kri.and
Aktiv medlem
Jag håller på att laborera lite med nattfoto och reciprocitetstabeller (Terje Hellesös och Olle Bjernulfs)
och har lite frågor.
Min första fråga: Så här skriver Terje i sin artikel om nattfoto efter att ljusmätaren tillslut reagerat:
"Därefter dubblas tiden för varje bländarsteg som du går ned". På mitt Canon EF-objektiv så skiljer sig
antal bländarsteg jämfört med ett äldre Canon FD. Tex. så finns tal 6,7 mellan 5,6 och 8.
Nu till min fråga; hur mycket är ett helt bländarsteg? Ska man räkna med alla bländartal tex. 5,6 6,7 8 9,5
som jag får upp i displayen på min EOS när man dubblar?
Det kan ju bli grova fel om man räknar på för många steg/tal.
Min nästa fråga handlar också om steg; i både Terjes och Olles reciprocitetstabeller står det angivet
hur många steg man ska öka exponeringen med, dom är indelade i halva steg.
Exempel: +0,5/x1,5 +1/x2 +1,5/x3 +2/x4 etc. Hur kommer det sig att ett halvt steg ska multipliceras med 1,5
men ett helt steg bara med 2?? Och även här, hur mkt är ett helt steg?
Detta är inget ifrågasättande av Terjes och Olles tabeller utan helt enkelt att jag inte kan så mkt fototeknik
men vill lära mig. Tabellerna tog jag bara med för att ha exempel.
Mkt tacksam för svar!
/Kristoffer
och har lite frågor.
Min första fråga: Så här skriver Terje i sin artikel om nattfoto efter att ljusmätaren tillslut reagerat:
"Därefter dubblas tiden för varje bländarsteg som du går ned". På mitt Canon EF-objektiv så skiljer sig
antal bländarsteg jämfört med ett äldre Canon FD. Tex. så finns tal 6,7 mellan 5,6 och 8.
Nu till min fråga; hur mycket är ett helt bländarsteg? Ska man räkna med alla bländartal tex. 5,6 6,7 8 9,5
som jag får upp i displayen på min EOS när man dubblar?
Det kan ju bli grova fel om man räknar på för många steg/tal.
Min nästa fråga handlar också om steg; i både Terjes och Olles reciprocitetstabeller står det angivet
hur många steg man ska öka exponeringen med, dom är indelade i halva steg.
Exempel: +0,5/x1,5 +1/x2 +1,5/x3 +2/x4 etc. Hur kommer det sig att ett halvt steg ska multipliceras med 1,5
men ett helt steg bara med 2?? Och även här, hur mkt är ett helt steg?
Detta är inget ifrågasättande av Terjes och Olles tabeller utan helt enkelt att jag inte kan så mkt fototeknik
men vill lära mig. Tabellerna tog jag bara med för att ha exempel.
Mkt tacksam för svar!
/Kristoffer