Annons

Starta eget (enskild firma)

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hej!

Har i planerna att starta eget. Dock har jag lite funderingar och frågor som jag löpande tänkte ställa här.

1. Vi kan börja med räkenskapsåret. Vad får jag för fördelar om jag väntar tills nästa år gentemot om jag startar i år? Skillnaden är att jag måste inkomstdeklarera i år, är det krångligt?
2. Bör jag skaffa en revisor? Eller klarar jag mig med t.ex. Visma Enskild Firma, skatteverket och google?
3. SNI-koder, vilka bör man använda? Jag har förstått att man ska bredda sig ganska mycket här, men hur mycket?

Jag skriver löpande frågor jag behöver ha svar på, hoppas någon kan svara på något :)

MVH
André
 
  1. Preliminärdeklarera (jag gissar att det var det du menade) kommer du att behöva göra när du börjar hursomhelst. Avsikten är att du ska få en F-skatt som motsvarar den inkomst du tror att du kommer att ha.
    Jag vet inte riktigt om jag ser en vinst eller förlust i att börja nu eller i början av nästa år. Det vore kanske om du förutser en väldig skattesänkning under nästa år, då kan man tycka att det kan vara lite onödigt att börja nu, men annars ser jag inte direkt någon vits med det.
    Principen är egentligen att när du börjar så börjar du. Vill du börja jobba med din verksamhet nu så är det bara att börja, tycker jag.
  2. Som enskild näringsidkare behöver du inte ha någon revisor.
 
1. Det spelar ingen roll när du startar. Har du verksamhet nu, så ska du väl börja så fort som möjligt. Med F-skatt och momsreg blir alla inköp väldigt mycket billigare.
2. Du behöver ingen revisor, men de frilansar jag känner som har enskild firma brukar tycka att den expertis en revisor (eller liknande) kan bidra med vid deklarationen med avdrag och sånt är värd mycket och oftast faktiskt lönar sig.
3. Ta med allt som du tror kan bli aktuellt.
 
  1. Preliminärdeklarera (jag gissar att det var det du menade) kommer du att behöva göra när du börjar hursomhelst. Avsikten är att du ska få en F-skatt som motsvarar den inkomst du tror att du kommer att ha.
    Jag vet inte riktigt om jag ser en vinst eller förlust i att börja nu eller i början av nästa år. Det vore kanske om du förutser en väldig skattesänkning under nästa år, då kan man tycka att det kan vara lite onödigt att börja nu, men annars ser jag inte direkt någon vits med det.
    Principen är egentligen att när du börjar så börjar du. Vill du börja jobba med din verksamhet nu så är det bara att börja, tycker jag.
  2. Som enskild näringsidkare behöver du inte ha någon revisor.

Inkomstdeklarera är det jag menar.

Okej. Jo tanken är väl att börja nu på direkten. Jag jobbar redan som anställd fotograf hos min far men vill hellre sköta allt själv och därav startar jag eget. Jag vet att jag inte behöver ha någon revisor, men är det klokast att ha en ändå? Jag kan knappt någonting om bokföring, moms och skatt osv så det kanske är bäst om jag har en till en början som jag sedan kan lära mig så pass mycket av att jag tillslut klarar det själv?

1. Det spelar ingen roll när du startar. Har du verksamhet nu, så ska du väl börja så fort som möjligt. Med F-skatt och momsreg blir alla inköp väldigt mycket billigare.
2. Du behöver ingen revisor, men de frilansar jag känner som har enskild firma brukar tycka att den expertis en revisor (eller liknande) kan bidra med vid deklarationen med avdrag och sånt är värd mycket och oftast faktiskt lönar sig.
3. Ta med allt som du tror kan bli aktuellt.

Jojo, men det jag undrar är om det är någon fördel att välja det ena eller det andra i denna fråga:

Val av räkenskapsår :

Jag vill vänta till nästa år med att inkomstdeklarera (förlängt räkenskapsår). Jag kommer då lämna inkomstdeklaration för perioden 2011-08-24 till 2012-12-31

Jag vill inkomstdeklarera redan i år (förkortat räkenskapsår). Jag kommer att lämna inkomstdeklaration för perioden 2011-08-24 till 2011-12-31

Det är så jag funderar också, med en revisor spar man oftast mycket tid också.
 
Inkomstdeklarera är det jag menar.
Av det du skriver efteråt förstod jag vad du menade... Jag blev förvirrad av att du skrev "inkomstdeklarera i år", eftersom det här inkomståret ska deklareras nästa år.
Nåja.

