Annons

Stativgängan

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan__S

Aktiv medlem
Är det någon som på rak arm kan säga exakt vilken gänga det är som är den klassiska stativgängan? Antar att det är tumgänga, men vilken? Och är det normgänga eller grov, eller vad?
 

Damocles

Aktiv medlem
Idag har man ju fortfarande 3/8" på den stora stativgängen, som ofta är på undersidan av stativhuvudena, men med de mindre kamerorna så är det 1/4" som gäller.

Det finns ju bussningar som man kan införskaffa om man har 3/8" på kameran medans skruven är 1/4". Följer med en del stativhuvuden också. Sedan finns det adapatrar som är stora och sitter under huvudet, men bussningen sitter ju innuti den större gängan liksom.
 

ulfc

Aktiv medlem
1/4 tums gänga är standard idag. Finns adaptrar som klarar övergången mellan 3/8 och 1/4 tum.
 

Dajo

Aktiv medlem
ulfc skrev:
1/4 tums gänga är standard idag. Finns adaptrar som klarar övergången mellan 3/8 och 1/4 tum.
Manfrotto kör ju 3/8" på stativen.
På kamerorna är det 1/4"

Så någon standard för "stativgänga" är det inte tal om än så länge.
 

Damocles

Aktiv medlem
De flesta stativen används ju ett huvud på också, och där är det 3/8", dock brukar de flesta stativen med intregrerat huvud eller gjorda för mindre kameror ha 1/4".

Enbensstativen kommer ofta med vändbar skruv som har båda gängorna just för att det går att köra både med och utan huvud.
 

ulfc

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Manfrotto kör ju 3/8" på stativen.
På kamerorna är det 1/4"

Så någon standard för "stativgänga" är det inte tal om än så länge.
Det är väl Manfrottos problem det!
På mina 100-åriga kameror är gängan 3/8".
På mina nyare kameror fr 1960-talet är gängan 1/4".
 

Dajo

Aktiv medlem
ulfc skrev:
Det är väl Manfrottos problem det!
På mina 100-åriga kameror är gängan 3/8".
På mina nyare kameror fr 1960-talet är gängan 1/4".
Inte bara Manfrotto kör 3/8...
Finns det någon stativtillverkare som kör annat än 3/8? Lite tråkigt att köpa ett sådant i så fall eftersom amn måste hålla på med adaptrar då i princip alla huvuden har 3/8.

Sedan får man ju också defeniera "stativgänga".

Är det gängan längst upp på stativet eller är det gängorna i kameran där man skruvar på den på huvudet?
 

ulfc

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Inte bara Manfrotto kör 3/8...
Finns det någon stativtillverkare som kör annat än 3/8? Lite tråkigt att köpa ett sådant i så fall eftersom amn måste hålla på med adaptrar då i princip alla huvuden har 3/8.

Sedan får man ju också defeniera "stativgänga".

Är det gängan längst upp på stativet eller är det gängorna i kameran där man skruvar på den på huvudet?
Jag har ett gammalt Leitz stativ och ett tillverkatt av Slik samt ett Minolta bordsstativ (Leica). Samtliga har 1/4" gänga precis som det lilla fickstativet från Clas Ohlsson (fabrikat okänt) och mitt enbensstativ från Clas Ohlsson (fabrikat okänt).
 

Johan__S

Aktiv medlem
Med "stativgänga" syftade jag på kamerans gängor. Men jag antar att det är 1/4" som gäller då, får ta bibeln (karlebohandboken) till hjälp. Måste veta stigning, gängdjup osv.
 

Dajo

Aktiv medlem
ulfc skrev:
Jag har ett gammalt Leitz stativ och ett tillverkatt av Slik samt ett Minolta bordsstativ (Leica). Samtliga har 1/4" gänga precis som det lilla fickstativet från Clas Ohlsson (fabrikat okänt) och mitt enbensstativ från Clas Ohlsson (fabrikat okänt).
Vad tråkigt att du inte kan handla kulhuvuden osv från en normal fotohandlare utan att hålla på att krångla med adaptrar alternativt specialbeställningar.

Å andra sidan kan du ju skruva fast kameran utan att använda något huvud först.
 

Dajo

Aktiv medlem
Johan__S skrev:
Med "stativgänga" syftade jag på kamerans gängor. Men jag antar att det är 1/4" som gäller då, får ta bibeln (karlebohandboken) till hjälp. Måste veta stigning, gängdjup osv.
Ja gängorna i kameran är 1/4.
 

ulfc

Aktiv medlem
Dajo skrev:
Vad tråkigt att du inte kan handla kulhuvuden osv från en normal fotohandlare utan att hålla på att krångla med adaptrar alternativt specialbeställningar.

Å andra sidan kan du ju skruva fast kameran utan att använda något huvud först.
Jag har liten kulled som jag använder på mitt enbensstativ. En Goschupp! Den har 1/4 " för fastsättning på stativet och 1/4" gänga mot kameran.
 

Dez

Aktiv medlem
1/4" och 3/8" Withworth vill jag påstå. Withworth har annan profilvinkel 55´mot UNC:s 60´
 

Per_tissen

Aktiv medlem
Johan__S skrev:
Med "stativgänga" syftade jag på kamerans gängor. Men jag antar att det är 1/4" som gäller då, får ta bibeln (karlebohandboken) till hjälp. Måste veta stigning, gängdjup osv.
Det står även på sidan jag hänvisade till i tredje inlägget uppifrån.
 
ANNONS