Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stabilt stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

LCF

Avslutat medlemskap
Hej

Jag surfade runt och letade stativ eftersom jag knäckt mitt nyligen och jag hittade detta kan det vara något eller är det för mycket overkill med vätskedämpat huvud. Enda nackdelen jag kan se är att det inte går att fälla ut i spagat.

Men ni på det allvetande forumet vet kanske mer om detta stativ eller andra stabila typ Stabil, benbo mfl.

Tack på förhand

lcf

kanske bra

Känner inte till modellen. Men det verkar som om huvudet är av en sådan modell där man inte kan tilta stativplattan/ändra från liggande till stående bild eller justera horisont annat än att man ändrar benens längd. Vet inte säkert men de flesta av de vätskedämpade modellerna är sådana.

Enligt vad jag kan se så är det ett videostativ med videohuvud. Frågan är om det är stabilt med denna typ av mittpelare med vev, mitt Manfrotto 075 hade något liknande och den var inte stabil om man vickade huvudet, dvs lite glapp. Det verkar vara alldeles för klumpigt, samt att man inte kan ta höjdformatsbilder med kamera. Verkar vara ett bra pris (stöldgods????).

Omar på http://sydnet.net/omar

Hur mycket väger det? Stabiliteten beror ju även på den faktorn. Hur är låsen konstruerade? Gedigna eller lösa?

Utan att kunna sätta fingret på det får jag varningsvibbar när jag läser annonsen. Jag får inget förtroende alls för vare sig bild eller text. Hänvisningen till "leksaksstativ" känns mer som en krystad ordvändning från en snackesalig, mindre fotoinsatt månglare. (Ja, jag vet det dryper av fördomar! Men det får det göra ibland!)

Jag skulle i alla fall inte lägga tusen spänn på en så "udda" produkt. För den summar är man väldigt nära ett Benbo trekker eller jämbördiga stativ från Manfrotto...

IMHO

/J

Spectra-Physics är ett företag som utvecklar o säljer lasermätutrustning mm.
Dom bygger inte stativ utan reklamen på detta stativet är nog ditsatt av dom då det samlevererats med någon teodolit eller avståndsmätare eller liknande.

Utan att veta säkert så skulle jag nog be om att få se kvittot på stativet och få reda på det verkliga fabrikatet innan jag köpte det.

Tack så mycket för alla svaren.

Det blir nog ett benbo eller ett Stabil stativ istället eftersom dom är konstruerade för stillbildskameror och har fått bra recensioner.

lcf

Inget fel på videoutrustning. Jag köpte nyligen ett videohuvud (manfrotto 501) att sätta teleobjektivet på (Nikon 400/3,5+TC), och är helt frälst. Vertikala format är inget problem eftersom stativfästet kan roteras. Kanske inget allroundhuvud. Även när inte alla rattar är helt åtdragna känns det mycket stabilt och kompositione kan ändå justeras, till skillnad från billiga kulleder som antingen är för lösa eller helt orörliga. Kulledens stam liknar i min värld för mycket en metallfjäder för att jag ska vilja lägga tung utrustning på den och lita på att det inte blir vibrationer. Men det är klart, Arca-Swiss kulleder verkar ju helt OK.

/Pontus

Jag har mailat säljaren för skojs skull och jag fick reda på att man kan lägga stativet i spagat. Samt att det helt är byggt i stål och det väger 8 kg!!!

Så det verkar vara stabilt iallafall.

lcf

LCF skrev:
Jag har mailat säljaren för skojs skull och jag fick reda på att man kan lägga stativet i spagat. Samt att det helt är byggt i stål och det väger 8 kg!!!

Så det verkar vara stabilt iallafall.

lcf

Jippii! Precis vad man längtar efter att få släpa på. Men som sagt: verkar onekligen vara stabilt nog...

/J

Hej,

Det är onekligen ett lantmäteristativ för laser utrustning. Själv har jag 2 sådana, ett i aluminium liknande det länken hänvisade till och ett i kolfiber. Båda två är mycket stabila. Om du ska lägga stativet i spagat så måste du länga kedjorna emellan benen. Du kan ju alltid köpa stativet utan huvud och sätta dit ett eget.

Mvh // Martin

ANNONS
Götaplatsens Foto