Annons

Stativ som klättar i träd å lyktstolpar!

Produkter
(logga in för att koppla)

lottaje

Avslutat medlemskap
Var hittar man detta?
En lysande idé tycker jag.

"Flexibelt kamerastativ
Gorillapod är namnet på Jobys kamerastativ - som lär din kamera att klättra i träd och gå på lina...

Till skillnad mot traditionella kamerastativ som kräver ett någorlunda plant underlag kan Joby Gorillapod med sina böjbara ben användas för att rigga upp kameran praktiskt taget överallt – i ett träd, på ett staket, kring ett dörrhandtag eller bland knöliga stenar i naturen – endast fantasin sätter gränserna.

Gorillapod har böjbara ben och gummiklädda fötter. De finns i två modeller, en för kompaktkameror med en maximal vikt på 335 gram, samt en för system- och videokameror med maxvikten 1100 gram. Gorillastativen är 150 respektive 250 mm långa och väger endast 45 respektive 165 gram.

- Detta är ett spännande exempel på en verkligt smart lösning inom ett område där produkterna sett ganska lika ut alldeles för länge, säger Per Skog hos Jobys svenska generalagent Focus Trading AB."

Bilagor

• gorillapods.jpg
    gorillapods.jpg
    31.1 KB · Visningar: 495
Kollat!

Joby Gorillapod blir tillgängliga i handeln under oktober månad och kommer att kosta 299:- respektive 499:- kr inklusive moms.

Är Joby i så fall en annan tillverkare, eller?
Scandinavian har haft detta stativ hemma ganska länge vad jag vet.

Men Scandinavian har inte det stora stativet för SLR hemma enligt listan.
Undrar om det fäster ordentligt och är användbart eller om reklambilderna bara ser kul ut?

Det har du helt rätt i, de har endast det lilla.

Jag tror nog att det kan fungera bra. Jag har faktiskt använt mitt lilla Hama Mini med böjbara ben tillsammans med kompaktkamera på ungefär samma sätt. Om det dock fungerar så bra att man kan köra långa slutartider med gott resultat vågar jag inte uttala mig om, det troliga är väl att det inte går. Spegeln på en (D)SLR påverkar nog resultatet, om man inte kör med spegeluppfällning.

ANNONS
Götaplatsens Foto