Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Standard för arkivering av bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag sitter just nu och tittar på alla mina högar med negativ och pos. Sitter och funderar på om det finns någon standard, eller någon rekomendation där ute om hur man organiserar sina foton.

Mina funderingar är bl a hur gör man med alla neg/pos som är crap eller kanske inte har något "värde" just nu. Jag fotograferar mest svart/vit och dia. Dia har jag en väldigt bra koll på, dom svart/vita hamnar i pärmar tillsammans med en kontaktkarta ofta med lite data.

Men känner att jag inte har riktigt något förtroende för mitt system av två orsaker.

Jag sparar alla bilder, även sånt som var menat som experiment och misslyckade bilder. Detta gör att jag helt enkelt inte orkar ta itu med arkiveringen och saker hamnar i lådor tills jag får ett ryck.

Och att det tar en massa tid från att jobba med dom bilder som verkligen är bra.

Med dia är det enkelt att lösa dessa saker eftersom jag sparar alla dia i ramar och i hängmappar. Men hur gör man med s/v?

Jag har kollat med några av mina bekanta men dom har sten koll på varenda bild och många lagras i högar med kartonger, men sådant minne har inte jag, tyvärr.

Jag skulle gärna vilja höra lite synpunkter!

Jag tog tag i mitt arkiveringsproblem i våras, det ångrar jag inte.

För att det överhuvudtaget skulle vara realistiskt att orka med det så rensade jag enormt. Jag kastade alla dior som inte inom två sekunders tittande gav en sparaimpuls. Samma procedur med de svartvita negativen men jag började inte klippa i dem utan slängde hela remsor om de såg ointressanta ut. Det blev mycket slängt även om jag redan vid ramning alltid har kastat mycket, skulle tro att jag ramar 5-6 rutor per film.

Sen jobbade jag i princip all vaken tid under en vecka med att skanna in samtliga rutor. Jag använde indexskanningsläget i Minoltas skanningsprogram som tuggar igenom en hel hållare ganska snabbt. Och så körde jag både min Scan Dual 2 och min Scan Dual 3 parallellt. Indexskanningsläget är ursnabbt jämfört med att skanna alla rutor separat men det genererar tyvärr bara en bild av hela hållaren. Så jag fick göra en Photoshopaction som klippte isär rutorna och hjälpte till med namngivningen.

Diorna numrerade jag från 1 och uppåt och skrev numret på ramen. Negativen numrerade jag med ficknummer-remsnummer-rutnummer och bokstaven n först.

Diorna förvarar jag ramade i nummerordning plastfickor i pärmar. Negativen i fickor i pärmar där fickorna inte längre har någon relation till en specifik film. Jag fyller helt enkelt upp fickorna och numrerar allt eftersom så man slipper tomma rader.

Sen håller jag reda på alla dessa minibilder med programmet Thumbsplus. Där kompletterar jag med info om använd film, datum, motivgrupp och info om utförda fullstorleksskanningar.

Som sagt, extremt mycket jobb men inget jag ångrar. Och så är systemet också förberett för en eventuell framtid med digitalkamera vilket känns extra bra.

Re: Re: Standard för arkivering av bilder?

jimh skrev:

Indexskanningsläget är ursnabbt jämfört med att skanna alla rutor separat men det genererar tyvärr bara en bild av hela hållaren. Så jag fick göra en Photoshopaction som klippte isär rutorna och hjälpte till med namngivningen.

Gäller väl inte Minolta Dual Scan III?

Jag kör "wizarden" där du själv kan ange x antal parametrar och därefter sparar du "wizarden" under ett eget namn.
Skannar en remsa med upp till 6 bilder som sparas i 6 olika filer.

Talar vi om samma sak?

