Annons

Canon 40D eller Nikon D80? Objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hattibatti

Avslutat medlemskap
Jag vet att det förekommer oändliga diskussioner gällande vad man ska välja för kamera - 40d, d80, d200, d300, 5d etc (jag är ute efter antingen Canon eller Nikon, inga andra märken). Det är väl på så sätt en oändlig debatt. Jag vill dock inte se svar som utan fakta eller erfarenhet påstår att Canon respektive Nikon är bäst för att de helt enkelt är bäst!

Jag har planerat att under sommaren införskaffa mig en digital systemkamera. Det kommer att bli min första systemkamera och således har jag inte några objektiv sedan tidigare. Jag är en amatörfotograf som är ute efter att så småningom lära mig mer och kanske fota lättare uppdrag samt ha kameran som seriös hobby. Mina föräldrar har en Nikon D50 med två kitobjektiv (18-55 och 70-300) så jag har haft möjlighet att prova på en hel del och på så sätt lärt mig rätt mycket om hur en systemkamera fungerar.

Det jag är ute efter är en systemkamera som inte är en billig ingångsmodell, utan ska klara av att stå sig flera år. De kameror jag har siktat in mig på är Canon 40D och Nikon D80. Jag har kommit fram till detta genom att läsa en mängd recensioner och även testat hur de sitter i handen i butik. Jag tycker personligen att 40D sitter bäst i min hand och jag får en känsla av att jag relativt snabbt kommer att bli vän med deras menysystem - D80:an känns redan bekant eftersom jag är "van" med den D50 jag har använt tidigare. Det jag dock inte har provat ut är ju hur bildkvalitet skiljer sig mellan dessa två kameror. Jag har förstått att 40D är strået vassare än D80, men känner mig inte säker än. Vad anser ni, och framförallt varför är den ena bättre än den andra?

Priset har betydelse i mitt inköp och därför är inte D300, D200 eller 5D intressanta. De pris jag har sett på 40D och D80 är ca 9500 kr respektive ca 6500 kr för kamerahusen. Därför undrar jag också om det är värt de extra pengarna för att få en 40D?