Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stativ till dImage A2

Produkter
(logga in för att koppla)

Grönbeck

Aktiv medlem
Har tänkt införskaffa ett bra stativ till kameran men har dessvärre ingen koll på detta område. Exempelvis så undrar jag om alla stativ, oavsett tillverkare, har samma infästning för kameran, dvs är det samma dimension på skruven där man fäster kameran på alla stativ?

Sedan känns det lite som att ett stativ som väger lättare inte blir lika stabilt som ett lite tyngre, kan detta stämma eller är det jag som fått det om bakfoten? Stativ utan mittpelare (eller vad kattsingen det heter), är de tillräckligt stabila så att man slipper vara med om att kameran sjunker eller rentav dråsar i backen? Vill inte tvingas stå och hålla i stativet hela tiden...

Inte om fästet såvitt jag har kunnat hitta...

Ibland kan man önska att folk istället för att ge det något dryga svaret "det har frågats om tidigare, sök" kunde antingen ge fan i att svara alls om det är så obehagligt att folk som inte kan frågar, eller också att de delar med sig av sin oändliga visdom...

Men du tror inte att jag hade låtit bli att ställa frågan här i forumet om jag hade kunnat hitta svaret i andra trådar?? Därav min åsikt att ditt svar är "drygt"...

Gängan i kamerorna är standardiserad och om jag inte minns helt fel så är det 1/4"

Ett stativ ska vara tillräckligt lätt för att man ska vilja ha det med sig i alla situationer.

Jag har ett Manfrotto 190 CLB, det är ganska lätt men en aning lågt.

Ok, tackar så mycket Daniel. Då behöver jag med andra ord inte släpa med kameran till affären och testa först.. :)

Jo, man vill ju ha ett hyfsat lätt stativ så man slipper jobba livet ur sig när man släpar omkring på det. Men samtidigt vill man ha ett stabilt stativ som inte välter så lätt. Har lite att kolla upp här antar jag, tackar för tipset!

Jag är också ute efter stativ passande D7i och har kollat på detta:

http://www.cyberphoto.se/stativ/manfrotto/714b.php

eftersom det verkar ganska lätt och smidigt.
Jag har tidigare fått rådet att skaffa ett lätt(dvs mindre stabilt) då tyngre/stabilare har en tendens att bli kvar hemma.

Är det någon som har/provat detta och kan rekommendera det eller har några andra förslag?

BengtGrönbeck skrev:
Ibland kan man önska att folk istället för att ge det något dryga svaret "det har frågats om tidigare, sök" kunde antingen ge fan i att svara alls om det är så obehagligt att folk som inte kan frågar, eller också att de delar med sig av sin oändliga visdom...

Eftersom jag tidigare tipsat om att ett lätt och lite rangligt stativ blir betydligt stabilare om man hänger en tyngd under det, t ex en påse med sten, är det väl knappast någon idé att jag säger det igen för det har du ju uppenbarligen redan läst.

BengtGrönbeck skrev:
Inte om fästet såvitt jag har kunnat hitta...

Jag antar att detta inlägg inte heller är svar på vad du söker:http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=20981

Michael & Jesper

Bengt har faktiskt rätt, Söker man i formumen på "stativ" så får man över 1400träffar där de flesta inte har mycket med stativ att göra.

Visst har det skrivits många bra inlägg om stativ tidigare så varför inte helt enkelt peka på de trådarna istället för att bara säga att de finns.
Ungefär som Michaels andra inlägg fast utan den onödiga kommentaren.

Michael Johansson skrev:
Varför söka på stativ om det är "stativgängan" man är ute efter?

En sökning på just "stativgänga" gav 33 träffar, varav i alla fall en gav svaret på min fråga om det var samma infästning på alla stativ och kameror. Tack för tipset, men svaret hade redan getts här i denna tråd.