Som jag uppfattar det så frågar Patrik om fysisk förvaring inte digital. Här på kommunen har vi betydligt över 10000 negativ varav övervägande delen svartvita 6x6. Dessa förvaras i pärmar liggande i Tremasystems plastfickor. I tre 50 mm pärmar har vi 2070 negativ, i 204 plastfickor, från Fotograf Ekstrands donation till kommunen, så det tar liten plats och är relativt lättöverskådligt med hjälp av det fantastiskt välgjorda register som förre kanslichefen Ragnar Bergman har gjort på idéel basis. I en sån här verksamhet kan man ju inte slänga nåt så man måste ju förvara det på nåt sätt. Om man har plats och råd så tror jag på att spara "allt".

Senast ändrad:
Thomas, Jag tror inte vi pratar om samma sak. Kaneke inte ens samma programvara, jag har aldrig sett några wizards. Men du kanske pratar om "jobs"? Dessa har jag aldrig tittat på i och för sig. Men det går nog ändå inte lika snabbt som indexskanningen eftersom den är snabbare än en vanlig prescan.

Indexskanningen är knappen längst till vänster i standardprogrammet som är till för att skanna tumnaglar så man kan välja vilka bilder man skall skanna. Den sparar ingen fil alls i sig, men det finns en knapp man kan trycka på för att spara hela indexskanningen som en bild.

Jim: Vi talar inte om samma funktion.
Men om du kör samma funktion som jag så slipper du splittra bilderna i PS. Jag har inte programvaran för skannern tillgänglig just nu men jag kan återkomma senare.
Hur som helst så skannar jag alltid mina dia eller negativ i serier.

Ladda hållaren, starta "wizarden" och gå o fika.
Efter ca 5 minuter är alla (4-6 st) bilderna inskannade med samma inställningar. Även namngivna och sparade på disk.

Käckt va?

Gäller den mer "avancerade" programvaran (finns ju två program) för Minolta Dual Scan III..

PS. Jag minns inte vad det heter, kan säkert vara "jobs".
Själv kör jag tre olika "jobs". Ett för S/V, ett annat för dia och sist ett för negativ färgfilm.

Senast ändrad:
Calle det var precis det jag efterfrågade. Hur man bäst bygger ett arkiv med neg/pos. Mitt arbete med dia ser rätt så likadant ut som Jim beskriver. Skulle vilja ha en färdig lösning/en standard på hur man arkiverar sitt material. Eller kanske vi kan sätta ihop en egen rekomendation, jag vet att denna fråga dyker upp i olika skepnader (ofta i form av digitala bilder eller dia) men jag skulle vilja ha ett framtidssäkertsystem och det måste ju finnas många tankar om detta.

Alla yrkes fotografer måste ju hålla ett arkiv på alla bilder. Hur gör dom? Alla nyhets och bildbyråer måste ju också ha ett arkiv.

Jag har mycket 6x6 neg, och dom är inte roliga att scanna, eftersom jag inte har råd med en filmscanner för mf utan får nöja mig med min flatbädds med dialock. Plus att jag gillar att titta på mina kontaktkartor och det tar inte så lång tid att skapa kontaktkartor.

Skulle vilja ha ett system som kan både köras utan dator och även kunna datoriseras.

Om det inte redan finns så kan jag tänka mig att lägga upp detta som ett publikt projekt där alla som är intresserad kan få vara med att skapa en mall på hur ett arkiv kan se ut. Med alltifrån vanliga dokument mallar för arkivet till datoriserat arkiv med databaser, rekomendationer av förvaring osv.

Kan ju vara i mångas intresse att kunna få hjälp om hur man skapar ett bild arkiv oavsett man använder digital kamera eller film.
Jag har för mig att jag har sett en bok i ämnet, men kan inte komma ihåg vad den hette. Får väl leta på amazon om ingen annan kommer på det!

Låter jag desperat :)
Känner att jag simmar i negativ och dia och vill slippa göra om allt igen för att jag inte tänkte på något när jag började, därför är erfarenhet så viktig.

