Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ för 2500 - 3000kr ?

Produkter
(logga in för att koppla)

axel_knutsson

Aktiv medlem
Hade tänkt inhandla ett stativ och en kulled. har lagt en svag gräns på 2500kr, men kan nog ändå sträcka mig till 3000 .

Vad anser ni att man ska satsa på om man ska få så mycket som möjligt för pengarna? Använder mig av eos3.

Får man något vettigt stativ för pengarna eller ska man spara mera?

Tack för svar!
 

SunKi

Aktiv medlem
Beror väl kanske lite på hur och var du ska använda stativet.. jag köpte ett Manfrotto 055.. från scandinavianphoto Ett sånt här

Det är jag supernöjd med.. visst.. det väger några kilo.. men jag upplever det som väldigt stabilt..

Beror ju på vad du ska ha för utrustning på också..

Men lägg lite mer än 3000... säg 3500 så får du ju ett manfrotto av "carbon"... sen ska du iofs köpa kul-led också..

Som sagt, beror väl på hur avancerat användande du hade tänkt att bruka den i.
 

acke

Avslutat medlemskap
Så här års uppskattar man ett trästativ. Om man plåtar utomhus vill säga. Varmt och gott att hålla i. Kolla upp Stabil-modellerna. Snygga är de också. Och svensktillverkade. Tillverkaren (grävmaskinist Jan Karlsson) ger snabb och vänlig service om något skulle gå sönder.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Även jag slår ett slag för Stabil, men kolla även in Berlebachs trästativ, Photax säljer Berlebach, några modeller har inbyggd kula, tex Berlebach 9033 ser förtroendegivande ut, kostar 2300kr.

Båda stativen fick mycket bra betyg på Fotos senaste stativtest, ett nummer som du kanske har nytta av att läsa.

Skrota mittpelare, bara en källa till vibrationer. Köp ett stativ med endast stativplatta och montera kulan därpå. Jag såg att www.speedgraphic.co.uk har fått in ett nytt kulledsortimente med kulor från FLM, de större kulorna ser bra ut, tex CB38FT för 110 pund.

När du ska investera så pass mycket som du gör så ska du försöka komma över Manfrottonivån. De ger mycket stativ för pengarna men är inte de stadigaste.

/e
 

steinick

Aktiv medlem
Stabil för natur- och landskapsfoto. Jag har ett Stabil 2 (från 1993). Det enda negativa jag kan säga är att det tar mycket plats hopfällt. Annars är det superbra. Till detta har jag en Arca Swiss Monoball B1. (Den spräcker din bugdet!)

Gitzo 1220 (3-delat) eller 1226 (4-delat). Båda är aluminiumstativ. Jag har tre Gitzo inköpta 1982, 1986 och 1996. Gitzo är dyra men extremt hållbara, inget som går sönder, inget glapp.

Räkna med en livslängd på 15-20 år, då är det värt att lägga ut en rejäl peng.

Vi väntar fortfarande på Benbo-klubben.
 

SiPaMoId

Aktiv medlem
Jag skulle lätt köpa ett Gitzo för de pengarna. Ett begagnat i kolfiber skulle sitta fint.
Det viktigaste är ju att det är stadigt och att det är LÄTT.


;-)
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
I mitt tycke den bästa kamerahuvud är Manfrotto 410 ligger i prisklass 1600 kr.
Det är dock inget för den som är snabb, fördelen med huvudet är att det är självlåsande, det stannar kvar när jag släpper inställningsratten.
Mycket lättabetat med hög precision.
Det går faktiskt att blanda fabrikat på stativ och huvud ;-)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag gillar Gitzo. Det är en klass bättre än Manfrotto. Det finns en modell som heter 320 (har kanske bytt till fyrsiffrig beteckning) som är väldigt lagom. Aningen tyngre än Manfrottos 055. Precis lagom alltså.
 

jhk

Aktiv medlem
Stabil igen om det är för bruk i terräng. Specielt i blockrik terräng. Stabils fötter fäster på minsta lilla antydan till hylla på stenblockens lodräta sidor.

Själv skulle jag titta på Magic ball-kulled därför att jag tror att man kan hålla i skruven i stället för att hålla i kameran när man gör fininställningarna. Jag tror att man därmed slipper att läget ändras när man släpper i mera obalanserade lägen. Ett extremt stadigt stativ och kulled hjälper ju inte hela vägen när det är stativfästet på linsen som är klent (gäller t.ex. Canon 300/4 IS).
 

matnyttige

Aktiv medlem
Jag tycker det är viktigt att man snabbt o enkelt kan fälla upp sitt stativ eller reglera benlängen.
Stativ med ringar som man drar åt är ofta hållbara men besvärliga. Versionen men "knäppen" är smidigare men kan bli sämre med tiden. Själv är jag mycket nöjd med mitt Stabil-stativ. Relativt lätt och snabbt att komma till skott. Nackdelen är stativet inte är så kompakt hopfällbart.

Ett begagnat stativ är ofta ett bra alternativ.
 

martinl

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Jag gillar Gitzo. Det är en klass bättre än Manfrotto. Det finns en modell som heter 320 (har kanske bytt till fyrsiffrig beteckning) som är väldigt lagom. Aningen tyngre än Manfrottos 055. Precis lagom alltså.
Gitzo 320 heter 1320 idag, samma stativ fast med inbyggda spikfötter. Själv funderar jag skarpt på den likartade 1340, ingen mittpelare men den kan gå ett steg djupare i spagat. 1340/1320 är tillräckligt långa så att mittpelare knappast behövs ändå, dessutom försämrar mittpelare stabiliteten något.

/Martin
 

gunte

Aktiv medlem
Köp ett Benbo och en rejäl kulled sen lever du lycklig och obekymmrad länge.Manfrotto 168 w.o.b är billig och rejäl..
mvh/gunte.. tillbaka från sem.;))
 
ANNONS