Annons

Steg, tabeller och huvudvärk!

Produkter
(logga in för att koppla)

kri.and

Aktiv medlem
Jag håller på att laborera lite med nattfoto och reciprocitetstabeller (Terje Hellesös och Olle Bjernulfs)
och har lite frågor.

Min första fråga: Så här skriver Terje i sin artikel om nattfoto efter att ljusmätaren tillslut reagerat:
"Därefter dubblas tiden för varje bländarsteg som du går ned". På mitt Canon EF-objektiv så skiljer sig
antal bländarsteg jämfört med ett äldre Canon FD. Tex. så finns tal 6,7 mellan 5,6 och 8.
Nu till min fråga; hur mycket är ett helt bländarsteg? Ska man räkna med alla bländartal tex. 5,6 6,7 8 9,5
som jag får upp i displayen på min EOS när man dubblar?

Det kan ju bli grova fel om man räknar på för många steg/tal.

Min nästa fråga handlar också om steg; i både Terjes och Olles reciprocitetstabeller står det angivet
hur många steg man ska öka exponeringen med, dom är indelade i halva steg.
Exempel: +0,5/x1,5 +1/x2 +1,5/x3 +2/x4 etc. Hur kommer det sig att ett halvt steg ska multipliceras med 1,5
men ett helt steg bara med 2?? Och även här, hur mkt är ett helt steg?

Detta är inget ifrågasättande av Terjes och Olles tabeller utan helt enkelt att jag inte kan så mkt fototeknik
men vill lära mig. Tabellerna tog jag bara med för att ha exempel.

Mkt tacksam för svar!

/Kristoffer

Varje helt bländar steg sker med en faktor på rotenur 2 (~=1,4). Så mellan 2och 2.8 är det ett helt steg, mellan 2.8 och 3.5 är det inte ett helt steg.
en snabb lista för hela steg:
2
2.8
4
5.6
8
11
16
22

På andra frågan så svarar jag bara att för varje helt steg skall mängden ljus som träffar filmen dubblas eller halveras. Att öka ett halvt steg är en ökning med rotenur 2 av ljusmänden.

Ok.

Var väldigt frustrerad när jag skrev inlägget ser jag! :)

Är det nån som har tips på böcker som tar upp lite mer avancerad kamerateknik än dom man hittar på biblioteket??
Hittade en av John Hedgecoe men den är inte så ingående...

När jag gick en kurs på KTH så använde vi:
Fotografi - Teori och tillämpning, av L O Hendenberg.

Den kanske har några år på nacken, men den är pedagogiskt skriven och det mesta en nybörjare kan tänkas behöva veta om tekniken runt kameran och filmer finns med. Fungerar utmärkt som uppslagsbok då det är ett riktigt bra index med både sid och rad nummrering.

Om du kontaktar Instutitionen för Fotografi (under teknisk fysik) så får du säkert köpa ett exemplar för en billig penning, tror jag betalade runt 250-350kr.

Kristoffer! Jag känner på mej att du siktar över målet.Om du inte känner till grunderna med bländare kontra slutartider+ en massa annat teknik nyttigt,köp tidningen Foto:s häfte systemkameraskolan för 75 kr.Gå inte direkt på en massa dyra och onödiga böcker.

ANNONS
Götaplatsens Foto