Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Stativval

Produkter
(logga in för att koppla)

PoS

Aktiv medlem
Hej alla!

Fyller snart 40 och tänkte önska mig ett bra stativ. Har tidigare kört med lite sunkiga varianter: Velbon, Star etc i 500 kr-klassen, men känner att jag vill ha ett stabilt stativ nu.

Jag har en Canon EOS 1D MkIIN och mitt tyngsta objektiv är ett EF 70-200/2.8L IS.
(total vikt ca 3,2 kg)

Mina önskemål är de förväntade:
* Lätt, max 2.5 kg
* Stabilt
* Smidig lösning avseende kamera vertikalt/hosrisontellt
* Jag är 1,95 så det bör gå högt
Inte så viktigt att det går lågt.

Pris helst inte över 2000 med huvud.

Vad använder ni, några tips på prisvärda stativ?

Mvh
PO

Då kan jag varmt rekommendera ett "Manfrotto 055 PRO B", finns för 1324:- på http://www.cyberphoto.se/. Om man sedan vill ha en kulled, videohuvud eller något annat så är det en smaksak tycker jag. Själv har jag kompletterat med ett "Manfrotto 322 RC2 kulled med snabbgrepp" för 961:- från cyberphoto.
/Mikael

Jag använder ett Manfrotto Triaut 058B med ett 229 huvud (trevägs). Kommer inte ihåg exakt vad det kostade, men det var mer än 2000 iaf.

Det väger nästan 10kg och är grymt stabilt. Man fäller inte upp det som ett vanligt stativ med skruvar eller knäppfästen utan istället har man grejer man trycker in uppe vid huvudet. Detta gör att man kan fälla upp och ner det grymt snabbt.
Även om det är tungt jämfört med andra stativ så är det inte så otymplit att ha med sig. Om du inte är alltför klen så är det inga problem att gå och bära en hel dag.

Om du ska ha det mest prisvärda under 2000 så borde det väl vara det här: http://www.scandinavianphoto.se/?44624
ett Manfrotto 055Cl med 141RC huvud. Har inte testat det själv men hört mycket gott om det.

Jag föredrar trevägshuvud framför kula, men dom flesta tycker nog tvärtom skulle jag gissa...
Om du vill ha kula så är nog det här ett bra paket: http://www.scandinavianphoto.se/?44597

PoS skrev:
Mina önskemål är de förväntade:
* Lätt, max 2.5 kg
* Stabilt
* Smidig lösning avseende kamera vertikalt/hosrisontellt
* Jag är 1,95 så det bör gå högt
Pris helst inte över 2000 med huvud.

Vad använder ni, några tips på prisvärda stativ?
Många rekommenderar en monopod. Efter att själv ha fotat med ett kolfiberstativ (monopod) är min rekommendation ett sådant. Det är mycket lätt, mycket långt och mycket stabilt. Ett som man lätt tar med på resor.

Den här modellen är jag hittills mycket nöje med:

Cosmo Top MCC-1984B Monopod Carbon Fiber (fotosidan recension)

Tack för era tips!

Paketet med 055PROB och 322RC2 är högintressant.

Mikael: Jag hittar inga bra bilder på 322RC så att jag riktigt förstår hur det funkar (jo, jag har varit inne på Manfrottos hemsida) Funkar det så att man "klämmer" på den stora anknäbben och låser kameran i valfri position?

Sundvisson: Jag har en Manfrotto 679B monopod som jag är mycket nöjd med, men behöver även en tripod.

Andreas: Säkert kanongrejor du har, men de som ska köpa min present har inte den budgeten. Tack, dock för tipset om paketet på scandinavian photo.

Mvh
PO

PoS skrev:
Tack för era tips!

Paketet med 055PROB och 322RC2 är högintressant.

Mikael: Jag hittar inga bra bilder på 322RC så att jag riktigt förstår hur det funkar (jo, jag har varit inne på Manfrottos hemsida) Funkar det så att man "klämmer" på den stora anknäbben och låser kameran i valfri position?

Så har jag också förstått det. Jag tror att skruven på den är till för att bestämma hur trögt det ska vara att vrida runt.

Antar att du redan har sökt här, men jag hittade en hel del bra bilder: http://images.google.se/images?q=32...mozilla:en-US:unofficial&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Precis så fungerar den. Det stämmer också som Andreas skriver att det finns en skruv på handdtaget där du kan ställa friktionen för att anpassa trögheten till vikten på din utrustning. Du kan även montera handtaget vertikalt och omvandla den till joystick (även om jag föredrar det horisontella läget).

Lycka till med valet!
/Mikael

ANNONS
Götaplatsens Foto