Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Största möjliga utskrift 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

moko

Aktiv medlem
Hej!
Jag har fått en förfrågan om att göra en utskrift med två stående bilder i ett A2. Räcker Canon EOS 350 D till detta?

Det beror en del på typen av motiv och objektivet, men framförallt på hur bilden skall betraktas.

A2 ger ungefär 150 dpi ointerpolerat vilket kan vara i underkant. Jag har dock ett par bilder på en ekorre som är beskurna till ungefär 1200 pixel höjd och bredd som är utskrivna i 20x20 cm vilket ger ungefär samma upplösning. De bilderna är interpolerade före utskrift och ser helt ok ut på en meters håll.

Det är alltså två bilder på en svart hund i skogsmiljö som skall arrangeras bredvid varandra. Om ett A2 blir för stort. Vad är rekomenderad storlek då.

moko skrev:
Hej!
Jag har fått en förfrågan om att göra en utskrift med två stående bilder i ett A2. Räcker Canon EOS 350 D till detta?

Viktigare än kamerans upplösning är dels objektivkvaliteten, dels hur väl du lyckats fokusera och hålla kameran stilla. Dessutom påverkar hur du skärper bilden i stor utsträckning hur bilden kommer se ut i dessa storlekar.

Stefan

Kolla upp med vilken upplösning de som skriver ut bilden använder på den storleken (A2=420x594 mm blir troligen då omkring 400x600 mm beroende på vad företaget tillhandahåller) då jag utgår från att du inte skriver ut själv. Testa sen att interpolera upp bilden till den storleken och upplösningen så kan du se om du får allt för stora artefakter i bilden. Jag skulle inte tro att det är något problem så länge inte bilderna skall betraktas på väldigt kort håll.

300 dpi direkt från kameran ger precis under 20x30 cm och en sån bild av god teknisk kvalitet kan i princip betraktas på en eller ett par dm håll utan att man ser brister.

Ska bilderna sitta på en vägg i ett större rum ser man dem sällan på väldigt nära håll, om de däremot sitter i en smal korridor där man passerar närmare är det mer tveksamt om de håller måttet.

Tar du kontakt med de som ska skriva ut bilden kanske du kan få ett utsnitt från din bild utskriven så du kan bedömma bilden själv innan du skriver ut hela bilden.

Tycker inte att du ska vara rädd för att interpolera upp och skriva ut en bild från en 350 på en A2 (förutsatt att den är obeskuren).
Det kanske kommer synas att den är interpolerad om du står riktigt nära och kollar men knappast på normalt betraktningsavstånd. Har skrivit ut beskurna bilder från min 20D på a3+ utan större problem.
Bara bilden är bra från börjar och du är lite nogrann under behandligen så går det finint.

/Micke

Jag håller verkligen med Stefan att det är mer än kameran/upplösningen som påverkar kvalitén.

Jag beställde nyligen 2 st. bilder i 70x100 från min 350D. Båda bilderna är tagna med samma objektiv, men den ena bilden upplevs som avsevärt skarpare än den andra.

I mitt fall är det definitivt objektivets (o)skärpa tillsammans med min (o)förmåga att sätta fokus och hålla stadigt som begränsade, snarare än de tillgängliga 8MP.

Det finns ett riktigt bra program att interpolera bilderna till större storlekar.WWW.alienskin.com säljer det o det heter Blow Up i tidningen foto testade dom det o det blev bättre än med ps o andra sätt att interpolera bilderna.

Jag har köpt det o är riktigt nöjd med reultatet fast jag har hittils bara dubblat storleken i foto förstorade dom bilderna 400% med bra resultat.
Brukar interpolera mina bilder från 1dsm2 när jag ska göra 50x70 bilder.Räcker att interpolera bilderna till 240dpi.
Finns en testversion så kan ni själv jämföra med tex photo shop (bikubisk interpolering).

Tack för alla svar... Är lite osäker på vad interpolera är bara.
Kanske en ordlista skulle va på sin plats

moko skrev:
Tack för alla svar... Är lite osäker på vad interpolera är bara.
Kanske en ordlista skulle va på sin plats

Ändra storlek på bilden kort sagt. Finns många (mer eller mindre) bra metoder för detta. Om du ska förstora upp bilden kan du testa att göra det med 10% i taget t.ex.

andreasc89 skrev:
Ändra storlek på bilden kort sagt. Finns många (mer eller mindre) bra metoder för detta. Om du ska förstora upp bilden kan du testa att göra det med 10% i taget t.ex.

