Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativfäste A II till 400/5,6 med fästen för kamerarem?

Produkter
(logga in för att koppla)

Heikkinen

Aktiv medlem
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden men den får flyttas om det inte passar.

Jag undrar om någon vet om det finns något stativ fästa (A II) till 400/5,6 med fästen för kamerarem så jag slipper ha kameraremen i huset och objetivet hängandes med ändast fattningen som fästpunkt, är lite rädd att huset eller objektivet ska ta stryk. Objektivet väger ändå drygt 1,3kg.
Hittills har jag gått och hållt i objektivet med handen men om man vill göra något med båda händerna och sammtidigt gå så skulle det vara skön med ett sådant stativfäste.

Är nog inget du behöver vara rädd för. Har min blackrapid rem fäst i stativfästat på kameran med 400/5.6.

En BlackRapid eller liknande kan du ju skruva fast direkt i stativfästet. Håller med om att det nog inte är en bra idé att belasta bajonetten genom att fästa remmen i huset.

Det ska nog inte vara några problem att bära med remmen i huset, det har jag själv gjort med en 550d och 100-400.. Och hur den kameran är byggd behöver jag nog inte gå in närmare på :D

Men det är klart, sviktar det minsta lilla i bajonetten så sabbar man troligtvis rätt mycket, lite dumt att inte ha öglor för remmen i obejktiven.

Helt ärligt - jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag hängde kamerautrustning för 10k + från nåt kinaskit för några dollar.

Allt som oftast får man vad man betalar för, men i just det här fallet kan det ju bli brutalt mycket dyrare än att köpa en ny rem om den pajar.

Instämmer.
Det är ju en här på Fotosidan som köpte en billig rem som gick sönder o kamerahuset sprack etc.
Tänk efter före!

Jag märker ju vad det är för kvalité när jag har den i handen
Tyvärr, men det är just det du kanske inte gör. Ett problem med en så billig rem kan vara härdningen av metallen som håller remmen till kamerafästet. Känns stabil men efter lite användning kan det spricka och i värsta fall gå rakt av helt utan förvarning.

Jag skulle aldrig bära min kamerautrustning i en rem som kostar 1,59 pund och där hela konstruktionens hållbarhet hänger på en tunn komponent i metall. För en nylonrem kan du mera känna hållbarheten och se eventuellt slitage men en del i metall kan se helt robust ut i ena sekunden för att gå rakt av i nästa.

Tyvärr, men det är just det du kanske inte gör. Ett problem med en så billig rem kan vara härdningen av metallen som håller remmen till kamerafästet. Känns stabil men efter lite användning kan det spricka och i värsta fall gå rakt av helt utan förvarning.

Jag skulle aldrig bära min kamerautrustning i en rem som kostar 1,59 pund och där hela konstruktionens hållbarhet hänger på en tunn komponent i metall. För en nylonrem kan du mera känna hållbarheten och se eventuellt slitage men en del i metall kan se helt robust ut i ena sekunden för att gå rakt av i nästa.

Oftast så känns kinametalen mycket sprödare generelt lättare än motsvarande så det går att känna skillnad för någon som är van.

ANNONS
Götaplatsens Foto