Jag vet att jag inte behöver ha någon revisor, men är det klokast att ha en ändå? Jag kan knappt någonting om bokföring, moms och skatt osv så det kanske är bäst om jag har en till en början som jag sedan kan lära mig så pass mycket av att jag tillslut klarar det själv?
Ja, om du inte kan bokföring är det klokt att ha hjälp med det. Dessutom kan det vara bekvämt och som du säger, tidsbesparande. En relativt enkel bokföring (som en enskild firma rätt ofta har) brukar inte vara speciellt dyrt alls, och väl värt pengarna.
(lite petnojja: det är mer än revisorer som kan hjälpa dig med bokföring och deklaration)
 
Om du inte kan något alls om bokföring, moms och skatter så rekommenderar jag dig att gå på Skatteverkets gratiskurser. Jag tycker att de var riktigt bra! Sedan är den löpande bokningen av fakturor och kvitton busenkelt om du har ett bra program. Själv kör jag med iOrdning.

/ K
 
Tittade på deras gratiskurser och man skulle anmäla sig en månad innan och då finns det inga kurser kvar, plus att de är så långt borta. Ska ringa skatteverket sedan och höra mig för lite.
 
Äntligen! Ansökan om F-skatt och momsreg är inskickad, så även ansökan till bolagsverket. Detta skall bli fruktansvärt intressant och kul! :) Fakturamallar klara, så även fotorelaterade avtal. Logotyp klar, investerings/inköpslista gjord, prislista skriven. Bara hemsidan kvar som ska finslipas och sedan är jag snart redo att ta mig an staden utanför! ;-)
 
Mitt tips

Äntligen! Ansökan om F-skatt och momsreg är inskickad, så även ansökan till bolagsverket. Detta skall bli fruktansvärt intressant och kul! :) Fakturamallar klara, så även fotorelaterade avtal. Logotyp klar, investerings/inköpslista gjord, prislista skriven. Bara hemsidan kvar som ska finslipas och sedan är jag snart redo att ta mig an staden utanför! ;-)

Lägg din tid på fotandet, skaffa en "revisor" dvs en som hjälper dej att deklarera å även kan bistå med råd angående bokföring (kontoplan, hur man bokför mm) För en vanlig "dödlig" så är det omöjligt att hålla reda på skatteregler som ändras med ojämna mellanrum (läs hela tiden)
Jag betalar 4-6000 kr per år för deklarationen (bokslut, kontroll av bokföring, omföringar mellan konton mm)
Det är dom mest välinvesterade ören jag kan tänka mej. Ta kontakt med din lokala företagsförening å lyssna om det finns nån duktig "revisor" i närheten. Bokföring är enkelt sen man väl fått kläm på det hela. Bokföringsprogram finns det en uppsjö av å dom protesterar när du gjort nåt galet.
Själv har jag haft egen firma sen -91 och skötte deklarationen själv från början, jisses så mycket avdrag å annat man missade!!! Efter några år så fick jag tips om en tokduktig "revisor". Han gick tillbaka ett antal år å rättade till misstagen via överklaganden mm. Det kostade !!! Men det har jag haft igen med råge efter de !

HAde
ThomasR
 
Så! Efter lite uppklarning i ett långt samtal med skatteverket har jag nu f-skatt! Äntligen kan jag börja på allvar :) De saker jag ser som störst problem nu är:

1. Bokföring, program och kunskap
2. Årsbokslut mm, moms, deklarationer och allt vad det heter.

Jag har kollat mycket på bankernas lösning för e-bokföring via speedledger , och undrar om det är flera som använder sig av denna lösning? Det är i så fall den samt deras lösning för fakturering jag funderar på, alt. om jag fakturerar via excel, det kommer inte bli speciellt många fakturor..

Jag har kontaktat en kille som jag ska träffa nu när allt är klart som kan hjälpa mig med det jag ej kan.

Jag har även kollat på handelsbankens lösning för Egen firma, tyvärr gick det inte att länka men man går in på handelsbankens hemsida , trycker på "företag" i övre menyn, väljer "företagspaket" i vänstra menyn, "för enskild firma" och sedan "allt som ingår i egen firma" under titeln "Tjänster för enskilda näringsidkare" på själva hemsidan, inte i menyn.

Något mer att tänka på?
 
Senast ändrad:
ANNONS