Annons

Stativ! Vad skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kem

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ute efter ett stativ till min Canon20D.
Önskemålen är följande : Det skall klara vikten inklusive 580-blixt galant i vridbar/vickbart läge. Det skall vara så robust det bara går och gärna ihopfällbart för enkel transportering.

Alla tips tages dock emot mycket tacksamt:)

MVH / Ken1 i Luleå

det finns nog många olika som skulle passa. Frågan är oxå hur mycker pengar du har lust att lägga på ett stativ.

Själs så köpte jag ett kit med stativ och huvud på Scandinavian Photo som kostade ca 1800. Ett manfrotto meb "benvärmare" och ett huvud på 3 leder. den tar utan problem min EOS 1D MKII med 70-200/2,8L.

Det ingår väska och extra rem till stativet om du inte vill bära det i väskan.

Men som sagt är det nog oxå smaksak..

Ett Manfrotto 055 klarar av kamera plus 1,5 kg objektiv plus blixt både inomhus och under fältmässiga förhållanden.

Jag har själv sett mig omkring efter ett stativ till min kamera och märkt att väldigt många använder sig av manfrottos 055 stativ som finns i lite olika varianter. Sen om man vill ha kulled eller 3vägshuvud på stativet är ju upp till var och en.

Jag är ute efter ett lite mindre stativ än manfrottos 055 och har kållat lite på manfrotto 724B som har en manfrotto 484 kulled. Är det någon som har en kommentar om det stativet? Jag har en canon 300D som jag tänkte ha på det. Än sålänge är mitt största objektiv ett canon 70-210 så det är väl inget jättetungt som ska sitta på stativet.

Har även läst om många som har manfrotto 190 men det har jag inte sett själv då det inte är nån affär här i närheten som har den inne. Men jag antar att det kanske är lite mindre än 724B då det enligt manfrottos hemsida iaf är kortare.

Stativ är svårt

Om man inte har obegränsat med pengar för då köper man gitzo kolfiberstativ.

Jag hade ett mindre manfrottostativ (719D)och det var lätt trevligt men inte tokstabilt, därför bytte jag till ett Manfrotto 055Pro och en fet kula (468).

Det är bra men det är otrevligt tungt att släpa på.

OM jag fick chansen att börja om skulle jag köpa ett gitzo G2220 fast det kostar ohemult mycket och en enklare kula/trevägshuvud.

Mvh

Martin

Stativ

Köp det här.

Billigare lär du inte få det.

http://www.technikdirekt.de/main/page.xp?pageid={B4140AB6-53A1-4AB6-9CAE-1BE65513916A}&SESSIONID=217229229242&DS=2&TS=0607451097&type=focus&doctype=article&focus=638685&focuslayout=full5&focuslayout=full5&history=add&viewmode=search

Har precis själv beställt det till min Canon 20D

Länken blev kanske lite lång...

Du hittar stativet under Photo och bargain market. Det är ett Manfrotto 190 WNB med 486 RC2 kula. Pris 1280 kr. Ca 700 kr billigare än Cyberphoto och Scandinavian Photo.

Senast ändrad:
Jag har en Canon 20D med 70-200/4L som största objektiv men har även fotat med mellanformat med tunga objektiv. Jag har provat många olika stativ och kulleder och fastnade för det svenska Stabil stativet. Det är gjort av trä och är som namnet antyder mycket stabilt. Men det räcker inte med att ha ett bra stativ man måste också tänka på att ha en kraftig kulled, eller liknande, och snabbkoppling/platta. Jag använder Manfrotto 490, som Hans på Optipod modifierar, samt Optipods snabbkoppling/platta som han också specialkonstruerar för 20D:n.

Martin: Har sett att manfrotto 724B är efterföljaren till manfrotto 719B är det ett liknande till det hade tror du? Vad hade du för utrustning på det stativet? Och hade du en kulled på det då?

Anders: Jag hittade inte Manfrotto 190 WNB på manfrottos hemsida men antar att den är ungefär likadan som de andra 190 som finns där. Men undrar lite om du kanske vet hur tjocka ben den har? är den mindre än 724 eller ligger den mellan 724 och 055 ?

TACK ALLA!!!!

Hade läst en del om Manfrotto och då blandannat om de som ni nämner i era svar. Nu har jag kommit långt på väg. Tipset om Manfrotto 190 WNB med 486 RC2 kula verkar lockande. Tack Anders och alla:))

/ Ken1 i Luleå

abrizz skrev:
Martin: Har sett att manfrotto 724B är efterföljaren till manfrotto 719B är det ett liknande till det hade tror du? Vad hade du för utrustning på det stativet? Och hade du en kulled på det då?

Det satt en fast kulled på stativet, Jag vet inget om 724 :(, Jag hade först en G3 och sedan en NikonD70 med nikon 80-2000/2.8, Det senare var inte optimalt men fungerade under vettiga förhållanden och inte alltför utfällt.

abrizz skrev:

Anders: Jag hittade inte Manfrotto 190 WNB på manfrottos hemsida men antar att den är ungefär likadan som de andra 190 som finns där. Men undrar lite om du kanske vet hur tjocka ben den har? är den mindre än 724 eller ligger den mellan 724 och 055 ?

Jag har också sett att just den versionen inte finns på deras hemsida. Kanske det är en europeisk version?
Jag är rätt säker på att det är exakt samma som "Manfrotto Nature Tracker 190 NAT3" fast svart. Den kan du se bild på hos bl.a Cyberphoto.

/Anders

Jag hade precis äntligen tänkt få tummen ur och åka och hämta ett Manfrotto 190PROB och en 488RC4 när jag, tidigare idag, snubblade över ett kinesiskt kolfibersativ.
http://www.feisol.com/
Det finns tre olika. Ett med 3 bensektioner, ett med 4 sektioner och ett enbensstativ.
http://www.feisol.com/3301new.htm
http://www.feisol.com/3401new.htm
http://www.feisol.com/1401new.htm

Hittade en tråd på nikonians.org där man talar om detta stativ och det mesta är onekligen väldigt positivt.
http://www.nikonians.org/cgi-bin/dc..._thread&om=872&forum=DCForumID15&viewmode=all
Likaså har jag hittat en hel del positiva omdömen om dem på dpreview.com.

Priset är $180, $185 resp $60. (Jag antar att man kan åka på tull och moms åxå, men det blir ju ändå inga stora summor.)

Jag blev väldigt nyfiken på dessa och funderar på att själv beställa ett.

Nu kan jag ju inte själv "gå i god" för detta stativ, det är bara ett litet tips, men det verkar onekligen väldigt prisvärt om man läser omdömena det fått.

cbr1000 skrev:
Jag är rätt säker på att det är exakt samma som "Manfrotto Nature Tracker 190 NAT3" fast svart. Den kan du se bild på hos bl.a Cyberphoto.

/Anders

Problemet med alla bilder som jag har hittat är att de har stativen för sig själv. Så det är helt omöjligt att få grepp om hur stora de i förhållande till varandra. Därför jag undrar jag om du kanske har sett ett 055 stativ eller ett i 700-serien och kan jämföra hur tjocka benen är på 190.

ANNONS
Götaplatsens Foto