Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STM vs USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajssan

Medlem
Hej,

En djungel det här med objektiv tycker jag.
Vad ska man välja, STM eller USM?
Jag tar mycket porträtt.

Vad är skillnaden?

/Karin

STM är väldigt tysta objektiv, väldigt lämpligt vid filmning. I ditt fall undrar jag om det spelar någon roll.

STepper Motor = stegmotor
Ultra Sound Motor = Ultraljudsmotor

STM är det "nya", bättre skulle jag tro.

STM motorn i mitt EF50/1.8 STM kommer inte ens i närheten av USM motorn i mitt 70-200/2.8 när det gäller snabbhet eller tysthet vid vanlig fotografering, däremot vid filmning knattrar USM motorn en del. Hur USM motorn i de billigare objektiven är har jag ingen erfarenhet av.

STM är väldigt tysta objektiv, väldigt lämpligt vid filmning. I ditt fall undrar jag om det spelar någon roll.

STepper Motor = stegmotor
Ultra Sound Motor = Ultraljudsmotor

STM är det "nya", bättre skulle jag tro.

De flesta objektiv med STM är tysta och passar då till filmning. Det finns några STM-objektiv med en annan type av motor som låter lite mer. Vad jag vet så är det EF 50/1,8 STM och EF 40/2,8 STM som är lite mer högljudda.

Angående snabb autofokus (AF) så är de flesta objektiv med USM-motor snabbare än objektiv med STM-motor. Vet att EF 85L USM har långsam AF, men många teleobjektiv har USM-motor och är har väldigt snabb AF.

Mitt 18-135 STM är blixtsnabbt men å andra sidan är det ett nytt objektiv men för portträttfoto så spelar det ingen roll rent tekniskt.

ANNONS
Götaplatsens Foto