Hur ska man för övrigt automatiskt kunna veta vilket ord man ska söka på? Ska jag söka på "stativ", "skruv", "infästning", "dimension" eller rent av på "sätta fast kameran på stativet"? Det är nog mycket möjligt att de som tillbringar mycket tid här i forumet har stenkoll på vilka saker som varit uppe förut och kan alla trådars ämnen på sina fem fingrar, men jag tillhör i alla fall inte den kategorin. Tycker det är mycket beklämmande att man inte kan få ställa en enkel fråga i ett forum utan att behöva bli "påmind" om att "det finns minsann andra trådar här som ger svaret, kolla där innan du frågar något".

Vad är egentligen problemet? Är det verkligen så farligt att någon frågar om något som kanske, kanske har frågats om tidigare att man istället för att hjälpa till måste förklara att frågan var onödig?

/Bengt, som inte frågade om hur man söker i forumet men ändå är tacksam för svaren som faktiskt inkom på just den aktuella frågan (utöver informationen om att andra har diskuterat samma sak förr...)

Råkade riva åt mej Manfrottos katalog vid mitt senaste besök hos hökaren på hörnet... jeeeesus... jag som trodde att ett stativ var nåt enkelt, bara köpa o vara glad... men det var sida upp o sida ner med små varianter o oändligt många snabbkopplingar o stativhuvuden... vojne...

Det är inget fel i att ställa en fråga här, men det känns lite tråkigt när den som ger tipset att söka bland alla tidigare inlägg (och som kanske inte vet om du, Bengt Grönbeck, vet att det går att söka eller redan gjort det) blir avsnäst. Varför inte bara tacka för tipset och meddela att du redan sökt men inte hittat? Det hade ju blivit betydligt trevligare för oss andra.

Det kan nog vara sant Michael, att jag hade kunnat hantera det där på ett lite bättre sätt. Det är fullt möjligt att jag var onödigt hård i min reaktion, det tar jag på mig i så fall. Det var inte min egentliga mening att snäsa av någon.

Men så som det avsnästa inlägget var formulerat så kan jag inte tycka annat än att det var drygt och "tillrättavisande". Varför? Därför att:

1. Första meningen avslutas med ett utropstecken som vi alla vet används för att riktigt poängtera det sagda, ett "utrop". Ex: "Testa att söka i forumet!" Det är inte ett tips i mina ögon, det är direkt uppmaning att söka i forumet istället för att fråga.
2. Andra meningen avslutas med tre punkter [...]. Dessa tre punkter antyder en oavslutad mening, vad är fortsättningen? Det kan man ju bara spekulera i, men min gissning blir att fortsättningen på "Det finns massor av trådar med stativfrågor..." skulle blivit något i stil med "... så du behöver inte starta en ny tråd i ämnet".
3. Inlägget innehöll inget annat än ovanstående tillrättavisningar, istället för att säga "sök i forumet" så kan man väl kanske ge tips på bra sökord eller rentav en direktlänk in till en bra tråd som tar upp det efterfrågade? Ska man ändå ge sig till att hjälpa någon så...

Och med det så sätter jag punkt för den delen av diskussionen, för egen del i alla fall. Jag kan ju inte kontrollera vad andra diskuterar men jag tycker det räcker för egen del i alla fall. Däremot är jag fortfarande vidöppen för alla former av diskussioner kring stativen...

Apropå stativ, om man köper ett lite billigare stativ som kanske väger lite lättare osv, löper man då större risk att också få ett sladdrigare stativ där det i princip saknas motstånd när man vinklar ut benen? Hur är det med slitage på sådana saker? Vill ju inte behöva köpa nya stativ en gång i halvåret (har tänkt använda det riktigt flitigt nämligen)...

Nånstans fanns ett test av olika stativ... nån som tagit bilder där allt var lika förutom stativet och det var faktiskt rejäl skillnad mellan olika stativ. Misstänker att det var här på fotosidan som det fanns en länk till testet. Det bästa stativet var ett brutaltungt stativ av den typ som de har när de mäter upp vägar o sånt med laser. Fast det kanske inte är såååå bekvämt att bära omkring på. Tror det vägde runt 14 kg eller nåt...

ANNONS
Götaplatsens Foto