ju min budget begränsad, varav D300 inte kommer att vara inom prisramen. Men warehouseexpress verkar intressant. Vet någon om det fungerar att köpa momsfritt därifrån om man har företag? Jag har planerat att eventuellt starta företag i sommar (i Finland, men borde innebära samma fördelar som svenskt egenföretag) - dock ligger budgeten inklusive moms på samma pris även då. Är de vettiga att ha att göra med vid garantiärenden - Är jobbigt om man måste ha kameran på garanti och aldrig får tillbaka den, eller om de hugger emot varje gång man vill ha hjälp av dem.

Jag är inte så säker på att jag vill satsa på endast närobjektiv, utan skulle nog väldigt gärna ha en telezoom också, eftersom jag kommer att fotografera en hel del i naturen och behöver komma lite närmare än 55 mm.

Mina föräldrar har ju som sagt Nikon med två kitobjektiv (som jag tycker ger relativt bra bilder), men jag bor på annan ort (bortsett från sommaren) och därför kommer jag nog inte att ha så stor nytta av deras objektiv.

Hur bra funkar de billiga IS kitobjektiv jag pratade om tidigare? Är det bortkastade pengar, eller är det bra ingångsobjektiv som fortfarande kan ge väldigt bra bilder? Objektiv kan jag ju tänka mig att man kommer att kunna uppgradera senare också om man har en kamera som är tillräckligt bra.

På inwarehouse fann det dubbelkittet som jag pratat för en kostnad av £959, vilket är ca 2000 kr bättre än svenska nätbutiker. Det fanns även lite dyrare kit med EF-S 17-85mm f4-5.6 IS USM och EF 70-300mm f4-5.6 IS USM för £1215 - de är väl mycket bättre än billigare kitobjektiv, men toppar budgeten. Jag kanske skulle ha råd att köpa det senare alternativet isf. Vad tycker ni, är det ett mycket bättre val?
 
Som jag förstår det så har Canon kontinent garanti på kamerahus och världsgaranti på optik. Du ska alltså kunna lämna in kamera eller optik i här hemma till Canon.

Det kan iofs kanske finnas viss gråimport, dvs sido import som görs av någon annan än canon. Prylar som kommer från t.ex. asien. Dessa saknar troligtvis denna garanti.

Men har Canon själva distribuerat prylarna så ska det inte vara något problem med garantierna om man köper i europa.
 
Tänkte bara aktivera detta för en sista gång genom att säga att det blev en budgetvariant av 40D med ett 18-55mm IS kitobjektiv. Jag tycker att objektivet presterar väldigt bra med tanke på den trevliga kostnaden.

Med andra ord är jag en väldigt nöjd köpare, och tror nog ändå att jag hade valt canon framför nikon även fast jag i dagens läge kunde ha valt mellan D90 och 50D också. 50D hade blivit för dyr, och jag har fått ett förtroende för Canon eftersom 40D verkar prestera väldigt bra. Enda nackdelen jag känner just nu är att den är 1.6x crop, men det är ju ett rejält steg upp i pris om man ska ha 5d eller dess efterföljare som lär presenteras om några dagar eller någon vecka.

Ett tummen upp också för warehouseexpress där jag köpte kameran från. De hanterade det väldigt bra även fast det är ganska speciella momsregler då man beställer varor till Åland (där jag bor sommartid). Tack för tipset med warehouseexpress!

Tack för all annan hjälp också, och är det någon annan som funderar på att köpa en billigare kamera än 50D, men ändå vill ha en semiprofskamera så kan jag definitivt rekommendera denna kamera!

Mvh Daniel
 
ANNONS