Resultatet blir oftast bäst om du låter den som ska skriva ut bilden göra detta. I RIP-programmet kan interpoleringen ske på bästa sättet.

Stefan

Skrivet ut 4 meter höga bilder från en istDL (6mp), Blev jättebra, allt beror ju på betraktningsavståndet.

Två stående bilder i ett A2 = en bild ett A3? Det är ju inte stort alls

Hela den här diskussionen är väl ändå ett praktexempel på pixelhysteri???

Vi utgår från två stående bilder på hundar i naturen, fotograferade med en Canon 350D. Dessa två bilder ska placeras bredvid varandra och skrivas ut i A2-format, eller?
Den sammansatta bilden får då storleken 3456 * 4608 px.
A2 motsvarar 420 * 594 mm.
Detta ger en upplösning på 209 resp. 197 ppi. Bilden måste således beskäras en aning för att passa i det önskade utskriftsförmatet och får då en upplösning på 197 ppi.

Med hänsyn till motivet tror jag vi kan utesluta att förstoringen görs för att man med blotta ögat ska kunna se detaljer i bilden som inte kan ses vid ett mindre utskriftsformat?

I så fall gäller att om en bild duger att skrivas ut i 10 * 15 cm med 300 ppi (tror alla är överens om det...) ska betraktningsavståndet ökas med 50% (ex. från 30 till 45 cm) för att varje enskild pixels avbildning på näthinnan ska bibehållas.
Vill man i stället öka betraktningsavståndet så att betraktningsvinkeln behålls måste detta ökas 4 gånger (ex. 30 cm till 1.2 m) En bild på 200 ppi betraktad på 1.2 m motsvara då en bild på 800 ppi sedd på 30 cm.

Så, vad handlar denna diskussion om??

Helt rätt... Diskussionen handlar om två bilder som är tagna i ett stående format. Dessa två skall ställas bredvid varandra i ett A2 format om det nu går. Bilden är åt en tjejkompis och ska sitta på hennes vägg. Men blir kvaliteten för dålig får jag lov att gå ner i format helt enkelt.

då kommer det absolut bli bra nog... Skicka iväg och luta dig tillbaka och njut när du får resultatet... :eek:)

/Micke

Meddela gärna i denna tråd vilket alternativ du valde samt hur du tycker resultatet blev. När du väl fått dina bilder vill säga..

/robban

Kan tipsa om att interpolera med "bicubic smoother" i 10%-steg i PS och sedan skicka iväg till Crimson. Gjorde själv ett par 50x70 från 8Mp för inte så länge sedan och resultatet blev kanon. Har absolut inget att klaga på. Finns säkert snabbare interpolationer som funkar minst lika bra men den här vet jag funkar så det är mitt tips.

/Micke

Istället för att gissa ihjäl sig går ju detta att enkelt testa om du har t.ex. en A4-skrivare.

Öppna bilden i Photoshop. Gå in på Bildstorlek och ändra bildens format till A2-storlek. Se till att "Ändra bildupplösning" är förkryssat och "Bikubisk mjukare"* är valt. Sätt upplösningen till 300 pixlar/tum (därigenom åstadkoms en sk interpolation - dvs Photoshop beräknar fram pixlar som inte fanns från början).

Nu har du en A2 bild i 300 dpi. Skriv ut den på t.ex. en A4-skrivare, i skala 100%. Om du använder "Skriv ut med förhandsvisning" i Photoshop kan du kryssa ur "Centrera bild" överst - nu kan du dra/flytta bilden så att du väljer vilken del av bilden som ska skrivas ut på A4. Fokusera på något blickfång i bilden, som du vill ska vara skarpt.

Voilà. Nu har du en skala 1:1 detalj utskriven från en A2:a. Om du tycker att denna bild ser ok ut ifrån rätt betraktningsavstånd så lär det fungera utmärkt.

* Valet av denna interpolationsmetod kräver CS2 har jag för mig. Om du har en tidigare Photoshopversion är förvalet Bikubisk (=ok). Om du har CS2 kan du som alternativ prova "Bikubisk skarpare" för att få lite bättre markerade detaljer (med risk att man uppfattar pixlarna på riktigt stora utskrifter).

Du kan även skärpa bilden efter storleksförändringen med t.ex. oskarp mask (prova t.ex. 2-3 pixlars radie, 0 i tröskelvärde och experimentera med styrkan).

// Petter

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto