Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

stativ - snabbplatta

Produkter
(logga in för att koppla)

Goro

Aktiv medlem
införskaffade mig en kulled med snabbplatta för ett tag sedan, o måste säga att jag inte riktigt kommer överens med den...

Modellen i fråga är Manfrotto 488RC4 Midi ball kulled, och "problemet" är följande.

Jag använder handlovsrem, en billig version, men ändå samma princip att den fästs i stativgängan undertill. Detta gör att jag ogärna har på snabbplattan längre stunder, o det åker av o på mest hela tiden (remmen vs plattan). När jag väl vill använda stativet, får jag inte på plattan riktigt pga den enkla skruven som fäster plattan i huset, omöjligt för hand...
När ni använder era snabbplattor, har ni på dem hela tiden eller fäster rejält med mejsel innan ni drar ut???

Använder även stativet till mitt tele (80-200/2.8) med egen gänga emellanåt, o där är hållaren alldeles för liten för att den ska fästa det minsta, hur löser ni det ???

//G

Vad ska Du med snabbplattan till? Det känns som om Du inte riktigt hittat hur Du vill använda den.

Jag har det för att enkelt kunna använda samma stativ till två kameror vid samma fototillfälle - slippa fippla med stativskruven samt kunna växla och vara tvärsäker på att det inte glider. Behöver jag inte använda stativ ( = det inte ska med ), åker snabbplattan av objektivet.

ANNONS
Götaplatsens Foto