Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

stativproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Få se om någon kan hjäpa mig.

Problemet gäller Manfrottos digatalstativ 714 SHB. En nätt liten sak , endast 35 cm ihopfälld och väger bara runt kilot. Tycker ändå att det verkar vara stabilt i sin konstruktion och jag funderar därför starkt på att köpa det för att använda det som resestativ.

Problemet är bara den integrerade kulleden. Den tror jag inte mycket på, den kommer knappast att palla med det jag vill belasta den med. Men det går att vända på mittpelaren och där sitter en liten skruv. Min tanke var att jag skulle skruva på en bättre kulled där men det verkar inte funka för gängorna i kulleden (Manfrotta 484 RC2) passar inte till skruven.

Min fråga är om det går att lösa på något sätt. Någon som vet ??

Troligen har mittpelaren en skruv med gängan W1/4" (6,35 mm yd) och kulleden vet jag har gängan W 3/8"(9,53mm yd). Det finns bussningar att köpa hos fotohandlaren som du skruvar in i botten på kulleden och som gör att den sedan passar på mittpelaren.

Jag har förstått att de här gängorna kan ställa till problem för framför allt de yngre.
Whitworths gängsystem,W, var ett av de första som standardiserades och mest använt är väl den vanliga gängan som inte har varit svensk standard på länge (SMS 3) Men också den vanliga rörgängan tillhör det här systemet och den är standardiserad i Sverige. Den brukar också sätta myror i huvudet på amatörer eftersom man inte kan mäta sig fram till dimensionen.

Eftersom man normalt inte kan köpa Whitworth-skruv och mutter annat än som tillbehör i fotoaffären och då bara som färdiga produkter så kan det vara besvärligt om man vill göra något specialfäste e.d.

Nu är det så att det andra gängsystemet, UN eller Unifiedgängan, som bygger på tum som mått passar hjälpligt i de vanligaste förekommande dimensionerna av W-gängor med ett viktigt undantag: 1/2" (12,7 mm). I den dimensionen skiljer sig gängstigningen, W 1/2" har 12 gängor per tum och UNC 1/2" har 13 gängor per tum. Fast det där sista är inte riktigt aktuellt i de här sammanhangen.

Så om någon ska fixa en specialare så skaffar man en skruv med beteckningen UNC 1/4 om man vill ha lilla gängan och UNC 3/8 om man vill ha stora gängan.

ANNONS
Götaplatsens Foto