Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

ponnyfjollan

Ny medlem
Hej! Har börjat arbeta lite mer med bröllopsfotografering. Nu är mitt problem att min nuvarande dator inte klarar av bildredigeringen. Lightroom crashar ständigt så nu är jag i stort behov av en ny dator. Helst stationär. Varit inne på Imac men är orolig att den nya Imac kommer bli för långsam att arbeta på. Tips på bra datorer som klarar av bildredigering?
 
En M1 iMac räcker långt, jag redigerar mina Z9 bilder på en M1 macbook pro (8/256) och det enda som kan störa mig är att det tar för lång tid att spara jpg från raw i Cameraraw. 20-25 bilder i en batch tar kanske en dryg minut vilket är mycket när man har 15 min på sig att importera, välja, redigera, skriva bildtexter och ladda upp. Mitt use case är dock rätt extremt...
Skulle jag köpa något att köra hemma idag skulle det bli en Mac mini, har man en vettig skärm är det nog svårt att hitta något prisvärdare idag.
 
Jag jobbar dagligen professionellt med en MacBook Pro med M1 och 16Gb RAM och kör inte sällan illustrator, photoshop, lightroom, final cut pro och audition samtidigt. Plus teams, en massa öppna fönster och annat jox man brukar ha igång. De gånger jag känt att jag behövt mer kraft handlar framförallt om när man jobbar med avancerade vektorillustrationer i illustrator, eller ska rendera/exportera tunga videofiler. För "vanlig" bildbehandling räcker kraften så det räcker och blir över. De tyngsta bildfilerna jag jobbar med är när jag processar och stackar 32-bits fits-filer (astrofoto) som kan väga flera hundra Gb.
Vill man ha stationär så håller jag med föregående om att en Mac Mini med typ 16 eller 24 Gb RAM och åtminstone 512 Gb Hdd är väldigt prisvärt och kraftfullt. Storleken på systemdisken tycker jag personligen inte är så avgörande, men mindre än 512 GB riskerar att fyllas upp snabbt. Själv brukar jag dock inte använda systemdisken som lagringsdisk utan lagrar externt samt använder en snabb usb-c-disk på 2Tb för videoprojekt främst för viss redundans och för att inte tynga ner systemdisken.
 
Jag tror det mest nyare premium klarar av det hela galant.

Letar du laptop eller stationärt?

HPs Z-book serie och Dells XPS serie har konfigurationer med bra disk och mycket RAM och med GPUer som räcker och blir över. Det lönar sig dock oftast att betala för något bra, annars kommer det helt plötsligt dyka upp någon med en Mac som tar tillfället i akt att kunna glänsa över en 1500kr dyr windows laptop.
 
ANNONS