Annons

Stativgängan - minskning o ökning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jacob vP

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en stor stativgänga på min fina kulled.

Och har jag ett tele med den lilla gängan i stativfästet.

Men, nu när jag tittar efter så sitter det faktiskt en sån där "gäng-förminskare / reduktionshylsa" i stativfästet. Så egentligen skulle jag kunna använda min stora kulled till telet - bara jag får ut den f-rbaskade pluggen ur telets stativfäste.

Har ni några tips om hur man får ut en sådan??

/Jacob vP

Senast ändrad:
Du behöver en "gresapeck", eller hur det nu kan stavas. Ser ut som en gängtapp, fast går at andra hållet, används när man ska dra ur trasiga bultar. Finns att köpa i alla biltillbehörsaffärer, vet tyvärr ej vad det heter på svenska.

Konstigt att det inte finns några hack i gängförminskaren på stativfästet. Då räcker det ju med en skruvmejsel i passande storlek för att få "väck" den som vi säger i Småland.

En metod är att skruva i en kvartstumsskruv och sen på med en kvartstumsmutter som man drar mot reduceraren. Det kan ge tillräcklig stadga för att kunna dra ut den genom att skruva på skruven.

En annan metod är att limma fast en kvartstumsskruv i reduceringshylsan.

Sitter den mot förmodan riktigt hårt, vilket jag tvivlar på, så kan man ju knacka ut den. Fast med stativfästet i ett skruvstycke och sen driva ut genom att hamra på en mejsel.

Svinpitt, som vi säger i 08-området, kan vara knepigt om den mot förmodan skulle sitta hårt. Det är ju rätt lite gods i en sån där hylsa och svinpitten kan expandera den tillräckligt för att göra den ännu svårare att få ut. Men funkar det så är det ju den enklaste metoden. Var försiktig med billiga svinpittar bara, de är riktigt hårda och är lätta att knäcka. Knäcker man en sån inne i gängan som samtidigt har expanderats så har man en jobbig situation. Hårdheten gör dem svåra att borra ut också.

Kom att tänka på en sak. Vad är det för material i stativfästet. Om det är "plast" av något slag eller någon slags lättmetall är det kanske inte alls någon gängförminskare som sitter där utan någon slags gängad insats som är tänkt att sitta där för gott. Därav avsaknaden av skruvmejselspår.

pery skrev:
Kom att tänka på en sak. Vad är det för material i stativfästet. Om det är "plast" av något slag eller någon slags lättmetall är det kanske inte alls någon gängförminskare som sitter där utan någon slags gängad insats som är tänkt att sitta där för gott. Därav avsaknaden av skruvmejselspår.

Det låter mycket troligt.

pery skrev:

Hej.

Ja, det verkar vara som om stativfästet är av lättmetall.
Kanske bäst att låta hylsan sitta kvar...

/Jacob vP

Jacob vP skrev:
Hej.

Ja, det verkar vara som om stativfästet är av lättmetall.
Kanske bäst att låta hylsan sitta kvar...

/Jacob vP

Har du kollat att det inte går att vända på skruven eller hela plattan på kulleden? Det kanske finns en liten gänga där under.

Per

Vilket teleobjektiv har du? Jag kan inte komma på att jag sett något teleobjektiv med "den stora" gängan. Det låter som en gänginsats och om det är det och du trycker in en svinpitt i den har du inte längre något att montera stativet i då den garantaerat förstör dina gängor.

Hej.
Det är ett Tokina 300/2.8, och jag tror nog också nu att det är bäst att låta insatsen sitta kvar. Reduceringshylsor som jag har sett tidigare brukar ju , som någon nämnde innan, ha ett spår för en skruvmejsel. Det finns inget sånt på mitt.

/Jacob vP

ANNONS
Götaplatsens Foto