Annons

Starkare färger i Elements 4

Produkter
(logga in för att koppla)

Poteta

Aktiv medlem
Tjena!
Finns det något enkelt sätt att få starkare färger? Vissa kort saknar "sting" i färgerna och det skulle vara fiffigt om man kunde höja färgerna lite. Jag känner till och använder CTRL+L för kontrasten och där finns ju även så man kan ändra färgerna mha röd, grön eller blå. Jag skulle vilja kräma på alla färger på en gång, som man kan göra i TV:n typ...
Det finns säkert något himla enkelt knep så berätta det gärna för mig!

Nivåer

Jag brukar ändra nivåer. Prova dig fram. Lägger in ett exempel. Nackdelen med att göra som jag gör är att färgomfånget minskar. [Säkert helt fel uttryckt]
Det jag menar är att svart aoch vita detaljer minskar. Nästan svart och svart blir samma färg. OCh nästan vitt och vitt blir samma.
fördelen är att det nästan alltid blir ett bra dag i färgerna förövrigt. Lägger ursprungliga bilden här, och resultatet i nästan inlägg.

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    67.3 KB · Visningar: 199
Nivåer

Resultatet.

Man får på detta sett bort ett slags dammlager som ofta ligger över bilden och gör den lite grådassig, och får då istället mer drag i färgerna.

Vet dock inte om denna funktion finns i elements.

Bilagor

• 2.jpg
    2.jpg
    72.4 KB · Visningar: 193
Nja, det är jag som förklarar som en kratta...
Jag använder redan nivåer (som finns i Elements) men i vissa lägen tycker jag inte att det räcker. Det är liksom bara färgerna jag vill framhäva mer.

Tryck Ctrl+U

...så får du upp Nyans/mättnad. Mater är förvald så det är bara att dra Mättnad åt höger (+10-20 kanske) så drar du på färgerna så det syns. Precis som på Tv:n! Var det något sånt du tänkte? Cheers

ANNONS
Götaplatsens Foto