Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stationär dator enbart för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

NoShoes

Medlem
Hejsan,

jag står i begrepp att köpa en ny dator som enbart ska användas till bildredigering.
Initialt kommer bara Lightroom och Office installeras och den kommer inte vara uppkopplad på nätet. Min budget ligger på absolut max 10.000 men gärna något lägre om det går.
Jag kan mycket lite om datorer men jag har en vän som hjälper mig att bygga ihop, dock är han inte fotointresserad så han vet inte vilka komponenter som är bäst för det.

Så om någon vänlig själ kunde hjälpa mig att plocka ihop vad jag behöver. Jag har förstått att INET är bäst vad det gäller utbud så om någon lyckas plocka ihop alla -delar där vore det toppen.

Och alla argument och mot argument läses och begrundas med glädje.

Jag kommer att köpa delarna om en månad ungefär.

Så kära vänner, hjälp mig.

Vänligen

Matte
 

horvendile

Aktiv medlem
Ska skärm, tangentbord, mus ingå? Windows också antar jag?

För Lightroom gäller i första hand enkeltrådsprestanda. Många kärnor är inte fel, men underordnat enkeltrådsprestandan.
Grafikkort är inte speciellt viktigt.
Lite kontraintuitivt ger det i stort sett ingenting att ha bilderna på SSD i stället för hårddisk. Men själva Lightroom-filerna och operativsystemet är trevliga att ha på SSD om man har råd.

Vad det betyder i komponentval är svårt att säga innan det är klart om man ska klämma in skärm och sådant i budgeten.
 

NoShoes

Medlem
Yepp, det ska ingå. Enda önskemålet är att tangentbordet har bakgrundsbelysta tangenter.
Annars är det helt öppet.

Jag har fotograferat länge men inte digitalt och jag tänkte börja med det nu.
Har tills vidare en D5300 som egentligen till hör fjällan men en begagnad X-PRO2 ska införskaffas,
Hade en X100S tidigare som jag var mycket nöjd med men kände mig begränsad av fast brännvidd.

Så det är rubb som stubb som gäller = D

Peace
 
Hej,

Jag har en dator som jag hade tänkt lägga ut på blocket ikväll.
Om du är intresserad så är det en superdator för bildredigering som jag säljer för 10000kr.

Processor: Intel i7 8700K 6 kärnor.
Låda: fractal design R6
16GB RAM
Äldre Geforce grafikkort som jag kan ta reda på vad det är.
4 hårddiskar, 2 WD red 4 TB, 2 stycken Seagate 8TB Ironwolf
Startdisk 500GB M2.
Skärm: Dell 25" med hög upplösning

Alltså en komplett fungerande dator, säljes då jag fått en Mac dator.
Ring mig på 0721629713 om du är intresserad, datorn med alla komponenter kostar lätt över 17000kr om du ska köpa allt nytt.

MVH
Dennis
 

NoShoes

Medlem
Du ska ha ett mycket stort tack för hjälpen Dan.

Om ingen protesterar så blir det tveklöst denna kombination.

Så, någon för eller emot?

Peace
 

NoShoes

Medlem
Hej,

Jag har en dator som jag hade tänkt lägga ut på blocket ikväll.
Om du är intresserad så är det en superdator för bildredigering som jag säljer för 10000kr.

Processor: Intel i7 8700K 6 kärnor.
Låda: fractal design R6
16GB RAM
Äldre Geforce grafikkort som jag kan ta reda på vad det är.
4 hårddiskar, 2 WD red 4 TB, 2 stycken Seagate 8TB Ironwolf
Startdisk 500GB M2.
Skärm: Dell 25" med hög upplösning

Alltså en komplett fungerande dator, säljes då jag fått en Mac dator.
Ring mig på 0721629713 om du är intresserad, datorn med alla komponenter kostar lätt över 17000kr om du ska köpa allt nytt.

MVH
Dennis
Det hade jag gärna gjort men pengarna rullar in först om en månad tyvärr, så du får nog lägga ut den.
Men tack i alla fall.

Peace

/M.
 
ANNONS