Annons

Stacka makro, delar av bild ur fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Normark

Aktiv medlem
Jo visst kan man stacka för hand, jag gör det hela tiden! Flyttar kameran försiktigt framåt/bakåt och knäpper av. Bilden nedan är stackad av 8 bilder, sjöstrandlöparen är 5mm.

DSC_3803_DSC_3815.jpeg
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man använder Nikons automatik för stackning så är tyvärr sökaren svart under tiden bilderna tas, inga problem på stativ men väldigt svårt handhållet att vara kvar vid objektet. Därför har jag istället valt att ta bilder med manuellt flyttad fokus. Har haft funderingar på att sätta på en genomsiktssökare i blixtskon så att man kunde använda den för att centra på objektet
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vid TS extrema förstoringar på upp till 4x så är nog inte metoden att flytta fokus med objektivfokuseringen (AF eller manuellt) någon bra idé. Ställ in fokus och flytta sedan genom att flytta hela ekipaget vid omfokusering med en makrosläde med milli- eller mikrometerskruv. Man slipper då bl.a. problemet med att många objektiv får en mindre brännvidd ju närmare man fokuserar. Detta leder till en del problem för fokusprogrammen när man ska stitcha ihop bilderna. Kolla in alla goda råd på makrofokus.se. Utrustningen behöver inte bli jättedyr. Många lärorika inlägg finns på bloggen där. För handhållet fungerar Eriks metod utmärkt men en del kameramärke har välfungerande automatiska funktioner som fungerar utmärkt vid lägre förstoringar. Har inte testat dessa vid mer än 1:1 i M43 (Olympus). Kanske blir det ett lite seriösare test i sommar med mellanringar eller försättslins på makrot?
 

PerL2

Aktiv medlem
Tack, jag börjar ha fått bättre koll nu på själva stackningen och ska testa ta fler bilder sen. Kanske överväga att skaffa ett ca 2 gånger makro eller liknande också. Det blir nästan lite väl mkt här med 4 gånger makro. Otroligt kort skärpedjup och lite besvärligt att endast kunna fokusera på exakt 1,5 cm avstånd vilket är rätt nära. Går inte använda handhållet alls i princip.

Vad brukar ni använda för ljuskälla vid makrofoto? Jag har en enklare ringlampa som är lite för stor för nuvarande objektiv, men som går att använda. Samt led ljus ca 5x10 cm. Även en enkel blixt utan TTL. Eftersom motivet endast är 1,5 cm bort från objektivets frontlins (med mitt nuvarande) så är det svårt att lysa upp snyggt tycker jag. Det krävs även rätt starkt ljus.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har ju testat det mesta men inte alls på det korta avståndet som du har. Har en ringblixt, en ringbelysning i LED, ledmatriser 2 st troligen lik din en 5x10cm som kan sitta i blixtskon. En TTL blixt med en glassburk som diffuser. Har också en magic arm som är formbar när man lossar en skruv.

På längre avstånd fungerar LED dåligt, men på ditt korta avstånd så borde kanske LED vara tillräckligt? Men en vanlig ringLED har ju ganska stor diameter, du kanske skulle leta efter någon mindre? Det finns ju också LED lampor som sitter på typ snablar som är formbara som man kanske kan rikta in? För huvudljus så tycker jag en blixt i glassförpackning fungerar bäst
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Tack, jag börjar ha fått bättre koll nu på själva stackningen och ska testa ta fler bilder sen. Kanske överväga att skaffa ett ca 2 gånger makro eller liknande också. Det blir nästan lite väl mkt här med 4 gånger makro. Otroligt kort skärpedjup och lite besvärligt att endast kunna fokusera på exakt 1,5 cm avstånd vilket är rätt nära. Går inte använda handhållet alls i princip.

Vad brukar ni använda för ljuskälla vid makrofoto? Jag har en enklare ringlampa som är lite för stor för nuvarande objektiv, men som går att använda. Samt led ljus ca 5x10 cm. Även en enkel blixt utan TTL. Eftersom motivet endast är 1,5 cm bort från objektivets frontlins (med mitt nuvarande) så är det svårt att lysa upp snyggt tycker jag. Det krävs även rätt starkt ljus.
Prova dig fram med egentillverkade ljusformare och en blixt spm du kan styra via kameran, (TTL-original eller Godox som är billigare och där man kan kombinera flera blixtar utan extra tillbehöt så ,änge som man har en av blixtarna kopplade till blixtskon på kameran. (separat radiostyrningsenhet är inte så dyr om du inte vill ha någon blixt kopplad till kamerans blixtsko). Läs mer om ljusformare på t.ex. makrofokus. Finns hur mycket som helst som fungerar bra att hitta på tuben. Själv har jag tillverkat några olika som fungerar olika bra i olika situationer. Allra bäst tycker jag är blixt med TTL som fungerar med tillvalet high speed synk så att man kan använda blixyen vid alla slutartider. (billiga Godox har detta). Jag fotograferar dock helmanuellt ibland med äldre blixtar men det är smidigare med ttl och hss, speciellt när man ska använda egentillverkade ljusformare.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Tack, jag börjar ha fått bättre koll nu på själva stackningen och ska testa ta fler bilder sen. Kanske överväga att skaffa ett ca 2 gånger makro eller liknande också. Det blir nästan lite väl mkt här med 4 gånger makro. Otroligt kort skärpedjup och lite besvärligt att endast kunna fokusera på exakt 1,5 cm avstånd vilket är rätt nära. Går inte använda handhållet alls i princip.
Med ett vanligt 1:1 makro kombinerat med en Raynox försättslins får man ett otroligt flexibelt system som funkar till det mesta. Min bild ovan är fotat med detta (Sigma 150 + Raynox 250, vilket ger förstoring 2,5x). Raynox används även av makroproffs som John Halmén m fl, så det duger gott åt oss glada amatörer också!
 

PerL2

Aktiv medlem
Med ett vanligt 1:1 makro kombinerat med en Raynox försättslins får man ett otroligt flexibelt system som funkar till det mesta. Min bild ovan är fotat med detta (Sigma 150 + Raynox 250, vilket ger förstoring 2,5x). Raynox används även av makroproffs som John Halmén m fl, så det duger gott åt oss glada amatörer också!
Jag har ett par (enklare) diopetri linser? Osäker på namnet. De ger rätt dålig kvalité men en snabbgoogling på den du skriver om så verkar den kosta lite mer och kan säkert fungera bra. Jag kanske borde byta ut mot något liknande. Jag köpte den här 4x makro på rea för ett otroligt lågt pris, så det är ingen fara om jag behöver byta framöver.
 
ANNONS