Annons

Stabil anslutning mellan vissa M42-linser och Pentax K kamerahus

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Jag har ett par Görlitz Optik veteranlinser, Orestor 135 mm resp Orestegor 200 mm. Dom delar på samma fattning. Jag blev djupt besviken på handhavande och bildresultat då jag provfotade efter att ha gjort i ordning objektiven. Att ändra fokus innebar ofta att objektivet i stället gängade ur sig. Samma med bländaren. Och bilderna motsvarade inte alls de positiva omdömen som florerar.

Så småningom kom jag på att problemet beror på att fattningen har så liten diameter att den inte bottnar mot kamerahuset, bara mot adaptern. Så linserna hängde lite glappt och ljus läckte in.

En GDS-lösning blev att öka diametern genom att bygga på fattningen längst bak med epoxy. Jag klippte ett 42 mm hål i ett plant burklock av "fet" plast och sen en utvändig diameter om 51 mm. Sen klämde jag fast den ringformade formen på objektivfästet med adaptern. Tejpade för det mesta för att hålla så rent det gick. Sen blandade jag epoxylim med filler av krita som jag råkade ha hemma. (Det går att köpa epoxyputty e d också.) Petade dit i några omgångar och lät härda över natten.

På morronen tog jag bort den ringformade plastformen. Den hade lämnat en blank och fin yta. Sen karvade jag till det hela med morakniv och sandpapper. (Jag har bara enkla köksverktyg i lägenheten.) Fotot visar efter första lagret svart färg. Färgen behövs för att hindra ljusläckor. Det hela ser lite bättre ut efter andra lagret färg.

Det hela fungerar charmant. Objektivet sitter stadigt. Fokuserar på oändligheten, fabrikens inställning är fortfarande perfekt. Och det är noga, att fokusera på 150 meter skiljer sig från oändligheten.

Trevliga objektiv. Mycket bra egenskaper med tanke på åldern, grejorna är väl från 1960-talet. 15 blad på bländaren! IMG_4110.jpg
 
Senast ändrad:

PMD

Aktiv medlem
Så småningom kom jag på att problemet beror på att fattningen har så liten diameter att den inte bottnar mot kamerahuset, bara mot adaptern. Så linserna hängde lite glappt och ljus läckte in.
Det där förstod jag inte riktigt. Hur kan obektivet ligga an både mot adaptern och kamerahuset? Adaptern sitter ju mellan objektivet och kameran.
Kan du visa en bild på kameran med monterat objektiv?

Din påbyggnad ser snygg ut, tycker jag, trots att jag inte begriper den. :)
 

Måns H

Aktiv medlem
Hej Per!

Pentax original M42-adapter sitter några tiondels millimeter inne i kamerahusets bajonettfäste, se bild. (Adaptern är märkt PENTAX upptill, JAPAN nertill.)

En genomtänkt konstruktion. Alla gamla Pentaxgluggar med skruvgänga passar och kan fokusera till oändligheten. Det finns piratadaptrar med en fläns som gör det omöjligt att fokusera till oändligheten.

Problemet med mina östtyska Meyer Optik-objektiv var alltså att de hade så liten bottendiameter att de bara tog fäste i adaptern, inte mot kamerahuset. Det glappade och läckte in ljus i de där rektangulära urtagen.

IMG_4111.jpg
 

PMD

Aktiv medlem
Aha. Det ser ut att vara en ganska fiffig konstruktion. Jag antar att adaptern måste sitta sådär för att registeravståndet är samma för K-fattning och M42.

De rektangulära urtagen gissar jag är till för att man ska ha något att ta tag i när man ska (de)montera adaptern. Något slags verktyg är väl lämpligt då.

Men varför sitter adaptern något indragen en bråkdels mm?
 

Måns H

Aktiv medlem
Aha. Det ser ut att vara en ganska fiffig konstruktion. Jag antar att adaptern måste sitta sådär för att registeravståndet är samma för K-fattning och M42.

De rektangulära urtagen gissar jag är till för att man ska ha något att ta tag i när man ska (de)montera adaptern. Något slags verktyg är väl lämpligt då.

Men varför sitter adaptern något indragen en bråkdels mm?
Svar: Indragen en bråkdels mm för att garantera att linsen bottnar mot kamerakroppen, inte mot adaptern, ens efter det att man dragit fast objektivet.
Rektangulära urtagen: Jag har lärt mig att lossa adaptern med ett enkelt grepp där högra handens tumnagel hittar den fjäder som sitter i ena urtaget, position "tio i tio" på bilden. Lätt som en plätt, det är säkert så tänkt. Från början kom jag inte på det, utan pillade med nåt verktyg typ kulspetspenna.
 
ANNONS