Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativ till Canon EOS 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Sushan

Avslutat medlemskap
Hej,

Har ni något tips på ett bra och stadigt stativ till vettigt pris till en Canon EOS 300D? Blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag letar mig fram i stativdjungeln! :)

:: Susanne ::

Kan hålla med om 055, även fast jag inte testat mer än 3 st stativ än så länge.

Har en 300D och stativet verkar stabilt, men rekommenderar en fjärrutlösare för 250 kr, så slipper man röra stativet alls.

// Jocke

Kolla begagnatmarknaden också. Det finns t ex ett 055 med 141-huvud för 100 kr där just nu.

055 är bra.

Folk här på fotosidan verkar inte vilja lyssna på det örat, men:
Feisol CT-3401
Kolfiberstativ som blir lika högt som 055, något stabilare (min uppfattning) och väger kilot mindre och är 10cm kortare ihopfällt.
Kombinera med ett Manfrotto 486 eller 488.

dumbo skrev:
Folk här på fotosidan verkar inte vilja lyssna på det örat, men:
Feisol CT-3401
Jag misstänker att många säkert är sugna men inte orkar med att hålla på med e-bay och grejer för att få hem ett. Jag tycker personligen det verkar vara ett mycket intressant stativ.

Man kan köpa direkt från deras hemsida åxå, om det är just ebay-grejen som är jobbig.
Betalning sker via paypal (gratis att regga sig och de tar inget extra av köparen) och leveranstiden är (var för mig iaf) ca 1 vecka.
Så det är eg inte så himla mycket jobbigare än att betälla från en nätshop här i sverige. Det är bara paypalregistreringen som blir utöver det vanliga och den tar väl en 5min på sin höjd. :)

Sen kanske en del är lite skeptiska eftersom det är en relativt okänd tillverkare. Fast det börjar bli ganska allmänt känt ute på nätet. Man får rätt många träffar om man söker på de internationella forumen (iaf de som jag brukar besöka).
Att det tillverkas i asien är väl åxå något som klingar lite negativt i mångas öron. Många tänker väl på skitleksaker som det står "Made in HongKong" på. :)

Varför ska man ha fjärrutlösare till 055? Är stativet så ostabilt att man får rörelseoskärpa om man rör kameran?

Inga stativsystem är helt stabila om de inte är byggda i massivt betong. Det finns många svaga punkter i systemet kamera - stativgängemutter - skruvförband - ev kork/gummi - snabbfäste - huvud - ben - underlag osv.

Trådutlösaren är ett bra hjälpmedel för att inte själv introducera vibrationer. Men på lite snabbare tider tror jag det är bättre utan eftersom man då kan låta köttet absorbera lite vibrationer från kameran. På längre tider är det däremot självklart. Antingen tråd- eller självutlösare. På riktigt långa tider spelar det ingen roll, då är vibrationerna under en så liten del av den totala exponeringstiden.

Är nybliven ägare till ett manfrotto 055PROB med 141RC-huvud.

Jag är mycket nöjd med det och kan rekomendera det varmt.

Jag betalade dryga 1900kr på Scandinavianphoto inkl frakt.
Fotar du itne macro så blir deras jubileumsmodell lika bra till ett lägre pris.

Jag lastar mitt med nikon D70 och Sigma 70-200 2.8 samt blixt utan problem.

Får jag klämma mig in o ställa en fråga inom samma tema?

Jag väljer mellan två olika stativ; Manfrotto 190 och 055. Har ni någon åsikt ang stabiliteten mellan dessa båda?

Senast ändrad:
190 är mindre och smidigare och halkilot lättare, men blir inte lika högt som 055 och är något instalibare (det är ju lite klenare och lite lättare).
055 är åas större och blir högre men är i mitt tycke rätt klumpigt att släpa på.
Jag valde själv mellan dessa två innan jag hittade Feisol-stativet.

Har förälskat mig i fenomenet enbenstativ .. smidigt lätt och bra . kör med ett manfrotto 079 med en 210b kulled till . funkar utmärkt .

länge leve enbenstativet!

mvh - Ale

sitter här med samma vånda. Jag fotar en del makro både inom- och utomhus och vill helst ha ett allt-iallo-stativ, annars hade jag nog köpt ett Benbo trekker om den hade gått använda inomhus. Jag väljer mellan manfrotto 55 prob (+vridbar stolpe, 11 cm lägstahöjd, billigare) och Feisol 3301 (+mycket lättare, kolfiber, bättre kvalitet?). Just nu lutar det åt 55prob med 322rc2 eller 488rc2, mest pga av den vridbara mittstolpen. Nån som har åsikter om val stativ och kula?

Bakwetu skrev:
sitter här med samma vånda. Jag fotar en del makro både inom- och utomhus och vill helst ha ett allt-iallo-stativ, annars hade jag nog köpt ett Benbo trekker om den hade gått använda inomhus. Jag väljer mellan manfrotto 55 prob (+vridbar stolpe, 11 cm lägstahöjd, billigare) och Feisol 3301 (+mycket lättare, kolfiber, bättre kvalitet?). Just nu lutar det åt 55prob med 322rc2 eller 488rc2, mest pga av den vridbara mittstolpen. Nån som har åsikter om val stativ och kula?

PROB har inte 11 cm som lägstahöjd...

Montera mittstolpen upp och ner så kan du ha kamerahuset vilande mot marken om du känner för det.

Mycket praktiskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto