Annons

Starta företag - Utnyttja föreningens studio Rätt/Fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Riepie

Avslutat medlemskap
Hallå.
En slags moralfråga...

Jag vill bara bolla en sak med er.

Tycker ni det är rätt att starta ett företag och därigenom utnyttja den lokala fotoföreningens studio?
Och där till betala samma (låga) pris som man gör som medlem?

.. och därtill boka upp studion flera dagar i veckan pga just fotojobb.

Föreningen är en ideell sådan.


Rätt/Fel?
 

Yonazarith

Aktiv medlem
Om det inte regleras i föreningens stadgar/liknande huruvida det får göras kommersiellt arbete i studion så är det ju en gråzon ja. Personligen skulle jag nog fråga styrelsen om jag var osäker, annars är ju risken att du blir utkastad om de anser att det är fel.

Men nån generell regel finns inte, föreningen kanske t.o.m. skulle uppmuntra medlemmar till att använda studion så mycket som möjligt? Fråga dem som driver stället.
 

JoakimS

Aktiv medlem
Studion är väl till för medlemmarna och jag antar att ett företag inte kan vara medlem i föreningen, även om ägaren är det? I så fall borde svaret vara självklart.
 

Riepie

Avslutat medlemskap
Anledningen till min fråga är att detta är precis vad som pågår i vår förening.

'Någon' använder studion i kommersiellt syfte och bokar upp studion till den grad att det är svårt för oss övriga medlemmar att få tillgång till studion och styrelsen är för konflikträdd för att våga ta upp frågan med den aktuella personen.
 
Hallå.
En slags moralfråga...

Jag vill bara bolla en sak med er.

Tycker ni det är rätt att starta ett företag och därigenom utnyttja den lokala fotoföreningens studio?
Och där till betala samma (låga) pris som man gör som medlem?

.. och därtill boka upp studion flera dagar i veckan pga just fotojobb.

Föreningen är en ideell sådan.


Rätt/Fel?
En förening är dess medlemmar. Du är en av dem. Prata med andra i föreningen och se om det är fler som reagerat. Då går ni givetvis vidare.
 

Per Larson

Medlem
För mig låter det snarast som en fråga om illojal konkurrens från företagarens sida. Är ni flera medlemmar som upplever samma problem så är det en solklar sak för styrelsen att ta itu med. Om klubben kan avvara studion viss tid för yrkesbruk så ta marknadsmässiga hyra av företagaren. Det ekonomiska tillskottet kan sedan användas till något som gagnar föreningens medlemmar.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Det beror ju på syftet med föreningen och vad som står i stadgarna.

Om stadgarna utesluter kommersiellt nyttjande av studion är saken klar.
Om styrelsen inte vågar se till att stadgarna efterlevs får ni väl välja ny styrelse på nästa årsmöte.

Om kommersiellt nyttjande inte är uteslutet får ni fundera hur ni vill göra. Förändring av stadgar brukar kräva två på varandra följande medlemsmöten.

Någonstans i stadgarna bör det i vilket fall som helst framgå hur tillgång till studion ska fördelas om efterfrågan är större än tillgången. Det skulle ju lika gärna vara någon som allokerar studion för ett hobbyprojekt i flera veckor.


Sista utväg. Om du inte är nöjd med hur föreningen sköts kan du ju lätt välja att inte vara medlem längre.

Petter...
 

Riepie

Avslutat medlemskap
"§2 Föreningens ändamål är att höja intresset för amatörfotografins utveckling, samt genom fotografisk bild dokumentera kulturen i kommunen. Detta försöker föreningen förverkliga genom föredrag, bildkritik, diskussioner och utställningar"

Det handlar inte så mycket om att studion är uppbokad (Det är bara kul om medlemmarna använder studion!) utan mer om att företagaren använder klubbens studio och därtill blixtrar och annat materiel i ett för sig själv vinstdrivande syfte - utan att göra rätt för sig.

Om ex. något går sönder betvivlar jag starkt att företagaren kommer stå för detta utan ev. kostnader får gå på klubbens räkning...
 

peranders

Aktiv medlem
Jag antar att du inte är den som det gäller?

För mig är det ganska lätt. Stadgarna nämner inte något om kommersiell verksamhet och då tolkar jag detta som otillåtet men om man kommer överens är det säkert OK. Om denna kommersiella person pajar utrustning är det väl självklart att hen står för det. Frågan insmyger sig vad är kommersiell? 1000 kr 10000 kr 100000 kr?

Föreningen har all rätt att få en slant för denna utlåning tycker. Allt annat är sniket.
 

Visom

Aktiv medlem
Utan hela bilden är det svårt att säga ja eller nej. Vilket läge hamnar man tex i om företaget höjer intresset för amatörfotografins utveckling(eller i övrigt agrerar på ett sätt som passar väldigt bra i stadgarna)? Låter isf som en bra lösning om man tittar på stadgarna.

Jag vill påstå att frågan som ska besvaras är om denna uthyrning på något sätt bidrar till att förverkliga syftet med föreningen såsom det är definierat i stadgarna, oberoende av om det är ett företag eller inte.

(Generellt håller jag dock med, det låter märkligt att ett företag får hyra på samma villkor som medlemmarna.)
 
ANNONS