Jag simmar också i negativ och kör arkivet i huvudet.

Men, alla bilder har ett nummer som går i kronologisk ordning.

Varje film döps sedan 1981 till år-löpnummer. Alla filmer, både privata och jobb.

Sedan har varje negativ ett nummer på filmen och det gör att alla bilder kan refereras till ett nummer, exempelvis 03-096-027. Då kan jag plocka fram det negativet ur rätt pärm.

Digitala döps numera enligt d-år-månad-dag-nummer. Jag tog några produktbilder igår och efter rensning har jag en bild i en mapp (och på CD) som kan heta d030904_021

Har ingen aning om jag har ett vettigt system men jag har ett fungerande för mig när jag vet vilken bild jag skall söka efter. Alla bilder som lämnar min hand till kunder och släkt får en utskriven klisterlapp på baksidan med © namn och nummer. Vill de ha fler bilder anger de bara nummer och jag söker upp rätt CD eller negpärm.

Måste säga att file browser i Photoshop är underbart för att snabbt döpa om alla bilder till rätt prefix och suffix i ordning.

Alfons2 skrev:
Jag testade filläsaren i PS 7.0 men det går ju så segt. Inställningar?

Vet inte vad du menar med inställningar. kanske är det slö processor eller lite RAM som spökar.

På bilderna som kommer kan du se hur jag gör rent praktiskt.

Bilagor

• 01.gif
    01.gif
    5.3 KB · Visningar: 612
Mipert, ditt system är något liknande jag också använder på dia, tyvärr så är jag inte konsekvent. Jag sparar också data på mina kopior på en bit papper som jag sedan ska föra in i ett register, men som aldrig hamnar där :)

Jag är nog en slarver helt enkelt. Sparar du alla bilder, dåliga som hyffsade, eller rensar du också ut lite?

Jag funderade ett tag på att klippa ut alla negativa bilder och spara i små fickor för att enkelt minska antalet skräp bilder. Eller är det bara jag som ska sluta experimentera så mycket :)

Det finns olika syn på detta från mig. Dels så vill man ju inte att alla bra bilder ska drunkna i ett bruss av dåliga. Och när man dör så tänker alla vilken sugig fotograf :)
Eller så vill man inte slänga en bild som faktiskt kan vara bra pga olika saker; tid gör ju många halvbra bilder bra (t exdokumentationssyfte) och man kanske har experimenterat med en bild som man tycker är bra men just då så kanske inte självförtroendet är på top. Jag kan väl tillägga att jag är en samlare och har svårt att slänga saker för saker och ting kan ju få ett värde i en framtid som man inte ser just då :)

Minolta Dual Scan III

Jim: Starta DS Dual3 (ej easy varianten).
Klicka på ikonen längst upp till höger (en fet pil riktad åt höger med blå bakgrund).
"To open the Custom Wizard window".
Klicka därefter på "New".
Välj dina inställningar.
Spara allt under eget nytt namn.
Gör olika för olika filmer.
Thats all.

Snapphaneledaren skrev:
...Sparar du alla bilder, dåliga som hyffsade, eller rensar du också ut lite?...

Det är faktiskt enklast att spara alla bilder, att klippa ned negativ i lösa delar tycker jag är upplagt för kaos.
Även dia har jag oklippta i remsor. Digitala bilder rensar jag hårt innan jag lägger dem i mappar med datum och för över på CD. Vissa ligger kvar i RAW-format men de flesta har fått en grundjustering (ingen skärpa) och sparas i JPEG med högsta kvalitet.

Alfons2 skrev:
Jim: fick du till det eller avsåg vi olika saker?
Vi avsåg olika saker. Din teknik är användbar för batchskanning men när det gäller att i hög hastighet få in miniatyrbilder i datorn är indexscanningen mycket snabbare. När man matar tusentals bilder är sekunderna viktigare än kvaliteten :)

ANNONS
Götaplatsens Foto