** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Stabil makrostativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag har ett sådant och det fungerar utmärkt.
Det är dock viktigt att låsa benen extra hårt vid fotografering med kameran vertikalt då stativet lätt tippar annars.
Stativet är ju mera lättjobbat en de normalstora om man fotar makro alt vill krypa nära något för förgrunden vid landskapsfotografering.
Att den sedan väger mindre är ju ett ytterliggare plus.
Man kan lätt ta med det sig på ryggsäcken utan att det upplevs som tungt.
Hälsniungar
stefan
 
Jag bumpar tråden då inköp närmar sig. Vill gärna ha fler reflektioner om detta stativ eller andra tips.
Jag har nu ett manfrotto 055clb, där man kan vända mittpelaren och ställa det i spagat, men tycker det är lite klumpigt och besvärligt för macro.
Tilläggas skall att jag kommer också att fotografera med bälg.

//Martin

http://www.soptunna.se
 
Har precis avslutat ett litet hobbyprojekt där jag byggt något liknande :) , det vart inte så svårt men det blir dyrare med matriel och verktyg....

Ask: Segaste trädslag som finns (nästan) vilket betyder att du inte lika lätt knäcker benen om du snubblar och landar på det.

Ek: Superhårt vilket innebär att du kan tappa det i backen på hårda stenhällar utan att det blir märken.

Ek är också tyngre än ask men på så små föremål gör det inte så stor skillnad.

Lycka till

Martin
 
Jag har haft makrostativet i mer än 10 år och det funkar bra. En nackdel dock: mitt nyköpta stativ var rätt känsligt för väta eftersom det inte har någon nederdel i metall. Eken suger åt sig vatten om man fotar t.ex. i fuktigt gräs. Jag lackade om stativet med 3-4 lager båtfernissa. Det löste problemet.
 
ANNONS