Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stativhuvud med vred

Produkter
(logga in för att koppla)

flossy666

Aktiv medlem
Har letat efter ett stativhuvud med vred för vertikal och horisontalled (inte nödvändigtvis för sidotilt) men inte hittat något. Vissa gimbal jag tittat på kommer i närheten av mitt behov, då dom har gradmarkeringar för sid och höjd, men det är fortfarande öppna-fippla-lås-principen. Jag är alltså ute efter att huvudet är låst hela tiden, medan justering sköts med vred. Gärna med gradmarkeringar.
Då det är mest tele jag skjuter med är nog gimbal-typ det mest realistiska om vreden ska orka.
Någon som sett något som liknar det jag pratar om ?

Har letat efter ett stativhuvud med vred för vertikal och horisontalled (inte nödvändigtvis för sidotilt) men inte hittat något. Vissa gimbal jag tittat på kommer i närheten av mitt behov, då dom har gradmarkeringar för sid och höjd, men det är fortfarande öppna-fippla-lås-principen. Jag är alltså ute efter att huvudet är låst hela tiden, medan justering sköts med vred. Gärna med gradmarkeringar.
Då det är mest tele jag skjuter med är nog gimbal-typ det mest realistiska om vreden ska orka.
Någon som sett något som liknar det jag pratar om ?

Jag håller på att titta på något liknande för makrofotgrafering och har då hittat t.ex. Manfrottos trevägshuvud. Det jag länkar till klarar 7,5 kg så det borde väl klara teleobjektiv också. Deras trevägshuvud har två lås på varje axel, ett för att frisläppa helt och ett för att finjustera med vredet. Har dock inte införskaffat något ännu så jag har ingen direkt erfarenhet av dessa, men en tanke iaf ;)

Jag skaffade ett Manfrotto 410 (klarar 5 kg) för något år sedan och är mycket nöjd med både stabilitet och precision. För min del så används det mest vid macro/produktfotografering.
Storebror, modell 405, som det länkas till ovan är säkert inte sämre...

ANNONS
Götaplatsens Foto